Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] ubuntu snapt niks van hdd na het verplaatsen naar andere hdd  (gelezen 1397 keer)

Offline skunkm

• Lid
ik van mn ubuntu partitie die op een 15gb schijf stond een image gemaakt met partimage en daarna op een 40gb hdd gezet.. gewoon ext3 partitie wel groter uiteraard
maar nu werkt alles gewoon alleen ubuntu denkt dat er op die partitie maar 10.8gb vrij is dat is volgens mij net zoveel als ik op die 15gb schijf vrij had... in gparted zegt ie hetzelfde en dat die rest ook gewoon in gebruik is..
als je naar bestandssyteem gaat en alles selecteerd (behalve /media) dan is het maar 4.6 gb ofzo.

wat kan ik hieraan doen.?
« Laatst bewerkt op: 2009/06/18, 16:06:38 door skunkm »

Re: ubuntu snapt niks van hdd na het verplaatsen naar andere hdd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/18, 00:12:16 »
Je maakt nog steeds gebruik van de uuid die bij de oude partitie hoort. Een uuid is een id voor die schijf/partitie. Je kan bijv. een harddisk van plek verwisselen, van IDE0 naar IDE1, Ubuntu blijft het herkennen. De uuid wijzigen lijkt mij de enigste oplossing.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline skunkm

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/18, 13:32:17 »
Je maakt nog steeds gebruik van de uuid die bij de oude partitie hoort. Een uuid is een id voor die schijf/partitie. Je kan bijv. een harddisk van plek verwisselen, van IDE0 naar IDE1, Ubuntu blijft het herkennen. De uuid wijzigen lijkt mij de enigste oplossing.

kun je ook even zeggen hoe ik aan de goede uuid kom en waar ik het in moet vullen... het uuid in /etc/fstab is iig wel gelijk aan die uuid die ik van gparted krijg.

verder heb ik fsck geprobeerd omdat die kerel van stage zei dat dat vroeger bij dos ook was ofzo toend de 100mb schijven kwamen en omdat dat te lng duurt om iedere keer uit te rekenen stond die vrije hoeveelheid ruimte genoteerd ergens in het bestandsysteem.. en dan moest je chkdsk draaien om het op te lossen.. maar dat heeft dus niet geholpen...
(ik heb bij grub recovery gedaan en dan in dat menuutje fsck gekozen en toen begon ie.)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/18, 13:37:23 »
Het beste is, om de UUID's geheel te verwijderen uit je systeem. Je moet daarvoor in /etc/fstab duiken, alsook in /boot/grub/menu.lst. Lees dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Je moet verder wellicht ook rekening houden met andere aanduidingen (bijv. sdb i.p.v. sda).

Als je zin hebt om dit op te lossen, dan leer je er veel van. Heb je er geen zin in, dan is een schone herinstallatie van Ubuntu waarschijnlijk de makkelijkste oplossing.  :-)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/18, 13:40:46 door Pjotr »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/18, 13:57:13 »
Citaat van: pjotr
Het beste is, om de UUID's geheel te verwijderen uit je systeem.
Niet akkoord. Een device verwijzing is een toevallige naam, die op sommige moderne systemen tussen boots kan veranderen, of kan wijzigen als je schijven toevoegt/verwijdert. Leren mee werken in de plaats, zou ik aanraden.

Citaat van: skunkm
ik van mn ubuntu partitie die op een 15gb schijf stond een image gemaakt met partimage en daarna op een 40gb hdd gezet
Een image van een 15 gb partitie blijft een 15 gb partitie, ook als die image op een 40 gb schijf wordt gezet.

De image heeft inderdaad dezelfde UUID als de oorspronkelijke partitie. Als die oorspronkelijke partitie ook nog in je systeem zit, dan heb je een probleem: het systeem kan onmogelijk weten wat het moet nemen. Zit die er niet in, dan merk je meteen één van de voordelen van de UUID: waar de partitie ook staat, het systeem vindt ze toch.

Wil je de partitie groter, dan moet je de grootte aanpassen, bijvoorbeeld met gparted. Vergroten verandert de partitie en verandert derhalve ook standaard de UUID. Die moet je dan aanpassen in je fstab en menu.lst, inderdaad. Hier ergens op het forum werd ooit eens gepost hoe je een UUID van een schijf in een bestandje kan opslaan en dan terug kan toekennen aan de gewijzigde partitie. Als je dat doet, dan hoef je zelfs geen config bestanden aan te passen.

Al bij al komt het uiteindelijk hier op neer:

Citaat van: pjotr
Als je zin hebt om dit op te lossen, dan leer je er veel van. Heb je er geen zin in, dan is een schone herinstallatie van Ubuntu waarschijnlijk de makkelijkste oplossing.  :-)

Offline skunkm

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/18, 14:25:47 »
@vanadium
in gparted zegt ie:
bestandsysteem: ext3
grootte: 36.13GiB
gebruikt: 24.38GiB ( 67% )
vrij: 11.75GiB ( 33% )
vlaggen:

dus hij ziet dat die partitie de juiste grootte is... alleen hij ziet 24.38GiB in gebruik.. terwijl er maar 4.6GB ongeveer in gebruik is. maar op die oude schijf was ongeveer net zoveel ruimte vrij als dat ie hier aangeeft bij vrij..

@pjotr
ik heb een beetje geprobeert in /etc/fstab uuid vervangen door /dev/sda1 enzo en in menu.lst van grub heb ikdit stukje:
Citaat
title      Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
uuid      788013b7-eed5-43d9-9e28-3884432c2bf9
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=788013b7-eed5-43d9-9e28-3884432c2bf9 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.28-11-generic
quiet
vervangen door:
Citaat
title      Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=/dev/sda1 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.28-11-generic
quiet

(zal wel op meer plaatsen moeten vervangen..)
maar alles werkt geoon nog hetzelfde als voorheen uuid blijft ook hetzelfde.

herinstallatie zit er niet in aangezien ik geen lege cd heb en ik alleen nog maar 7.10 cdtjes kan vinden enzo. en ook al had ik een cd had ik em nog niet geherinstalleert
hij is nu in ieder geval wel sneller als ie was, maar dit probleem zal vroeg of laat toch opgelost moeten worden.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/18, 14:30:09 door skunkm »

Offline skunkm

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/18, 16:05:10 »
het is opgelost en het kwam dus eigenlijk neer op wat die kerel van stage zei
verder heb ik fsck geprobeerd omdat die kerel van stage zei dat dat vroeger bij dos ook was ofzo toend de 100mb schijven kwamen en omdat dat te lng duurt om iedere keer uit te rekenen stond die vrije hoeveelheid ruimte genoteerd ergens in het bestandsysteem.. en dan moest je chkdsk draaien om het op te lossen.. maar dat heeft dus niet geholpen...
(ik heb bij grub recovery gedaan en dan in dat menuutje fsck gekozen en toen begon ie.)
alleen had ik fsck niet de goede opties meegegeven maar check in gparted doet dat wel.