Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks  (gelezen 372465 keer)

Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #700 Gepost op: 2014/11/24, 12:54:23 »
Ziet er inderdaad overzichtelijk en mooi uit!

Klein puntje,
Heb de "Privacy e-mail op steunpuntenkaart"  op ja gezet.
Emailadres blijft onzichtbaar.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #701 Gepost op: 2014/11/24, 12:56:32 »
De kaart wordt ieder kwartier bijgewerkt vanwege de belasting op de server.

Over 5 minuten zou je keuze dus doorgevoerd moeten zijn ;)

Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #702 Gepost op: 2014/11/24, 13:00:30 »
Helder! Bedankt voor de uitleg!
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #703 Gepost op: 2014/11/27, 13:15:20 »
@Johan: kleine opmerking: de pagina heet nog steeds "Steunpuntenkaart Test". Dat "Test" mag nu dus wel weg ;)

Offline PKing

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #704 Gepost op: 2014/11/27, 13:53:21 »
Ik heb mezelf ook maar opgegeven als steunpunt, zover ik begrepen heb moest ik mijn profiel aanpassen wat ik gedaan heb.
Ik heb mijn mailadres gewoon openbaar, maar bedenk me net dat ik een apart adres had kunnen maken, is dat later nog aan te passen door het adres wat nu voor het forum gebruikt wordt aan te passen?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline PKing

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #705 Gepost op: 2014/11/27, 14:32:40 »
Het maakt me niet echt uit of het adres gecodeert is, maar ik stuur wel even een PM wanneer ik het adres aangemaakt heb, ben nog op mijn werk :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #706 Gepost op: 2014/11/27, 16:19:02 »
Ik heb mezelf ook maar opgegeven als steunpunt, zover ik begrepen heb moest ik mijn profiel aanpassen wat ik gedaan heb.
Ik heb mijn mailadres gewoon openbaar, maar bedenk me net dat ik een apart adres had kunnen maken, is dat later nog aan te passen door het adres wat nu voor het forum gebruikt wordt aan te passen?
Wil je dan ook op de lijst van "mij" , de email adressen zijn daar gecodeerd.
Zie: http://steunpunt-almere.nl/steunpunten-nl-be/

ieder steunpunt is hier via email adres te bereiken.
Hoe is dat gecodeerd? Er staat als ik de broncode bekijk, gewoon in ASCII code 'mailto:email@domein.xx'. Het is wel iets 'veiliger' van spam, maar nog zeker niet goed genoeg om spambots echt weg te houden (ik krijg namelijk sinds ik op je site staat heel veel erfenissen. :P). Niettemin waardeer ik wel dat je moeite doet en het niet klakkeloos neerzet. :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #707 Gepost op: 2014/11/27, 19:13:57 »
@Johan: kleine opmerking: de pagina heet nog steeds "Steunpuntenkaart Test". Dat "Test" mag nu dus wel weg ;)
Bedankt, ik heb het aangepast :)

Ik heb mezelf ook maar opgegeven als steunpunt, zover ik begrepen heb moest ik mijn profiel aanpassen wat ik gedaan heb.
Ik heb mijn mailadres gewoon openbaar, maar bedenk me net dat ik een apart adres had kunnen maken, is dat later nog aan te passen door het adres wat nu voor het forum gebruikt wordt aan te passen?
Als je het e-mailadres van je forumaccount verandert, dan is na een kwartier je adres op de kaart ook aangepast.

Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #708 Gepost op: 2014/11/27, 20:23:02 »
@Johan: Dank je wel voor het snelle aanpassen :)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #709 Gepost op: 2014/11/27, 23:29:01 »
@Femke98: Met Open Street Map ziet het er lekker fris uit.   :D       

Mag ik een suggstie/opmerking maken over de leesbaarheid ?   De lijst is volgens mij beter leesbaar als
    -  het woord "Steunpunt " in de link wordt weggelaten
    -  als de onderstreping van de link  wordt weggelaten.

[edit] : ik heb het over de steunpunten-lijst

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #710 Gepost op: 2014/12/04, 22:33:35 »
Ik zal het wel uit kunnen zetten, maar daar heb ik geen zin in.  ;) Moet ik de css van het thema induiken en zo.
Och, css is niet zo moeilijk aan te passen. Als de underline van een link een iets subtielere kleur krijgt ben je klaar. Zie de links op ubuntu-nl (deze site dus). Maar goed, milimeterZ.  is m'n vak.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #711 Gepost op: 2014/12/05, 12:00:26 »
Citaat
Maar goed, milimeterZ.  is m'n vak.
Ik weet dat css niet moeilijk aan te passen is, maar.....
of het nou je vak is of niet, je bent de eerste die er over zeurt.
En ik erger me er niet aan en met mij vele niet, anders had ik wel meerdere personen er over gehoord.
Dus ik laat het gewoon staan zoals het staat.

Een ding heb ik wel geleed Femke, dat de meeste mensen niks tegen je zeggen als hun iets niet bevalt, of ze een fout op je Site zien.
Ik zelf attendeer wel de webmaster er van als ik het zie, maar meestal wordt je dat niet in dank afgenomen.
Dat jij mij bedankte voor die datum notatie, is een uitzondering. =D

En verder ben je natuurlijk geheel vrij in wat je doet of laat, en zeker zolang het geen type fout is. =D =D =D

Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #712 Gepost op: 2015/12/05, 01:31:10 »
Ik meld mij af als steunpunt.
Helaas kan ik voor sommige mensen niet 24/7 klaar staan al betalen ze er genoeg voor.. kuch kuch..
Mijn linux kennis deel ik graag, maar heb ook mijn verplichtingen in het leven en soms gaat dat niet samen.
Wat ik doe is vrijwillig, de houding die ik tref lijkt erop alsof ze honderenden euro's betalen aan licenties.
Misschien mag ik het wel niet zeggen, maar eh.. stap over en zeur daar lekker (betalende)  verder..
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline rman

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #713 Gepost op: 2015/12/06, 20:24:57 »
Ik meld mij af als steunpunt.
Helaas kan ik voor sommige mensen niet 24/7 klaar staan al betalen ze er genoeg voor.. kuch kuch..
Mijn linux kennis deel ik graag, maar heb ook mijn verplichtingen in het leven en soms gaat dat niet samen.
Wat ik doe is vrijwillig, de houding die ik tref lijkt erop alsof ze honderenden euro's betalen aan licenties.
Misschien mag ik het wel niet zeggen, maar eh.. stap over en zeur daar lekker (betalende)  verder..

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Zelf ben ik eens bij een oudere man in mijn stad op bezoek geweest om te helpen (kosteloos) en kreeg aldaar te horen hoe gebrekking Ubuntu was en mijn sterrenbeeld was ook niet pluis. Maar goed er zijn ook leuke ervaringen.
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #714 Gepost op: 2015/12/07, 10:44:12 »
Ik meld mij af als steunpunt.
Helaas kan ik voor sommige mensen niet 24/7 klaar staan al betalen ze er genoeg voor.. kuch kuch..
Mijn linux kennis deel ik graag, maar heb ook mijn verplichtingen in het leven en soms gaat dat niet samen.
Wat ik doe is vrijwillig, de houding die ik tref lijkt erop alsof ze honderenden euro's betalen aan licenties.
Misschien mag ik het wel niet zeggen, maar eh.. stap over en zeur daar lekker (betalende)  verder..

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Zelf ben ik eens bij een oudere man in mijn stad op bezoek geweest om te helpen (kosteloos) en kreeg aldaar te horen hoe gebrekking Ubuntu was en mijn sterrenbeeld was ook niet pluis. Maar goed er zijn ook leuke ervaringen.
Het idee van steunpunt werkt niet (meer). Zelf krijg ik al jaren geen respons meer daarop. Wel hebben we veel werk bij onze inloopavond van De Vrije PC; kennelijk werkt dat wel, iets met mond tot mond. Overigens: hulp op locatie doen we niet (de spreekwoordelijke uitzondering daargelaten).

Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #715 Gepost op: 2015/12/07, 13:15:15 »
Misschien moeten we als Ubuntu-NL dan maar eens proberen om verder te gaan dan steunpunten, dus ook bijv. ergens een inloop te organiseren? :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #716 Gepost op: 2015/12/13, 16:27:28 »
Ik heb net een klus gedaan in Leiden. Mensen waren er erg blij mee. Ze hadden me gevonden via dit Forum.

Het was ook echt gezellig daar. Kortom: geslaagd karwei en de PC draaide als het spreekwoordelijke klokje op Xubuntu 14.04. Dus het hoeft echt geen kommer en kwel te zijn.

Minder geslaagd was dat mijn oude motorfiets niet wilde starten en ik met de auto moest ;) . Maar dat is ook weer opgelost. Zojuist terug van een lekker ritje.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

youpie123

  • Gast
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #717 Gepost op: 2016/04/24, 00:00:09 »
Via het veranderen van mijn profiel heb ik me ook aangemeld als steunpunt, en wel als steunpunt voor Luxemburg. Hiermee is de Nederlandstalige Ubuntu gemeenschap vertegenwoordigd in de hele Benelux  ;)

Vanaf 12-12-2013 ben ik overgeschakeld van Windows XP op Kubuntu en sinds die tijd heb ik, zonder actief te worden op dit forum heel veel profijt gehad van dit forum, de pagina's van diverse actieve leden en van vooral.... Kubuntu. Nu is het tijd geworden dat ik (officieel) iets terug ga doen, zoals de Ubuntu gedachte bedoeld is.

Op het moment heb ik geen website of blog maar ik ben van plan op Facebook een openbare groep aan te maken voor het steunpunt (K)Ubuntu Luxemburg, met als hoofdthema Kubuntu,... gewoon omdat ik daar het meest van ken.

Verder hoop ik dat er snel meer Nederlandstalige Ubuntu gebruikers in het buitenland mijn voorbeeld gaan volgen. Tenslotte zitten er over de hele wereld Nederlandstalige Ubuntu gebruikers! (Ik denk dat Frankrijk snel gaat volgen  ^-^ )





Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #718 Gepost op: 2016/04/24, 07:28:28 »
Hoi Joep,

Goed zo!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Frederik

  • Gast
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #719 Gepost op: 2016/04/24, 12:14:42 »
Mooi initiatief :)
Succes !

youpie123

  • Gast
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #720 Gepost op: 2016/04/24, 19:36:28 »
Dank Just en Frederik!

Ik zag vandaag trouwens dat Frankrijk ook al een steunpunt heeft, bijna in de Pyrenees zelfs. Zo diep in het Zuiden dat je het niet ziet bij het helemaal uitzoomen op de steunpuntenkaart  :|

Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #721 Gepost op: 2017/06/25, 17:19:37 »
Zouden we niet veel meer mensen moeten stimuleren om steunpunt te worden en het steunpunt veel centraler moeten zetten in de ondersteuning. Ik heb al redelijk wat mensen op weg geholpen. En dat zijn meestal mensen die vastlopen op het forum omdat ze toch aardig digibeet zijn en zelf niet goed kunnen verwoorden wat het probleem is en vervolgens fouten maken in de geboden oplossingen. En hoe simpel een ubuntu installatie ook is (voor ons), zo ingewikkeld kan het voor iemand anders zijn.
En soms zijn mensen natuurlijk ook ronduit koppig en eigenwijs ;-). Zo kwam ik vorige week bij een meneer. De computer gaf na opstarten na een paar seconden geen beeld meer: "Dat lag aan Ubuntu!¨ En dat zei hij ook nog toen hij bij aansluiten van het scherm op mijn laptop ook nog deed. Nou ben ik vrij handig met electronica en bleken er gewoon 6 verrotte elco's (condensatoren) op de voeding van het scherm te zitten. Deze vervangen en alles werkt weer prima. Maar dan zie ik wel een Computer met 6 aparte Ubuntu installaties ;-(  Dat dat een keer verkeerd kan gaan, daar kan je op wachten lijkt me.
Kan mij het schelen... ik vind eigenlijk dat zo veel mogelijk mensen steunpunt zouden moeten worden. En een actievere inzet van het steunpunt netwerk van mensen die een normale installatie kunnen doen en helpen bij basic problems, dat kan toch wel echt een verschil maken. Het is leuk om te doen, je helpt mensen ook nog ff op weg in do s en don ts. En voorkomt denk ik heel veel onopgeloste problemen op het forum.

En dan nog zijn er mensen die een kapot scherm niet aankunnen maar vinden dat dat toch echt aan Ubuntu ligt. Zelfs toen het scherm door deze handige harry weer gerepareerd was.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline yy

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #722 Gepost op: 2017/07/09, 14:29:20 »
Zouden we niet veel meer mensen moeten stimuleren om steunpunt te worden en het steunpunt veel centraler moeten zetten in de ondersteuning. Ik heb al redelijk wat mensen op weg geholpen. En dat zijn meestal mensen die vastlopen op het forum omdat ze toch aardig digibeet zijn en zelf niet goed kunnen verwoorden wat het probleem is en vervolgens fouten maken in de geboden oplossingen. En hoe simpel een ubuntu installatie ook is (voor ons), zo ingewikkeld kan het voor iemand anders zijn.

Hoewel ik vaak (meestal) Ubuntu installeer ben ik geen steunpunt omdat ik mijzelf niet kundig (genoeg) beschouw.
De 'klanten' krijg nu ik via oa buuv.nu en nextdoor en via die de geholpenen weer anderen. Natuurlijk verwijs ik als dat relevant is naar het helpforum maar meestal zijn diegenen die ik help niet in staat tot maar iets en mag ik al blij zijn als zij op de update knop drukken als die zich aanmeld. Toevallig vandaag gelezen over cron om te kijken of ik dat kan automatiseren maar dat leek mij nu nog even te complex. Jammer dat Ubuntu niet de optie heeft die openSUSE heeft in YAST waar je ergens kan aanvinken dat ie altijd automatisch alles moet updaten en overal ja op moet zeggen. Nog even naar gnome-schedule gezocht maar dat moet ik compileren en dat ging fout bij iets van gtk+ niet geïnstalleerd oid :(

Het leukst is scholieren te migreren omdat die de 'infectie van vrijheid, blijheid, veiligheid en snelheid' zelf verder verspreiden. Er zijn zelfs scholen waar Windows met nb MS Office verplicht is (!!!) dus als iedereen 'stiekem' overgaat en de betreffende docent ook het virus te pakken krijgt dan schiet het wel op. Is mij al eens gelukt   >:-)

Ik ben trouwens erg te spreken over ChromeOS voor velen waar onderhoud toch vaak te moeilijk blijkt. Bovendien, als je niet snapt wat er bedoeld wordt maar er wordt gevraagd blablabla verwijderen J/n dan drukken verstandige mensen op nee terwijl ze juist ja moeten doen! Ook moeten gebruikers eigenlijk in staat zijn om zelf een volledige ISO download en installatie te doen omdat ooit het systeem wel een keer gaat breken. Het liefst had ik een hardwarematige knop op laptops die automatisch een nieuwe LTS downloaden en installeren :)
« Laatst bewerkt op: 2017/07/09, 14:34:30 door yy »

Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #723 Gepost op: 2018/11/15, 22:07:43 »
Zojuist keek ik eens op de steunpuntenkaart: daar staan diverse steunpunten op die al jaren niet meer online zijn geweest op het forum. Soms >5j...
Is het een idee om dit op te schonen?

Bv; iedereen die een jaar niet online is een verzoek tot heractivatie sturen?
(het zou best kunnen dat ze nog wel bestaan en ondersteuning verlenen, maar domweg dit forum negeren...  ??? )

Offline rman

  • Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #724 Gepost op: 2019/03/15, 11:57:52 »
IK heb de laatste jaren nauwelijks steunpunt hulp aan vragen. Hoe is dit bij/voor de andere steunpunten?
Wellicht stop ik hiermee daar ik te weinig ervaring opdoe en mijn hulp ook niet kan waarmaken.
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go