Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Updates niet te installeren  (gelezen 676 keer)

Offline Schuit

• Lid
  • Steunpunt: Nee
(opgelost) Updates niet te installeren
« Gepost op: 2009/06/13, 12:26:16 »
Wie kan me helpen hoe ik de updates van 9.04 kan installeren ik krijg de volgende foutmelding: "Niet genoeg vrije schijfruimte. De updates vereisen 79.6 MB ruimte op de /. Hoe doe ik dat? Ik heb een schijf van 2,5 Gb en een van 111,1 Gb. Op de eerste staat waarschijnlijk 9.04. Op de tweede in elk geval 8.04 en nadere software; maar die is groot genoeg. Ik heb in totaal twee harde schijven. Op de C-schijf staat Windows XPpro Sp3 en op de nadere alle software van Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/18, 16:03:12 door Schuit »

Offline dobby9

• Lid
Re: Updates niet te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/13, 13:38:39 »
Om mogelijk enig idee te hebben wat er aan de hand is open een terminal wordt root of su of sudo en geef het commando fdisk -l (L kleine letter)
en geef ons de uitkomst van het commando.

met vr gr
dobby9

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/13, 15:07:30 »
Open eens een terminal en geef de resultaten van de volgende commando's:
mount
sudo fdisk -l
sudo df -h

Dit lost het probleem niet op, maar geeft ons wel wat meer informatie om te bepalen waar het probleem zit.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/13, 15:23:21 »
Geef inderdaad maar de gevraagde informatie. Uit je huidige informatie kan evenwel afgeleid worden dat er geen plaats genoeg is op de root partitie (/) van je Ubuntu installatie. Als die op de 2.5 GB schijf staat, dan is dat inderdaad zeer krap, en is het heel goed mogelijk dat je daar op de grenzen gelopen bent. Je zal niet anders kunnen dan Ubuntu op een ruimere partitie te installeren. Je hebt toch al vlug behoefte aan 8 GB voor "/" om confortabel te werken.

Offline Schuit

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/16, 15:08:46 »
Dobby9, Johan van Dijk en Vanadium,
Het probllem is opgelost. Ik blijk bij de eerste instal (misschien een bug in de CDROM van Shipit) een te keleine / te hebben gehad, omdat ik opdracht gaf 9.04 naast 8.04 te installen..Gandyman gaf de tip aan iemand om opnieuw te installeren en dan met 19 Bg voor 9.04. Alles werkt nu als een zonnetje, alleen, hoe krijg ik die eerdere instals van de harde schijf? ben wat dat betreft nog maar een beginneling =D. Sorry.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ronald Schuitema