Het werk zit 'm blijkbaar in het *uitproberen en testen* van de nieuwe JRE in de stabiele versies, niet in het doorpompen van reeds bestaande deb-pakketten. Mijn voorstel is dus, om dat uitproberen en testen allemaal achterwege te laten, zodat al dat werk niet hoeft te worden gedaan.
Dan is het dus hoogstwaarschijnlijk inderdaad een klusje van niks, om de bestaande deb-pakketten *die nota bene al in Multiverse zitten* voor Karmic, simpelweg door te douwen naar Hardy, Intrepid en Jaunty, via de normale updates.
Dat vergt wel een beleidswijziging. En die kunnen wij niet doen; dat kan alleen "hogerhand" beslissen (MOTU?).
Deze beleidswijziging lijkt me verantwoorder dan de huidige praktijk: immers, beter "onbeproefd maar veilig", dan "stabiel maar onveilig".
Nu zijn er vele honderdduizenden Ubuntugebruikers onbeschermd.
Zonder dat ze dat beseffen! Waaronder zelfs ervaren Ubuntugebruikers:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/geen-geluid-meer-bij-flash-in-firefox/msg464953/#msg464953Een akelige gedachte. Maar daar kan men wat aan doen.
Het enige andere aanvaardbare (want veilige) alternatief is, om JRE compleet uit de pakketbronnen te donderen en alleen nog OpenJDK aan te bieden. Dan kun je voortaan uitsluitend nog JRE *handmatig* binnenhalen vanaf de webstek van Sun, en vervolgens handmatig installeren. Dan weet je tenminste, dat je ook regelmatig handmatig updates zult moeten installeren.
Mijn voorkeur is de eerste oplossing. Maar met de tweede kan ik ook vrede hebben.