Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.04: Ping op hostname  (gelezen 4552 keer)

klaas1968

  • Gast
Ubuntu 9.04: Ping op hostname
« Gepost op: 2009/05/25, 15:47:44 »
Beste allen,
Als newbie ben ik bezig met het boek "A partical guide to Ubuntu Linux" van Sobell. In een voorbeeld wordt een machine gepingd op hostname door een andere machine op het netwerk. Ik heb op mijn router 2 ubuntu machines staan. Nu kan ik deze machines wel pingen via het IP-adres maar niet via de hostname!
In somiige berichten lees ik dat dan de /etc/hosts file aangepast moet worden met de machines, hun Ip-adres en hostname. Nou lijkt mij dit een ernstig geval van redundante data, bovendien kan het netwerk te allen tijde uitgebreid wprden met meer machines en is ook het ip adres niet constant, tenzij dit specifiek opgegeven wordt. Ook lijkt het mij niet de bedoeling dat op alle machines de hosts file steeds geupdate moet worden...
Hoe kunnen de hostnames dynamisch geresolved worden? Of is dit een taak van de router? Waar worden de hostnames centraal bijgeouden en hoe kan dit ingesteld worden?
Ik hoop op een goede uitleg... :)
Groeten Klaas
« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 17:16:49 door klaas1968 »

Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/25, 15:51:34 »
Ik heb hier nooit problemen mee. Ik gebruik DHCP en ik kan gewoon alle Linux-machines op ons netwerk pingen (De Windows-bakken niet, want hun virusscanner blokkeert dat). In /etc/hosts geef je je hostname op, maar tegenwoordig kan dat ook grafisch. Je hostname verandert toch niet constant?

klaas1968

  • Gast
Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/25, 15:57:07 »
Ik heb bij de installatie de hostname eenmalig opgegeven, deze is klaas-desktop op de ene pc en ubuntu op de andere (dat is een test machine die ik als livesessie gebruik).
Mijn /etc/hosts ziet er als volgt uit (zie onder). Ik vind het gevaarlijk om deze handmatig aan te passen en doe dat niet zolangik neit precies weet wat er aan de hand is.
Iemand een idee?


klaas@klaas-desktop:~$ cat /etc/hosts
127.0.0.1   localhost
127.0.1.1   klaas-desktop

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     localhost ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
klaas@klaas-desktop:~$
klaas@klaas-desktop:~$

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/25, 15:59:04 »
Als je niet met avahi aan het prutsen geweest bent, dan werkt dat als het goed is ;)
Hiermee kan je computers binnen je netwerk benaderen via hostnaam.local
Dus klaas-desktop.local, server.local, pietje-laptop.local enzovoort.

Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/25, 16:02:35 »
je hebt je netwerkinterface toch wel herstart toen je /etc/hosts had gewijzigd?

klaas1968

  • Gast
Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/25, 16:28:07 »
Nogmaals: ik heb de /etc/hosts nergens met de hand aangepast omdat ik me niet kan voorstellen dat je alle hostnames handmatig moet coderen.
Bij beide PC's wordt de hostname correct getoond na het commando:
hostname <return>

Pingen werkt dus wel op IP-adres maar na
ping klaas-server of
ping klaas-desktop
verschijnt de melding: ping unknown host klaas-xxxxxx

En ik heb de router geherstart terwijl beide PC aan stonden, maaar werkt nog steeds niet  >:(

klaas1968

  • Gast
Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/25, 16:57:20 »
Nog wat extra informatie, mijn desktop PC heeft een vast Ip adres (192.168.1.100) ivm port-forwarding. SDe server PC heeft een ip adres dat door via DHCP wordt toegekend.
De router toont op de adminpage (192.168.1.1) zowel het IP adres als de hostname (klaas-server) van de server PC maar kan toch niet gepingd worden op hostname...
 ??? ???

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/25, 17:06:14 »
Ehm... betreft het hier Ubuntu 9.10?? Zo ja dan heb je dus de Alpha 1 versie draaien want de 9.10 is er nog niet en vind ik dat dit thuis hoort in het Test Forum gedeelte.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/25, 17:07:32 »
Probeer eens te pingen naar klaas-server.local

klaas1968

  • Gast
Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/25, 17:08:29 »
Sorry ik gebruik ubuntu 9.04

klaas1968

  • Gast
Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/25, 17:11:18 »
Probeer eens te pingen naar klaas-server.local

Dit werkt inderdaad!!! Thanx!
Maar het boek vermeldt dit niet dat dit noodzakelijk is. Avahi gebruik ik niet en ken ik ook niet. Heb je ook een verklaring voor dit gedrag? Ikleer namelijk graag iets nieuws... ;)

Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/25, 17:12:35 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 9.10: Ping op hostname
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/25, 17:15:56 »
Avahi is standaard geïnstalleerd en zou moeten werken, vandaar mijn eerste reactie :)

Zie Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Avahi_(software)
Of de homepage: http://avahi.org/
Citaat
Avahi is a system which facilitates service discovery on a local network. This means that you can plug your laptop or computer into a network and instantly be able to view other people who you can chat with, find printers to print to or find files being shared. This kind of technology is already found in Apple MacOS X (branded Rendezvous, Bonjour and sometimes Zeroconf) and is very convenient.

klaas1968

  • Gast
Re: Ubuntu 9.04: Ping op hostname
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/25, 17:19:31 »
Ik zie on Synaptic  dat er inderdaad diverse Avahi packages geinstalleerd zijn. Maar zou dit ook de noodzaak van de .local suffix moeten wegnemen? Want dan werkt het blijkbaar niet naar behoren...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 9.04: Ping op hostname
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/25, 17:23:58 »
Avahi zorgt er juist voor dat je die andere computers kan bereiken onder een .local adres.
Dat zal vast wel aan te passen zijn naar iets anders, .thuis bijvoorbeeld. Maar dat lijkt me ingewikkeld en totaal niet handig.

klaas1968

  • Gast
Re: Ubuntu 9.04: Ping op hostname
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/25, 17:29:02 »
Nee dat lijkt mij ook totaal niet nodig :)
Maar het valt me op dat deze toevoeging blijkbaar nodig is maar dat de leerboeken en diverse tutorials niet vermelden dat deze suffix nodig is.
En hoe wordt de naam dan geresolved als de suffix .local weggelaten wordt, wordt dan via de default gateway buiten het lokale netwerk gezocht? Misschien een stomme vraag maar dat mag dacht ik op dit forum... ;-)

klaas1968

  • Gast
Re: Ubuntu 9.04: Ping op hostname
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/25, 21:41:09 »
Excusez-moi, deze post had eigenlijk thuisgehoord onder Server en netwerk...  :-[

Offline Wiley

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04: Ping op hostname
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/25, 22:23:53 »
Sorry als ik hiermee dit draadje kaap, maar bij mij werkt dit niet. En nu ik dit lees lijkt het me wel handig als het wel werkt...

De situatie lijkt hetzelfde:
router met 2 machines erin geprikt (Ubuntu 9.04 en Ubuntu server 9.04). Wel pingen naar (vaste) ip adressen maar niet naar machinenaam.local

Ook als ik in Nautilus op 'network' klik zie ik niets (behalve Windows network, maar dat heb ik natuurlijk niet).

Avahi lijkt wel te draaien ( ps -A | grep avahi toont 2 daemon processen)

Offline ruujan

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04: Ping op hostname
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/26, 14:33:54 »
Normaal is het zo dat als je een naam gebruikt, en of dat nou voor ping is of voor iets anders, dat er dan door het OS wordt geprobeerd om bij die naam een IP-nummer te zoeken. De zoekvolgorde is altijd geweest om eerst de hosts-file te benaderen en vervolgens een request te doen aan de DNS-server.
In de meeste thuisnetwerken is het zo dat de ADSL(of kabel)-router optreedt als DHCP-server. Deze deelt dus ook het adres van de DNS-server uit, meestal zijn eigen adres. De bedoeling van deze DNS-server is om ervoor te zorgen dat werkstations hun weg kunnen vinden op het internet. Een beetje fatsoenlijke router houdt echter ook alle interne via DHCP aangevraagde adressen en de bijbehorende namen bij. In dat geval is er dus geen suffix nodig als .local.

Avahi is als ik het goed begrijp een soort Gouden Gids voor netwerkservices. Hoe dat ingrijpt in het hele naamresolutieverhaal weet ik niet.

Als je wilt zien wat er op je draad gebeurt, zou je eens kunnen kijken met wireshark. Dan kun je zien of er DNS-requests plaatsvinden en wat er op geantwoord wordt.

Offline Wiley

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04: Ping op hostname
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/27, 22:47:49 »
ruujan,

Dank je voor de Wireshark tip. Ik gebruikte op Windows Ethereal (vooral om m'n pop wachtwoord te achterhalen als ik het vergeten was), Wireshark is een mooi alternatief.

Maar helaas, alles wat er gebeurt is een DNS Standard query naar m'n router (Siemens Gigaset SX552) en het antwoord "No such name".
Ik ben niet zo thuis in het DNS en ifconfig gebeuren, dus mocht iemand nog een tip hebben, graag.
(en zo niet: ook geen man overboord)

[edit] N.a.v. je DHCP opmerkingen: ik heb beide compu's op statisch ip ingesteld zodat mijn scriptjes en mounts enz. op ip adres werken. Is het misschien daarom dat de router niet als DNS optreedt, dus dat alleen doet als hij ook dhcp server mag spelen?

[edit2] *bloos* ik vond het al verdacht veel lijken op ethereal, wireshark was eerst ethereal, lees ik net ergens...

[edit3] erg vreemd: ik heb het net 2 keer zien werken: ping <mijnservernaam>.localHet leek alsof dat gebeurde na een restart van de avahi-daemon.
Maar nu werkt het alweer niet, terwijl ik in de tussentijd alleen een ssh naar de server heb gedaan.
Zorgen voor morgen...
« Laatst bewerkt op: 2009/05/28, 00:09:54 door Wiley »