Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Mogelijkheid om geinstaleerde programma's uit te printen  (gelezen 5046 keer)

Offline L.P.

• Lid
Misschien is het kopje een beetje onduidelijk maar is er ook een programma waarmee je al je programmaś keurig in een lijstje kunt uitprinten zodat als je opnieuw instaleren moet veel sneller je programmaś er weer op hebt staan
Het meeste onthoud ik wel maar er zijn toch programmaś die handig zijn maar die je zo vergeet
« Laatst bewerkt op: 2009/05/24, 22:39:58 door L.P. »

Re: Mogelijkheid om geinstaleerde programma's uit te printen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/24, 12:41:50 »
Waarom zet ge ze niet in een scriptje. Telkens als ge iets nieuws installeert dan zet ge de pakketnaam er ook bij.

Zoiets dus:
#!/bin/bash

sudo apt-get install thunderbird emesene nautilus-open-terminal  ubuntu-restricted-extras

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/24, 13:06:37 »
open synaptic pakketbeheer>>status>>geínstalleerd ,daar vindt je de pakketten terug die geínstalleerd staan.......ter aanvulling in de taakbalk pakketbeheer onder bestand vindt je maak een script dat de pakketten downloadt  vervolgens vindt je dat script terug locaties>>persoonlijke map....geeft er voor de duidelijkheid wel een herkenbare naam aan

edit @Nunslaughter excuses voor de aanvulling dit lijkt me voor TS wat duidelijker  ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/24, 13:11:02 »
Misschien is het kopje een beetje onduidelijk maar is er ook een programma waarmee je al je programmaś keurig in een lijstje kunt uitprinten zodat als je opnieuw instaleren moet veel sneller je programmaś er weer op hebt staan
Het meeste onthoud ik wel maar er zijn toch programmaś die handig zijn maar die je zo vergeet

Uw geinstalleerde programma s. Kopieer en plak:
dpkg -l > software

Enter.    Nu komt er een scriptje met uw progjes in uw home map.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Uw geinstall programma s lezen in de Terminal kopieer en plak:

dpkg -l

Enter.   En veel lees plezier.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/24, 13:17:47 »
edit @Nunslaughter excuses voor de aanvulling dit lijkt me voor TS wat duidelijker  ;)

Geen probleem hoor. Uw oplossing kende ik ook, alleen is het mij nooit gelukt een fatsoenlijk script te krijgen.

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/24, 13:19:03 »
@Wanda Rooze dat zijn nuttige commando,s ..........dank je voor deze wijze les  ;)

edit: volgens mij geen script maar een tekstbestand wel nuttig is nl uit te printen en dat wilde TS
« Laatst bewerkt op: 2009/05/24, 13:26:57 door Drummies »

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/24, 13:48:56 »
Dat bestand van Wanda Rooze is wel heel groot. Het meeste zit er automatisch al in, na een verse install. Dus dat hoeft niet allemaal genoteerd te worden m.i.

Ik noteer mijn extra geïnstalleerde progjes in een klein notitieboekje, speciaal bestemd voor Ubuntu.  ;)

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/24, 14:12:05 »
Misschien ten overvloede maar...

Open synaptic en klik links bovenaan op Bestand ->markeringen opslaan als en kies vervolgens een naam en waar je hem wilt hebben.

Vergeet niet om onderaan volledige status opslaan, niet alleen veranderingen aan te vinken.

Daarna kan hij eventueel naar believen worden uitgeprint of op een ander tijdstip opnieuw worden ingelezen.

(Wat doet dat scripje eigenlijk? Als ik dat uitvoer gebeurt er niets, lijkt het)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/24, 14:14:10 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/24, 15:41:48 »
Deed voorheen ook alle progjes opschrijven,maar zo'n scriptje is veel handiger,goede tip!
Kubuntu 20.04

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/24, 17:52:06 »
Wil iemand mij nog vertellen hoe dat scriptje zou moeten werken dan?

Het enige wat er in komt te staan is...

#!/bin/sh

« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/24, 18:09:06 »
Ook niet dubbelklikken-uitvoeren in terminal?Sorry maar heb zelf niet getest,heb het nog niet nodig.
Kubuntu 20.04

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/24, 18:56:57 »
Waarom lijkt het je dan handig?

Maar, in ieder geval, dubbelklikken en uitvoeren laat de terminal even opflitsen en dat is het...

« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/24, 19:22:43 »
Wil iemand mij nog vertellen hoe dat scriptje zou moeten werken dan?

Het enige wat er in komt te staan is...

#!/bin/sh

Daarom dat ik zelf mijn scriptje maak. zoals hierboven gezegd heeft dat automatisch script van synaptic nog nooit gewerkt bij mij.

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/24, 20:17:17 »

Daarom dat ik zelf mijn scriptje maak. zoals hierboven gezegd heeft dat automatisch script van synaptic nog nooit gewerkt bij mij.

ben er even mee in de weer geweest maar idd de auto script synaptic werkt niet je kan de bestanden niet opslaan  U heeft niet de benodigde rechten om het bestand op te slaan. Controleer of u de locatie correct heeft ingetyped en probeer opnieuw.
eigen script daar in tegen werkt wel

Offline L.P.

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/24, 20:35:18 »

Open synaptic en klik links bovenaan op Bestand ->markeringen opslaan als en kies vervolgens een naam en waar je hem wilt hebben.

Vergeet niet om onderaan volledige status opslaan, niet alleen veranderingen aan te vinken.

Daarna kan hij eventueel naar believen worden uitgeprint of op een ander tijdstip opnieuw worden ingelezen.

(Wat doet dat scripje eigenlijk? Als ik dat uitvoer gebeurt er niets, lijkt het)

Kan ik als ik dit opsla en er gebeurt wat kan ik dan alles zo weer terughalen bij een nieuwe install ?
Maar ik zit wel met een ander probleem ik heb alles er in staan ook alle programmaś die in de achtergrond draaien kan ook alles wat onder toepassingen gewoon in een txt bestand komt

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/24, 21:48:33 »
ben er even mee in de weer geweest maar idd de auto script synaptic werkt niet je kan de bestanden niet opslaan
script wordt hier wel aangemaakt, maar het is een leeg script

Dat schiet dan lekker op.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/24, 21:51:25 »

Kan ik als ik dit opsla en er gebeurt wat kan ik dan alles zo weer terughalen bij een nieuwe install ?
Maar ik zit wel met een ander probleem ik heb alles er in staan ook alle programmaś die in de achtergrond draaien kan ook alles wat onder toepassingen gewoon in een txt bestand komt

Je tweede zin begrijp ik niet helemaal.

Maar in ieder geval, als je een verse installatie doet en daarna in synaptic het bestandje wat je hebt opgeslagen opnieuw laadt, dan vinkt hij alle programma's opnieuw aan en met doorvoeren staan ze er allemaal weer op.

Offline L.P.

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/24, 21:55:06 »
Ach ja ben wel eens wat verwarrend

Maar mijn vraag is beantwoord wat betreft de eerste zin
De tweede zin is eigenlijk je maakt een bestand aan je leest hem uit maar er staan meer programmaś in dus ook de achtergrond draaiende programma;s die automatisch worden geinstaleerd hoelijk is het nu wat duidelijker

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/24, 22:04:52 »
De hele meuk wordt opnieuw geïnstalleerd.

Offline L.P.

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/24, 22:39:39 »
Oke bedankt

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/25, 16:47:13 »
ben er even mee in de weer geweest maar idd de auto script synaptic werkt niet je kan de bestanden niet opslaan
script wordt hier wel aangemaakt, maar het is een leeg script
Je moet eerst een aantal pakketten markeren om te installeren.
Vervolgens kies je niet voor toepassen, maar om het script te maken.
Nu krijg je wel een mooi script dat met wget de pakketten binnenhaalt die je eerder gemarkeerd hebt.

Het is dus niet bedoeld om alle geïnstalleerde pakketten op te nemen in een script.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: (opgelost) Mogelijkheid om geinstaleerde programma's uit te printen
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/25, 16:55:36 »
Dit lijkt me trouwens wel het makkelijkst: http://keryxproject.org/
Zo kan je op je Ubuntu systeem aangeven wat je wil hebben, dat downloaden via een andere computer die bijvoorbeeld Windows draait, en uiteindelijk alles installeren.
Edit: Volgens mij haal ik wat topics door elkaar :)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 17:03:06 door Johan van Dijk »

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/25, 21:36:02 »

Je moet eerst een aantal pakketten markeren om te installeren.
Vervolgens kies je niet voor toepassen, maar om het script te maken.
Nu krijg je wel een mooi script dat met wget de pakketten binnenhaalt die je eerder gemarkeerd hebt.

Het is dus niet bedoeld om alle geïnstalleerde pakketten op te nemen in een script.

met deze aanwijzing komen we verder  :) bedankt Johan wat al voldoet is reeds geinstalleerde pakketten markeren voor herinstallatie en dan het script maken

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/25, 22:37:44 »
Als ik dat hier probeer loopt synaptic vast...

Welke weg bewandel je dan?

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/25, 22:56:55 »
je markeert een al geinstalleerd pakket voor herinstallatie (niet op toepassen drukken) vervolgens bestand >>maak een script dat pakketten download  script staat dan in je persoonlijke map bij afsluiten synaptics krijg je de tekst afsluiten en gemarkeerde wijzingen negeren druk op afsluiten