Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] script uitvoeren bij het uitloggen  (gelezen 1525 keer)

Offline eendje

• Lid
[Opgelost] script uitvoeren bij het uitloggen
« Gepost op: 2009/05/23, 15:37:29 »
Ik wil graag een script uitvoeren bij het uitloggen, maar tot nu lukt dat nog niet. Ik heb gevonden dat je in ~/.bash-logout commando's zou kunnen schrijven die dan uitgevoerd zouden worden bij het uitloggen, maar dat werkt ook niet. Ik heb ook al op het forum gezocht, omdat ik het idee had dat deze vraag al eerder gesteld was, maar ik kan op het op het forum niet vinden. Heeft iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 22:18:00 door eendje »
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: script uitvoeren bij het uitloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/23, 15:44:26 »
Volgens Google moet je de commando's plaatsen in /etc/gdm/PostSession/Default

Offline woteb

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/23, 15:52:50 »
Maar als je geen gdm gebruikt?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/23, 16:01:03 »
Als je KDE gebruikt, dan doe je dit als volgt:

- Systeeminstellingen
 - Notificaties/Meldingen (zit nu even op een Engelse installatie)
 - Selecteer uit de programmalijst 'KDE Systeemmeldingen'
 - Selecteer 'Uitloggen'
 - Vink het veld 'Commando uitvoeren' aan en kies een commando.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/23, 17:00:28 »
Goed, dat begrijp ik. Maar bestaat er geen tegenhanger van /etc/rc.local? Het bestandje (scriptje) rc.local zorgt voor dingen ná het opstarten en vóór het inloggen. Het kan bijv. worden gebruikt om draadloze kaartjes op een bepaalde snelheid vast te zetten. Maar (ik begrijp de topicstarter), er bestaan ook situaties dat is bij het uitloggen/afsluiten iets moet gebeuren.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit alleen via Gdm, Kdm, Xdm e.d. gedaan kan worden, maar en moet toch ook een mogelijkheid bestaan via een console...?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/23, 17:02:11 »
Je kunt toch een script laten uitvoeren in runlevel 0? De computer gaat in runlevel 0 als 'ie wordt uitgezet.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/23, 17:08:43 »
Je kunt toch een script laten uitvoeren in runlevel 0? De computer gaat in runlevel 0 als 'ie wordt uitgezet.
Eendje wil iets bij het uitloggen doen....
Citaat
k wil graag een script uitvoeren bij het uitloggen, maar tot nu lukt dat nog niet. Ik heb gevonden dat je in ~/.bash-logout commando's zou kunnen schrijven die dan uitgevoerd zouden worden bij het uitloggen, maar dat werkt ook niet.
Uitloggen is net altijd hetzelfde als uitzetten van het systeem.  ;)

Offline eendje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/25, 22:17:41 »

Dat werkt!

Ik heb nu het volgende gedaan. Ik heb in /etc/gdm/PostSession/Default de volgende regel toegevoegd:

sh $HOME/.bash_logout

Daarna heb ik in $HOME/.bash_logout mijn script gezet en dat werkt als een tierelier.

Ik zet dit draadje als opgelost, maar ben nog wel, net zoals Woteb, geïnteresseerd in een windowmanager onafhankelijke oplossing. Dus wat mij betreft mag hier nog wel even door gediscussieerd worden.
Ik blog dus ik besta!

Offline eendje

• Lid
Re: [Opgelost] script uitvoeren bij het uitloggen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/27, 21:08:27 »
Dit is wellicht een goede methode:

http://bloggerdigest.blogspot.com/2006/10/enable-linux-login-logout-scripts.html

Ik vind het wel een leuk idee :) Ik heb er even een uurtje mee gestoeid en het voorbeeld dat ze daar geven wordt uitgevoerd als de shell wordt afgesloten en niet bij het uitloggen in Gnome. Ik heb nog geen signaal gevonden gevonden dat geactiveerd bij het uitloggen in Gnome. Tot nu toe werkt het dus niet.
Ik blog dus ik besta!