Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] SCIM  (gelezen 1270 keer)

[OPGELOST] SCIM
« Gepost op: 2009/05/23, 09:21:09 »
Ik gebruik al bijna een jaar Ubuntu, en ik krijg nu nog steeds die SCIM aan de praat.
En ik ben al zat om continu via Character Map hiragana en katakana te schrijven.
Bovendien wil ik wel eens iets in het Japans typen, maar dat gaat niet, omdat ik SCIM niet aan de praat krijg.
Weet iemand hier iets op?

David B.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/03, 11:26:57 door David Blaszyk »

Re: SCIM
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/23, 13:13:04 »
Sorry voor de dubbelpost.
Maar nu ik toch nog niet geholpen ben, dacht ik, is er een Kana converter voor Ubuntu.
Sterker nog, bestaat het ook wel.
En nee, ik bedoel niet dat het convert en alsnog Copy/Pastet, maar dat je typt, en het verandert direct in een Hiragana of Katakana teken.
Bijvoorbeeld:
Ik typ pa, en het verandert in .
Of, paradaisu (vertaald: Paradijs) wordt パラダイス.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/23, 15:01:30 »
Heb je al de documentatie doorgenomen op http://www.scim-im.org/wiki ?
Voor Kana converter kijk eens in Synaptic of je hier wat aan hebt: ack, kakasi en lookup.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/28, 21:40:16 »
Ik kan nu even niet bij Synaptic, maar ik heb wel even naar de DEB afdeling dan de Ubuntu site gekeken.
Geen van de drie is wat ik zocht.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/29, 00:07:21 »
Na wat gerommel, SCIM aan de praat gekregen, ik heb even de teksteditor gebruikt. Als je rechts klikt kan je de invoer methode kiezen in dit geval SCIM, dan verschijnt er een klein schermpje van SCIM. Zie foto. Ik heb in eerste instantie zomaar wat toetsen ingedrukt, dat gaf af en toe een Japans teken, dus dat schoot niet op.  :( Hierna heb ik het woord paradaisu ingevoerd, dat werkt dus zoals jij eerder beschreef. Als je dit wilt geef je dat maar aan. Dan schrijf ik wel hoe je SCIM werkend krijgt. Er valt nog wel het een en ander in te stellen met sneltoetsen in SCIM, dit moet ik nog uitpluizen, hoe dat allemaal werkt.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/31, 21:18:33 »
Ja, ik wil het.
Zo te zien heb je SCIM in een Nederlandse Linux werkend.
Ik heb voor de lol Linux Mint 7 Universal Edition op mijn test PC geïnstaleerd, en eerst op Nederlands.
Op Nederlands, heb ik SCIM nog niet aan de praat gekregen.
En daarna de taal in Japans veranderd, en SCIM werkte zonder dat ik maar iets deed.
Hier de tutorial:
http://www.nintenlord.com/tuts/scimjp/index.cwsl

Maar wat ik dan wil is, SCIM werkend krijgen op een Nederlandse Ubuntu laptop.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/31, 22:20:41 »
Open een terminal en typ regel voor regel:
XMODIFIERS="@im=SCIM"
export XMODIFIERS
GTK_IM_MODULE="xim" <-- Krijg je hier een foutmelding type
                                           GTK2_IM_MODULE="xim"     
export GTK_IM_MODULE <-- Krijg je hier een foutmelding type
                                           export   GTK2_IM_MODULE                                                          
scim -d

Mocht je een foutmelding krijgen bij het laatste commando, start de PC opnieuw op en herhaal scim -d
« Laatst bewerkt op: 2009/05/31, 22:35:42 door Gijsbert »

« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/01, 10:11:02 »
Is dat het enige?
Ik ga het in iedergeval proberen.
Later op de dag hoor je meer (hier ben je verplicht om met de groepscomputer (= Windows XP) te internetten).
Maar dit weekend (vrijdag t/m zondag) kan ik wel met Ubuntu op internet, want dan ben ik thuis.

« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/03, 11:26:39 »
それは日本語です
ありがとう!

Bedankt Gijsbert, na het instaleren van Japanse taal ondersteuning, werkte het weer! :-)