Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Niet kunnen oplossen] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell  (gelezen 23746 keer)

Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #75 Gepost op: 2009/06/04, 23:33:01 »
Ik was je even "kwijt". ;) Nano is een tekst editor voor in de terminal. Bij nano staan de commando's onderaan.
Bijv ^G hulp tonen, hiervoor moet je de CTRL+G indrukken. Nano is makkelijk als je geen grafische schil tot je beschikking hebt, zoal in de recovery mode. Het is even wennen, maar dan zie je dat het wel een handig programma is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mrGee

  • Lid
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #76 Gepost op: 2009/06/05, 00:39:58 »
En ik zit even flink in tijdnood; daarbij is die via chipset een lastig klungeltje.

Maar wat Gijs al zegt; vooral bij het proberen van een aantal xorg.conf opties; is het
handig te weten hoe nano ook werkt. Dus probeer gewoon wat test/ongein bestanden.
Dan kun je als je niet meer in je X kunt vanaf de terminal toch vrij makkelijk een werkende
xorg optie terug zetten. Zie in ieder geval de xorg.conf waar je nu nog een beetje in kunt werken
veilig te stellen;
Open een terminal
doe;
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.ori (copy en plak)

Post anders ook de xorg.conf die je nu hebt even hieronder. (liefst tussen code/code tags)

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/06/05, 08:37:21 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

FrSu

  • Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #77 Gepost op: 2009/06/06, 10:04:48 »

Post anders ook de xorg.conf die je nu hebt even hieronder. (liefst tussen code/code tags)


Dat heb ik eerder ook gezien als een opmerking van een moderator :o, maar heb geen idee hoe dat moet... ???

Offline satshow

  • Lid
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #78 Gepost op: 2009/06/06, 10:19:17 »
Als je reageert op deze posting zie je daarboven allemaal icoontjes.  Je moet daarvoor dit #  kiezen
Dan zie je het volgende op deze plaats de code plaatsen

FrSu

  • Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #79 Gepost op: 2009/06/06, 10:58:44 »
Ik wil de X-org voor Gerrit even plaatsen, weet dit in de terminal wel tevoorschijn te krijgen, maar weet niet hoe de complete tekst daarvan te selecteren en te kopieren (ben een muisgebruiker) vanuit de terminal. Ik heb een grafische schil, maar zit toch aan dat Nano gedoe vast. Hopeloos. Dat ging in Hardy een stuk makkelijker. :|

Offline mrGee

  • Lid
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #80 Gepost op: 2009/06/06, 11:16:33 »
Hallo

Je hebt een grafische schil, maar kun je daar dan geen mousepad meer gebruiken dan?
want als je met mousepad je /etc/X11/xorg.conf openmaakt en
dan ctrl+a en ctrl+c doet, kun je aansluitend die spullen in je nieuwe
bericht in je browser plakken

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

FrSu

  • Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #81 Gepost op: 2009/06/06, 12:55:22 »
Tja, en dan nu de hamvraag: Wat is mousepad? Is dat iets van Xubuntu? Heb het in Hardy niet, volgens mij. (Edit: Heb ik wel, maar ik snap er nu toch echt niets meer van, zie hieronder).

Ik ben nu toch echt wel de weg even kwijt.. :| Ik zie op mijn PC (Hardy LTS), dat daar het terminal verhaal ook gewijzigd is in dezelfde uitvoering als ik hierboven een plaatje van heb laten zien van mijn laptop. Dit is kennelijk met een recente update veranderd. Daar ben ik (en anderen?) mooi klaar mee, even met de muis de x-org of wat dan ook uit de terminal qua tekst even selecteren en kopieren op dit forum is dus niet meer zo makkelijk te doen als vroeger. Wat een achteruitgang voor mij... :'(

Nu eerst maar hopen dat iemand mij verteld hoe ik dit wel kan doen, of hoe ik de oude versie van de Terminal weer terug krijg. Ik vind dit niks. :(

En hoe ik met Mousepad in combinatie met de Terminal moet gaan werken ontgaat mij geheel..... ??? Is dit nu de oplossing voor de kennelijk nieuwe Terminal lay-Out met al die menu Ctrl zaken eronder? Geef mij de oude dan maar. Daarin kon ik gewoon met de muis zaken selecteren, knippen, plakken etc.

Ik kom van de regen in de drup met (X)Ubuntu. :-[
« Laatst bewerkt op: 2009/06/06, 13:37:55 door FrSu »

Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #82 Gepost op: 2009/06/06, 19:50:16 »
Een mousepad is zo'n vakje met links en rechts een drukknop of meerdere wat onderaan het toetsenbord van een laptop zit. Zie plaatje.  Nano is een tekst bewerkings programma. Zoals gedit voor de grafische schil is, is nano voor in de terminal. Nano sluit je af met CTRL+X.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mrGee

  • Lid
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #83 Gepost op: 2009/06/06, 21:15:47 »
Ennnnn mousepad is de standaard geïnstalleerde editor in xubuntu, ipv. gedit.
Nano is echt bedoeld voor een terminal, als je bijv. geen werkende X meer hebt.

Ik meen trouwens dat FrSu het dingetje ook al succesvol heeft gebruikt zie;
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/in-xubuntu-harde-schijf-(xp)-niet-zichtbaar/msg420370/#msg420370
in die andere draad.

Maar mij lijkt het ook al moeilijk kopieren van text in nano, naar een browservenster, als je geen X meer hebt toch???
Werkt je firefox nl. ook niet meer .

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

FrSu

  • Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #84 Gepost op: 2009/06/06, 21:49:30 »
Een mousepad is zo'n vakje met links en rechts een drukknop of meerdere wat onderaan het toetsenbord van een laptop zit. Zie plaatje.  Nano is een tekst bewerkings programma. Zoals gedit voor de grafische schil is, is nano voor in de terminal. Nano sluit je af met CTRL+X.


Jaaa, ehhh, ik weet ook wel wat een mousepad is op een laptop, maar niet in de context zoals die hier gebruikt wordt in combinatie met de Terminal (Was tot voor kort niet nodig...) en dit geeft mij nog geen duidelijkeheid over de kennelijke verandering van de Terminal en het gebruik ervan. Het wordt steeds ingewikkelder..... :|.

Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #85 Gepost op: 2009/06/06, 21:53:13 »
Lukt het om een plaatje van de terminal hier te plaatsen? Ik ben nu wel echt nieuwsgierig.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

FrSu

  • Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #86 Gepost op: 2009/06/06, 21:59:26 »
Even een plaatje, ik kan de tekst erin op een of andere manier niet bewerken. Zie ook de kretologie onderaan.

Zie hier. Sorry plaatje komt niet mee, zie reactie 86, daar staat het plaatje ervan.

Edit: moet 55 zijn....
« Laatst bewerkt op: 2009/06/06, 22:02:45 door FrSu »

Offline mrGee

  • Lid
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #87 Gepost op: 2009/06/06, 22:01:58 »
Goed even resumerend dan, heb je nu helemaal geen grafische werkomgeving in Xubuntu??
Of is die er wel en wijkt de resolutie/afbuiging dan wel indeling af, zodat er niet fijn mee te werken
is??
Of zit je helemaal zonder, dus naar een inlog op je virtuele terminal te staren.

Er zijn nl. meer manieren om in een terminal te werken; vanuit je grafische werkomgeving (je X)
kies je hem uit een menu een terminal venster gaat open.
Maar werkt je X niet, dan zit je waarschijnlijk in een virtuele terminal, als je daar een programma
wil starten dat expliciet in X draait (mousepad dus), dan geeft hij een foutmelding met iets van;
cannot open display.

Als je dus nog een min of meer bruikbare X omgeving hebt; gewoon mousepad gebruiken, werkt
bijna als gedit in Hardy/gnome.
Alt+F2
mousepad


Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

FrSu

  • Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #88 Gepost op: 2009/06/06, 22:08:22 »
Dag Gerrit,

Ik heb na nog (weer) eens Xubuntu helemaal opnieuw geinstalleerd te hebben op mij laptop een normaal werkende Xubuntu op 1 ding na: Hij start steeds op met een beeldschermresolutie van 1600 x nogwat. Ik kan hem dan verlagen naar de juiste 1024 x 768 en dan zie ik ook mijn klokje rechtsboven in. Na een nieuwe start zit ik weer in 1600 en is mijn rechter deel van mijn bureaublad buiten beeld. Moet dus steeds opnieuiw de resolutie aanpassen om mijn bureaublad gwoon compleet op mijn beeldscherm te krijgen.

Dat is slechts....... het enige (hardnekkige) probleem.

Offline mrGee

  • Lid
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #89 Gepost op: 2009/06/06, 22:14:45 »
Hoe pas je dat exact aan?? met welk programmaatje bedoel ik?

« Laatst bewerkt op: 2009/06/06, 22:20:05 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #90 Gepost op: 2009/06/06, 22:18:25 »
Even een plaatje, ik kan de tekst erin op een of andere manier niet bewerken. Zie ook de kretologie onderaan.

Zie hier. Sorry plaatje komt niet mee, zie reactie 86, daar staat het plaatje ervan.

Edit: moet 55 zijn....
Het plaatje betreft Nano, afsluiten met CTRL+X als je de wijzigingen hebt opgeslagen.
@mrGEE, even niet goed terug gelezen, betreffende mousepad.  :-[
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

FrSu

  • Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #91 Gepost op: 2009/06/06, 22:19:11 »
Hoe pas je dat exact aan?? met welk programmatje bedoel ik?



Applications>settings>beeldscherm. Staat bij nieuwe opstart op 1600 x 1200. Staat nu goed, zie plaatje.

FrSu

  • Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #92 Gepost op: 2009/06/06, 22:25:15 »
Even een plaatje, ik kan de tekst erin op een of andere manier niet bewerken. Zie ook de kretologie onderaan.

Zie hier. Sorry plaatje komt niet mee, zie reactie 86, daar staat het plaatje ervan.

Edit: moet 55 zijn....
Het plaatje betreft Nano, afsluiten met CTRL+X als je de wijzigingen hebt opgeslagen.
@mrGEE, even niet goed terug gelezen, betreffende mousepad.  :-[

Gijsbert,

Vroeger kon ik bv een zin uit het forum kopieren en dat in de Terminal met de muis op de gewenste plaats erin plakken. Dat lukt mij (muisgebruiker) nu dus niet meer, net zoals ik nu niet eenvoudig een tekst kan selecteren en kopieren in de Terminal met de muis om deze hier op het forum te plaatsen. Dat kon ik tot voor kort in Hardy, niet meer in Xubuntu en ik ben er sinds vandaag achter dat dit in Hardy ook niet meer wil, zie mijn plaatje in reactie 55.

Misschien moeten we ons eerst maar even focussen op mijn beeldschermprobleem en het later nog even over de Terminal hebben, zolang ik deze hiervoor niet nodig ben, want het is voor mij er niet handiger op geworden om erin te werken zoals ik dit tot voor kort met de muis wel kon.

Hoop dat het nu wat duidelijker is.

Groet,
Frits

Offline mrGee

  • Lid
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #93 Gepost op: 2009/06/06, 22:34:02 »
Ok dat programmaatje is kennelijk een onderdeeltje van Xubuntu en houdt die
instellingen niet vast, hij is ook als gebruiker gestart.

Alvorens nu dingen daadwerkelijk te veranderen, kun je even wat dingen testen, zodat we
een werk methode kunnen toepassen.

1 zet inderdaad in eerste instantie met dat bovenstaande programma die resolutie even goed (waarschijnlijk al gebeurd)
2 doe Alt+F2 en tik in mousepad  en tik daar wat onzin en kopieer en plak dat ergens, je zult zien
   dat het net zo werkt als gedit.
3 doe Alt+F2 en tik in displayconfig-gtk   aangezien die in je eerste xubuntu sessie ooit niet scheen te werken.
   je draait toch wel een xubuntu 8.04 (bij 8.10 en 9.04 werkt die displayconfig-gtk nl. niet)

Met bovenstaande wordt nog even niets ingesteld, we willen alleen even weten wat er daadwerkelijk draait,
voor straks als het er opaan komt.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

FrSu

  • Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #94 Gepost op: 2009/06/06, 22:38:10 »
Even eventuele onduidelijkheid wegnemen: Ik draai Xubuntu 9.04, (Xfce 4 Desktop Environment
version 4.6.0 (Xfce 4.6)) installatie gedaan met een Alternate CD

Offline mrGee

  • Lid
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #95 Gepost op: 2009/06/06, 22:41:10 »
O dat verandert de zaak een beetje; je hebt dan niet de beschikking over displayconfig-gtk.
Optie 2 moet wel werken trouwens.
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

  • Lid
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #96 Gepost op: 2009/06/06, 22:45:14 »
Iets anders, mijn xubuntu testbak is een 8.04 en enkele zaken heten anders,
Als je Applications>settings> opent zie je dan een compleet overzichtje met tal van
instellingen; oa. printer, monitor en ook misschien; sessiebeheer oid. (Ik heb daar
een 16tal instel iconen, hmm duidelijker; in dat settingsbeheervenster dus niet in sessiebeheer zelf .)

Bij dat sessiebeheer kun je aangeven met een vinkje, dat hij de huidige sessie moet opslaan
bij uitloggen, die staat bij mij standaard uit, zet die eens aan. Misschien onthoudt hij dan
wel die monitorsettings ook.

« Laatst bewerkt op: 2009/06/06, 22:51:29 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

FrSu

  • Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #97 Gepost op: 2009/06/06, 23:00:15 »
Iets anders, mijn xubuntu testbak is een 8.04 en enkele zaken heten anders,
Als je Applications>settings> opent zie je dan een compleet overzichtje met tal van
instellingen; oa. printer, monitor en ook misschien; sessiebeheer oid. (Ik heb daar
een 16tal instel iconen, hmm duidelijker; in dat settingsbeheervenster dus niet in sessiebeheer zelf .)

Bij dat sessiebeheer kun je aangeven met een vinkje, dat hij de huidige sessie moet opslaan
bij uitloggen, die staat bij mij standaard uit, zet die eens aan. Misschien onthoudt hij dan
wel die monitorsettings ook.


Getest, werkt helaas niet. Heb daar echter ook een Settingseditor gevonden, zal er even een plaatje bij doen voor je. Kan ik daar iets mee?

Offline mrGee

  • Lid
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #98 Gepost op: 2009/06/06, 23:06:04 »
wat staat er bij; xfce4-session ??


edit; ik trek wel even een xubuntu 9.04 binnen en draai die even op die testbak,
dat praat wat makkelijker
« Laatst bewerkt op: 2009/06/06, 23:07:36 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

FrSu

  • Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #99 Gepost op: 2009/06/06, 23:09:55 »
wat staat er bij; xfce4-session ??


edit; ik trek wel even een xubuntu 9.04 binnen en draai die even op die testbak,
dat praat wat makkelijker

ok, gaan we later of morgen wel even verder. Bijgaand nog een plaatje. Ik kan op de pijltjes drukken en dan klapt de zaak eronder uit. Het plaatje wordt dan te groot. Maar even jouw installatie afwachten.