Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Niet kunnen oplossen] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell  (gelezen 29843 keer)

Offline mrGee

• Lid
Re: Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #25 Gepost op: 2009/05/24, 22:46:02 »
Hmm
Allereerst heb je nog ruimte op die harde schijf ??

Het tripleboot verhaal staat uitputtend, maar daarom misschien iets
onoverzichtelijker beschreven. Mijn laptop heeft 3 experimentele
distro's naast elkaar, elke distro heeft een aparte root en een aparte home
er is echter maar één swap nodig. Sommige mensen kiezen ervoor om ook
maar één home te hebben,maar dan lopen er vaak toch dingen scheef,
qua persoonlijke instellingen ed. De bootloader wordt bij de installatie
automatisch correct ingesteld. Hoefde ik niets aan te doen.
Hoe is de harde schijf nu ingedeeld? aparte; home, /, swap misschien?

Als je toch gaat besluiten om je Hardy te verwijderen, kun je misschien eerst
toch proberen of die suggestie met de de-install van xubuntu en  herinstall xfce
gaat werken; scheelt tijd is leerzaam en gaat het mis dan kun je alsnog xubuntu
over hardy heen zetten. Dus het belangrijkste is; backup, backup en nogmaals backup.
Tijd kosten gaat nl. elke methode, en als je hardy, als laatste, na een gelukte tripleboot
weg gaat halen, moet je de vrije ruimte ook weer ergens aan toe wijzen en je bootloader
vertellen dat; 'Hardy niet meer is '

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/05/24, 22:53:12 »
Dank u, inhoud flesje is alweer verdampt  :rolleyes:
Proost Gerrit  ;) 

Je kunt trouwens als je gparted even na installeert,
even als root opstarten, grafisch zien (niets wijzigen! root!)
hoe je schijf nu is ingedeeld.

Groeten Gerrit

FrSu

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2009/05/24, 22:53:46 »
Heb met name de back-up van Evoluion nodig, die heb ik nu opgeslagen in XP.
Bladwijzers maakt op deze laptop niet uit, maar heb een kopie van FF ook in XP opgeslagen.
Zou met de Win schijf Winrepair en Fix MEM, Fix BOOT Hardy er geheel af kunnen halen en dan een compleet schone install van Xubuntu kunnen doen.
Evolution kan toch ook onder Xubuntu draaien?

De Laptop HDD nu:
« Laatst bewerkt op: 2009/05/24, 22:58:11 door FrSu »

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/05/24, 22:58:58 »
Je hoeft er niets vanaf te halen hoor, tijdens de installatie kun je ervoor kiezen
om de partities die hardy nu in beslag neemt, te overschrijven/formatteren tijdens
de xubuntu install.

En ik zou dus ook backups van de windows spullen maken, een goede backup is
nl. offline dwz. staat niet meer fysiek op die machine/schijf.

Kans is erg klein dat je xp wordt afgeschoten, maar better safe then sorry.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/05/24, 23:03:36 »
Goed ik zie dat er voor een triple boot, ruimte moet worden
gemaakt. Als je dat nog steeds wilt tenminste. Wordt wel erg klein
allemaal zo en dan nog hardy wissen/iets gaan doen met die vrije ruimte/
en je bootloader; ik zou het in ieder geval teveel moeite vinden.

En je hebt 1 partitie en een swap geen aparte home.
Dus bij een xubuntu install kun je hem geheel /dev/sda5 geven.

FrSu

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2009/05/24, 23:12:51 »
Je hoeft er niets vanaf te halen hoor, tijdens de installatie kun je ervoor kiezen
om de partities die hardy nu in beslag neemt, te overschrijven/formatteren tijdens
de xubuntu install.

En ik zou dus ook backups van de windows spullen maken, een goede backup is
nl. offline dwz. staat niet meer fysiek op die machine/schijf.

Kans is erg klein dat je xp wordt afgeschoten, maar better safe then sorry.

Ben eigenlijk toch van plan een frisse installatie te doen en Xubuntu Hardy te laten overschrijven, zoals jij aangeeft. Komt het dan met de Grub ook automatisch goed en krijg ik dan de keuze uit Xubuntu en XP i.p.v. Hary en XP?
In XP staat op deze laptop niets belangrijks, dat gaat hier altijd via een USB erop en weer eraf.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/05/24, 23:17:08 »
Inderdaad de laatste (X)(K)(vul maar in)ubuntu installatie, maakt je grub weer in orde

FrSu

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2009/05/24, 23:21:17 »
Ok, ga er morgen even mee aan de slag.  :o

Bedankt Gerrit, ik laat de uitkomst hier nog wel even weten. :D

Groet,
Frits

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/05/24, 23:23:58 »
Oke succes, ga ik de bootloader van mijn bed maar eens in orde brengen

Groeten Gerrit

FrSu

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2009/05/25, 23:13:21 »
Dag Gerrit,

Heb Xubuntu geinstalleerd. Zie installatie. Wordt er niet vrolijk van, daar maar verder?

Groet,
Frits

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/05/25, 23:29:19 »
Tuurlijk; bij hardnekkige toestanden met hardware, stel ik me ook altijd hardnekkig op  ;)

Even een nieuwe inventarisatie doen en ook even een vergelijk met de instellingen vanaf je live
situatie. Waren er intussen trouwens al updates binnen gehaald, hmmm als ik het andere draadje
zo voor de geest haal, was het direct na de eerste boot al mis toch?

Kun je als je deze draad even terug leest, (hoef ik al die commando's hier niet te tikken)
je huidige (foute) xubuntu xorg.conf even geven en welke driver als hij nu gebruikt.

Evt herhaal je dit vanaf de live xubuntu en vergelijk of je daar al iets ziet, dat mogelijk een
oplossing biedt.

En werkt de opdracht; displayconfig-gtk ditmaal wel naar behoren, dwz. zonder met foutmeldingen
uit elkaar te klappen?

Groeten Gerrit

FrSu

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2009/05/25, 23:33:59 »
Dag Gerrit,

Kom er morgen op terug, wordt me nu te laat. Morgen vroeg weer op.
Tot later! En voor straks welterusten.

Groet,
Frits

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/05/25, 23:37:07 »
Inderdaad,tot morgen  worstel ik nog even door met een, ahum vista toestand van een ander.

Truste Gerrit

FrSu

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 2009/05/26, 18:40:35 »
Heb dit gedaan in de "dos" modus: gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf in de terminal getypt
Werkte niet.

Toen dit: sudo displayconfig-gtk. Werkte ook niet.

Toen dit: sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg, toen kreeg ik een waarschuwing dat er iets (X-org of zo?) overschreven werd.

Daarna opnieuw opgestart, duurde weer erg lang, flitsen van opstart scherm en opstarttekst en uiteindelijk weer de boodschap dat het (Ubuntu) alleen in Low Grafics runt.OP OK drukken vraagt hij wat ik wil. Als ik een opsart wil voor just one session krijg ik een scherm dat de X server op disply 0 draait. Nee, antwoorden zal GDM weer op 0 opstarten, kan ook Ctrl-Alt-F7 kiezen om naar console 7 te gaan. X servers draaien (aldus de boodschap) meestal op 7 en hoger.

Dit laatste maar gedaan, want met het 1ste komt de boodschap alleen maar terug. Er komt de boodschap dat ik 1 minuut moet wachten voor restart display. Op OK gedrukt. Scherm blijft lang zwart, even eten intussen....... Weer terug het scherm is nog steeds zwart. Laptop maar uitgezet.

Vervolgens opgestart in de recovery mode en Xfix gedaan.  Kom terug op hetzelfde beeldscherm Low Grafics. Weer de vraag wat ik wil, gekozen voor nieuwe opzet. Moet herstarten.

Zaak maar weer opgestart in recovery mode en wacht nu op een reactie. Kom er zelf dus niet uit. :|

Kan ik hier iets mee?
((ff tussendoor ? je weet dat je de xorg kan bij werken in terminal met de opdracht "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg"  he ??))). Zo ja, hoe los ik dan hiermee mijn probleem op?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/26, 19:54:30 door FrSu »

FrSu

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 2009/05/26, 20:38:16 »
Denk dat ik met G Parted Xubuntu er maar weer afhaal en Jaunty probeer te installeren.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2009/05/26, 20:47:37 »
Hallo

hmm, klinkt allemaal niet fijn, ik heb intussen ook wat gegoogled, met die via s3 kaart en
wat laptops gevolgd met ook zo'n kaart aan boord. De meningen en de werkbaarheid met de
diverse drivers en distro's lopen een beetje uiteen.

Als eerste; je zegt "dos" modus, waarschijnlijk zit je dan in een virtuele terminal en zat je
niet op een grafische desktop, omdat die kennelijk vanwege driver problemen niet gestart was,
neem ik aan?? Daar werken die gedit en displayconfig-gtk commando's inderdaad niet, dat zijn
grafische programma's die een werkende X nodig hebben.

Je zegt dat je (waarschijnlijk middels dit; http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld)
je X server hebt proberen te fixen en dat ging absoluut niet meer, raar/vervelend,  hij zou nl.
minstens in een minimale resolutie iets moeten starten. De drivers die evt. van toepassing op die kaart zijn;
vesa openchrome en via . Die zijn een beetje afhankelijk van de via chipset en wat
andere factoren met wisselend succes toe te passen. Vesa zou altijd moeten werken, maar heeft geen grafische
acceleratie en beperkt soms je resolutie. Openchrome heb ik al in je draad een keer voorbij zien komen en in
een oudere draad mbt. hardy werd een keer voorgesteld om de via driver te kiezen.

Dat kan normaal het eenvoudigste met displayconfig-gtk, maar dan moet er wel een minimale X draaien natuurlijk
en daar wringt hem nu de schoen.  

Een evt. plan van aanpak;
Je hebt in die oudere draad een keer met wat instellingen gespeeld mbv. gksudo displayconfig-gtk en de "test" knop, ditzelfde
mag je natuurlijk ook in een live modus doen.
Dus xubuntu live draaien,
alt+f2
gksudo displayconfig-gtk
tabblad scherm, klik model kies LCD Panel 1024x768 en klik daar ok (niet de alles wegzettende ok rechts onderin)
daarna  tabblad Grafische kaart, klik Stuurprogramma (staat waarschijnlijk. none)
daarna kies stuurprogramma op naam en probeer eerst eens de via chipset en kies daar; ok.
Nu kan je, voordat je de alles afsluitende ok kiest, de test knop gebruiken, maar aangezien ik ook net even uit het forum
verdween en ik deze lap tekst weer mocht gaan repareren; dat wil wel eens mis gaan  :'( Zelfde is evt. te herhalen met de
vesa driver en de unichrome driver. Waarbij mijn test xubuntu trouwens onderuit ging met de vesa driver test.
Maar mocht dat wel werken, dan horen we dat hier graag, dan wordt de kans op een goed werkende xorg.conf wat groter.

Ook als ik die problemen in je hardy draad lees, is dat eigenlijk hetzelfde als wat je nu met xubuntu overkomt, wel netjes
draaien in live modus, maar na een install geen goed werkende X, dat ben ik zo eigenlijk nog niet tegen gekomen.

Mocht je ondertussen na herhaalde herstel acties toch nog in X komen; kijk of je minimaal dat displayconfig progje aan de
praat krijgt. Of dat hij dezelfde foutmeldingen geeft als uit het begin van deze draad.

Groeten Gerrit

Je hebt binnenkort zo een PM

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/05/26, 21:00:38 »
hmmm had mijn experimentele xubuntu doosje mij alweer uit het forum gegooid
(60sec login verstreken)
Je kunt dat inderdaad even gaan proberen, live testen zegt dus helaas niet zoveel.
Maar dat displayconfig-gtk tooltje zit niet meer jaunty, als het in 1 keer lukt zou dat
mooi zijn.

Succes

FrSu

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 2009/05/26, 21:03:13 »
Dag Gerrit,

Probeer Jaunty nu even. Vast staat dat ik alleen in de veilige modus kan installeren, omdat anders mijn beeldscherm te klein is. De knoppen rechtsonderin kan ik alleen bij in VM. Hij lijkt dus op voorhand in de verkeerde beeldscherminstelling te staan.

FrSu

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2009/05/26, 21:41:12 »
Hetzelfde euvel bij Jaunty: Na installatie opnieuw opstarten lijkt hij een paar keer in een loop terecht te komen en gaat dan in Low Grafics mode. Kiezen voor een eenmalige Low Grafics start komt verder geen beeld.

Bios nog bekeken en default gezet. Zelfde laken een pak.

Ik probeer de 8.3 Alternate maar eens. Toch maar niet gedaan, de vragen werden me even te lastig.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/26, 22:28:25 door FrSu »

FrSu

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 2009/05/26, 22:08:20 »
Is er trouwens een Xubuntu 9.04 alternate? Gevonden, download loopt.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/26, 23:01:54 door FrSu »

FrSu

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 2009/05/26, 23:18:04 »
Ben verder gekomen.

Heb het toch nog eens geprobeerd met Xubuntu 9.04. Niet in veilige modus gezet en via tab en enter toch de (onzichtbare) knoppen die buiten mijn zicht rechtsonderin ergens moesten zitten toch de installatie kunnen afronden.
(Edit: Heb trouwens wel ontdekt dat mijn internetverbinding (stekkertje) er niet goed in zat bij de installatie.)

Opnieuw opstarten geeft splash scherm rechtsonderin, daarna krijg ik een blauw scherm met nachtbeeld met bomen en bovenin keuze uit taal, restart, shutdown. language.

Kom niet verder. Heb nu in recovery mode. apt-get update gedaan, komt het nodige binnen.
Heropstart geeft zelfde resultaat :|....maar ben al wel een stukje verder gekomen.. ;)

FrSu

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 2009/05/27, 07:29:11 »
Het scherm wat ik omschreef lijkt nog het meest op het opstartscherm van Xubuntu, waarvan de inlog ontbreekt. Als ik die tevoorschijn kan halen (via recovery mode?)  zou ik verder kunnen komen met doorstarten.

Iemand een idee?

(Edit: Het lijkt erop dat mijn inlogscherm ergens helemaal rechtsonderin buiten beeld is, ik kan dus gewoon niet inloggen, zolang mijn beeldscherminstellingen niet aangepast zijn).
« Laatst bewerkt op: 2009/05/27, 07:34:44 door FrSu »

« Reactie #47 Gepost op: 2009/05/27, 10:18:00 »
FrSu, je grafische kaart of grafische chip wordt niet goed herkent en de drivers zijn niet geinstalleerd, als ik het zo lees. Je krijgt een te lage resolutie voor geschotelt, ik denk iets van 800x600.
Mijn vragen:
Heb je in de recovery mode al de fix Xserver uitgevoerd?
Heb je in de recovery mode, als je kiest voor de terminal en het commando startx gegeven? En wat was het resultaat.
Wat is de uitkomst van lspci in de terminal, vooral het deel waar VGA bijstaat.
Hierna ook in de terminal, sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg kies de juiste driver, bijv nvidia als je met het voorgaande een nvidia kaart hebt gevonden.
Wat is de maximale resolutie van je beeldscherm?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

FrSu

• Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #48 Gepost op: 2009/05/27, 10:40:51 »
Goede morgen Gijsbert,

Was even te kort door de bocht met mijn info.
Ik denk juist dat mijn resolutie veel te hoog is. Was bij de Live CD eerst ook zo. 1ste opstart geeft splash scherm rechts onderin.
Fix Xserver heb ik geprobeerd, geen resultaat.

Rest zal ik straks even kijken, ik ben nu met een nieuwe installatie bezig en zo ingesteld dat wachtwoord automatisch gaat. Kijken of hij dan doorstart en ik bij de instellingen kan.

Anders probeer ik jouw voorstellen via de Recovery mode.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/27, 10:45:19 door FrSu »

FrSu

• Gast
Re: [Hardnekkig] Xubuntu beeldscherminstellingen op oude Packard Bell
« Reactie #49 Gepost op: 2009/05/27, 10:57:28 »
Truck met het wachtwoord is een succes! Start nu wel door. =D
Beeldscherm instelling stond inderdaad veel te hoog, nu op 1024 x 768 gezet. Rechter kant beeld (klok en zo) nu wel in beeld.
Is nu bezig met Updates.

Bij heropstart worden de beeldscherminstellingen helaas niet vastgehouden. komt steeds op 1600 x 1200 te staan. Vraag is dus nu hoe ik dit kan veranderen, zodat de instelling op 1024 x 768 blijft.

Reconfigure gedaan:
ria@ria-laptop:~$ sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
[sudo] password for ria:
xserver-xorg postinst warning: overwriting possibly-customised configuration
   file; backup in /etc/X11/xorg.conf.20090527112620

Verder geen veranderingen.

En Lspci info:
ria@ria-laptop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:00.1 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:00.2 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:00.3 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:00.4 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:00.7 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237 PCI bridge [K8T800/K8T890 South]
00:0a.0 Network controller: RaLink RT2500 802.11g Cardbus/mini-PCI (rev 01)
00:10.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 82)
00:11.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT8235 ISA Bridge
00:11.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06)
00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller (rev 50)
00:11.6 Communication controller: VIA Technologies, Inc. AC'97 Modem Controller (rev 80)
00:12.0 Ethernet controller: VIA Technologies, Inc. VT6102 [Rhine-II] (rev 74)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:00.0 VGA compatible controller: VIA Technologies, Inc. K8M800/K8N800/K8N800A [S3 UniChrome Pro] (rev 01)
ria@ria-laptop:~$

Startx gaf mij het bureaublad, weer te groot en ik kon verder niks meer doen, stond vast.

Kan in de terminal sudo dpkg etc. proberen. maar hoe kies je dan de driver, wordt dit dan gevraagd en kun je dan Y/N doen?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/27, 19:10:16 door FrSu »