Hallo
hmm, klinkt allemaal niet fijn, ik heb intussen ook wat gegoogled, met die via s3 kaart en
wat laptops gevolgd met ook zo'n kaart aan boord. De meningen en de werkbaarheid met de
diverse drivers en distro's lopen een beetje uiteen.
Als eerste; je zegt "dos" modus, waarschijnlijk zit je dan in een virtuele terminal en zat je
niet op een grafische desktop, omdat die kennelijk vanwege driver problemen niet gestart was,
neem ik aan?? Daar werken die gedit en displayconfig-gtk commando's inderdaad niet, dat zijn
grafische programma's die een werkende X nodig hebben.
Je zegt dat je (waarschijnlijk middels dit;
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld)
je X server hebt proberen te fixen en dat ging absoluut niet meer, raar/vervelend, hij zou nl.
minstens in een minimale resolutie iets moeten starten. De drivers die evt. van toepassing op die kaart zijn;
vesa openchrome en
via . Die zijn een beetje afhankelijk van de via chipset en wat
andere factoren met wisselend succes toe te passen. Vesa zou altijd moeten werken, maar heeft geen grafische
acceleratie en beperkt soms je resolutie. Openchrome heb ik al in je draad een keer voorbij zien komen en in
een oudere draad mbt. hardy werd een keer voorgesteld om de via driver te kiezen.
Dat kan normaal het eenvoudigste met displayconfig-gtk, maar dan moet er wel een minimale X draaien natuurlijk
en daar wringt hem nu de schoen.
Een evt. plan van aanpak;
Je hebt in die oudere draad een keer met wat instellingen gespeeld mbv. gksudo displayconfig-gtk en de "test" knop, ditzelfde
mag je natuurlijk ook in een live modus doen.
Dus xubuntu live draaien,
alt+f2
gksudo displayconfig-gtk
tabblad scherm, klik model kies LCD Panel 1024x768 en klik daar ok (niet de alles wegzettende ok rechts onderin)
daarna tabblad Grafische kaart, klik Stuurprogramma (staat waarschijnlijk. none)
daarna kies stuurprogramma op naam en probeer eerst eens de via chipset en kies daar; ok.
Nu kan je, voordat je de alles afsluitende ok kiest, de
test knop gebruiken, maar aangezien ik ook net even uit het forum
verdween en ik deze lap tekst weer mocht gaan repareren; dat wil wel eens mis gaan

Zelfde is evt. te herhalen met de
vesa driver en de unichrome driver. Waarbij mijn test xubuntu trouwens onderuit ging met de vesa driver test.
Maar mocht dat wel werken, dan horen we dat hier graag, dan wordt de kans op een goed werkende xorg.conf wat groter.
Ook als ik die problemen in je hardy draad lees, is dat eigenlijk hetzelfde als wat je nu met xubuntu overkomt, wel netjes
draaien in live modus, maar na een install geen goed werkende X, dat ben ik zo eigenlijk nog niet tegen gekomen.
Mocht je ondertussen na herhaalde herstel acties toch nog in X komen; kijk of je minimaal dat displayconfig progje aan de
praat krijgt. Of dat hij dezelfde foutmeldingen geeft als uit het begin van deze draad.
Groeten Gerrit
Je hebt binnenkort zo een PM