Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf aanschaffen. Wat?  (gelezen 2279 keer)

Offline rick.blub

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Externe harde schijf aanschaffen. Wat?
« Gepost op: 2009/05/14, 17:23:40 »
Hallo,

Mijn harde schijf(120GB) van mijn laptop raakt lichtelijk vol(nog 3GB vrije ruimte).
Dus zal ik toch aan een externe harde schijf moeten geloven.

Ik weet best wat van computers(ook weer niet teveel) maar hier weet ik weer niks van.
Daarom de volgende vraag, Wat voor een kan het het best zijn?
Ik bedoel daarmee, wat kan hij het best hebben(en wat niet).
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline Mark81

• Lid
Re: Externe harde schijf aanschaffen. Wat?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/14, 17:32:46 »
Je hebt verschillende opties:

a) een 2,5inch schijf, deze is kleiner (wordt bijvoorbeeld gebruikt in laptops) en dus handiger mee te nemen. Deze externe disc haalt zijn stroom vanuit de pc of laptop dmv een USB kabel

b) een 3,5inch, deze is groter (wordt gebruikt in desktop pc's) en is iets minder handig mee te nemen. Het voordeel is vaak dat deze externe schijf een eigen stroomtoevoer heeft en dus niet stroom van je laptop bietst.

Hierboven ga ik ervan uit dat je een complete externe harddisk bestelt, dus met behuizing. Dat is een goede optie. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.4launch.nl Hier staan een aantal goede opties.
Je kunt ook kiezen om een losse schijf te bestellen en dan een losse behuizing erbij te kiezen. Dit was voorheen misschien iets goedkoper, maar maakt nu weinig uit. Ik raad je persoonlijk aan een volledige externe harde schijf te bestellen, makkelijker (maar misschien hebben mensen daar andere ideeen over  :|)... Mocht je toch voor een losse schijf en behuizing kiezen, let dan op of je een S-ATA of IDE schijf kiest en of de behuizing hiermee compatibel is.

Je zult dus moeten kiezen tussen een 2,5 of 3,5 inch. Reis je veel is de 2,5 inch aan te raden, is het voornamelijk bedoeld als backup bijvoorbeeld en staat voornamelijk op je bureau, kies dan de 3,5 inch (veelal iets goedkoper).

Offline rick.blub

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/14, 18:22:15 »
Je kunt ook kiezen om een losse schijf te bestellen en dan een losse behuizing erbij te kiezen. Dit was voorheen misschien iets goedkoper, maar maakt nu weinig uit. Ik raad je persoonlijk aan een volledige externe harde schijf te bestellen, makkelijker (maar misschien hebben mensen daar andere ideeen over  :|)... Mocht je toch voor een losse schijf en behuizing kiezen, let dan op of je een S-ATA of IDE schijf kiest en of de behuizing hiermee compatibel is.
Wat van dit is beter, vast of los?
En wat is het verschil tussen S-ATA en IDE

En wat is beter qua kwaliteit, 2,5" of 3,5"?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/14, 18:25:02 door rick.blub »

Offline rick.blub

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/14, 18:47:35 »
Heb je dan ook nog verschil in S-ASA en IDE, zoja wat is het verschil en wat is beter?

Offline rick.blub

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/14, 19:33:19 »
bedoel ik idd, maar wat maakt het verder voor verschil, (misschien voor linux?)
En wat is gebruikelijk.

Kun je die dingen ook gewoon partitioneren?

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/14, 22:05:49 »

lekker compact, geen losse voeding

dit is alleen een voordeel als je hem veel mee neemt op pad,
persoonlijk vindt ik het weer een nadeel want je usb poorten worden zwaarder belast en je evt je laptop accu is eerder leeg.

dus gebruik je hem als backup en sleep je hem niet steeds mee zou ik zowiezo voor een apparte voeding gaan,
en sommige kunnen beide, via usb gevoed indien geen adapter is aangesloten, best of both worlds :)

Offline kasper2

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/14, 22:17:33 »
Als het puur om ruimtegebrek oip de harde schijf gaat kun je ook een nieuwe, grotere interne harde schijf in je laptop zetten. Dan hoef je niet altijd een aparte harde schijf mee te nemen, en dat trekt hij ook geen extra stroom uit je laptop.
Alles is relatief

Offline xpired

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/14, 22:20:25 »

Citaat
Kun je die dingen ook gewoon partitioneren?

Jup... je kan gewoon partitioneren.
Heb ook 2 partities.

Offline Tom

• Lid
    • Wanda´s Blog Linux Xubuntu. ♥
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/14, 22:56:50 »
Ik wil en ga mij er niet tussen moeien , maar geef één goede raad haal een ext HDD met externe voeding.
U belast er Uw Laptop een heel stuk minder mee , als dat U stroom trekt via usb aan uw lap.
2 x Xuby 14.04.5 Lts 64 bits stand alone. 2 x Xuby 16.04.4 Lts 64 bits stand alone. ♥
https://sites.google.com/site/wandabloglinuxxubuntu/pc-s-installeren-configureren.

Offline rick.blub

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/15, 09:11:41 »
Zijn er ook nog merken aan of juist af te raden?

Offline Riel

• Lid
    • Rielity
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/15, 11:15:09 »
"you don't need to remember anything if you only tell the truth"

Offline Riel

• Lid
    • Rielity
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/15, 11:26:27 »
Ik heb zelf trouwens een Iomega (deze: http://www.misco.nl/productinformation/~868183~WW~/Iomega%20Prestige%20320GB%20USB%202.0%20Externe%20Harde%20Schijf.htm)

Deze gebruik ik wat meer de huiskamer, dat rvs past wel mooi. Bovendien heeft deze Iomega óók de mogelijkheid tot externe voeding.
(Ik ben trouwens totaal geen misco-fan, ik heb ze dan toevallig daar gekocht :) Overigens wel erg goede ervaringen met de zaak).

"you don't need to remember anything if you only tell the truth"

Offline Mark81

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/15, 17:51:02 »
Ik wil en ga mij er niet tussen moeien , maar geef één goede raad haal een ext HDD met externe voeding.
U belast er Uw Laptop een heel stuk minder mee , als dat U stroom trekt via usb aan uw lap.

+1
Ik zou zelf idd ook gaan voor de externe voeding. Tenzij je echt van plan bent het ding overal mee naar toe te gaan slepen.

Wat betreft merken, voordat ik mijn externe HD heb gekocht, heb ik veel recensies gelezen. Op zich zijn de meeste merken gewoon ok. Zelf ben ik erg tevreden met mijn Iomega, daar heb ik uberhaupt veel positieve dingen over gehoord. Maar Western is ook een goed merk.
Er zijn al een aantal websites gepasseerd. Ik zou zeggen, kijk gewoon eens op internet rond. De link die ik je gaf, 4launch, vind ik persoonlijk een prettige, goedkope en betrouwbare internetzaak (niet bedoeld om reclame te maken  ;))

Succes!

Offline rick.blub

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/15, 19:41:08 »
Ik zag ook ergens iets staan over cache,
A: Wat is dat;
B: Hoe groot moet dat dan minimaal zijn