Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB loader aanpassen voor ubuntu/windows xp boot  (gelezen 2066 keer)

Offline speedfreak230

• Lid
  • Steunpunt: Nee
GRUB loader aanpassen voor ubuntu/windows xp boot
« Gepost op: 2009/05/10, 22:31:04 »
Hallo allemaal,

Gister heb ik windows xp geinstalleerd op mijn pc. Ubuntu staat er natuurlijk al op, maar 'k wil nu een kies scherm hebben als ik
de pc opstart. Standaard moet ubuntu gekozen zijn, maar ik moet wel kunnen switchen tussen ubuntu en xp. Hoe kan ik dit
aanpassen in de grub loader?

Dit is mijn indeling van de partitie's:

/dev/sda2 = windows xp
/dev/sda5 = linux swap / solaris
/dev/sda6 = linux

Thnx

Offline Gijsbert

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: GRUB loader aanpassen voor ubuntu/windows xp boot
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/11, 00:06:26 »
Je zal een grub herstel moeten doen:
Reparatie van grub: Start de Ubuntu live cd op. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub/stage1
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op.
Nu nog Windows in je grub menu.lst zetten:
Open een terminal type nu in
sudo gedit /boot/grub/menu.lst nu eerst je wachtwoord opgeven je ziet geen sterretjes of balletjes, helemaal niets voeg dan onderaan, onder de door mij vet gemaakte tekst, alle regels toe.
# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1 <------ Dit is bij mij de schijf waar windows opstaat, je hoeft dit niet
title      Windows NT/2000/XP (loader)                                       in te vullen
root      (hd0,0)  <------- Dit is belangrijk wordt voor jou (0,1) Grub telt nl vanaf 0
savedefault
makeactive
chainloader   +1

Verder kan je via Synaptic het programma startupmanager installeren, naderhand onder beheer terug te vinden als Opstart manager. Hier kan je grafisch allerlei dingen van grub instellen, bijv bootvolgorde plaatjes in je grub etc.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/11, 00:15:28 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline speedfreak230

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/11, 08:25:28 »
Je zal een grub herstel moeten doen:
Reparatie van grub: Start de Ubuntu live cd op. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub/stage1
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op.
Nu nog Windows in je grub menu.lst zetten:
Open een terminal type nu in
sudo gedit /boot/grub/menu.lst nu eerst je wachtwoord opgeven je ziet geen sterretjes of balletjes, helemaal niets voeg dan onderaan, onder de door mij vet gemaakte tekst, alle regels toe.
# on /dev/sda1 <------ Dit is bij mij de schijf waar windows opstaat, je hoeft dit niet
title      Windows NT/2000/XP (loader)                                       in te vullen
root      (hd0,0)  <------- Dit is belangrijk wordt voor jou (0,1) Grub telt nl vanaf 0
savedefault
makeactive
chainloader   +1

Verder kan je via Synaptic het programma startupmanager installeren, naderhand onder beheer terug te vinden als Opstart manager. Hier kan je grafisch allerlei dingen van grub instellen, bijv bootvolgorde plaatjes in je grub etc.

Oke, thanks. De grub loader had ik al reeds werkend.

Maar helaas boot windows niet of staat hij niet in een "keuze" menu bij de grub loader..?

Offline Gijsbert

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/11, 09:39:44 »
Als je dit doet, zou Windows als keuze in je Grub menu moeten staan:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst nu eerst je wachtwoord opgeven je ziet geen sterretjes of balletjes, helemaal niets voeg dan onderaan, onder de door mij vet gemaakte tekst, alle regels toe, in ieder geval komt het achter de laatste regel.
# on /dev/sda2
root      (hd0,0)  <------- Dit is belangrijk, wordt voor jou (0,1) Grub telt nl vanaf 0
savedefault
makeactive
chainloader   +1

Als je er niet uitkomt zet dan je menu.lst hier.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.