Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MySQL benaderen met Navicat of MySQL Administrator  (gelezen 2047 keer)

Offline Josr

• Lid
MySQL benaderen met Navicat of MySQL Administrator
« Gepost op: 2009/05/09, 18:37:04 »
Ik heb een LAMP installatie Ubuntu Server 8.04 in een lokaal netwerk. De server wordt benaderd vanaf een Ubuntu 8.04 werkstation met Webmin en terminal sessie of met Putty ssh sessie vanaf een XP werkstation.

Ik heb een DataBase en een table kunnen aanmaken, dus MySQL werkt.

Nu kan in niet vanaf de werkstations de database benaderen met Navicat of MySQL Administrator.
Ik krijg de boodschap:
"1130 - Host 'xxxxxx' is not allowed to connect to this MySQL server".

Het commando "netstat -l -t" geeft de volgende info:
Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State 
tcp        0      0 *:mysql                 *:*                     LISTEN           
tcp        0      0 *:www                   *:*                     LISTEN           
tcp        0      0 *:webmin                *:*                     LISTEN           
tcp        0      0 localhost:postgresql    *:*                     LISTEN           
tcp6       0      0 [::]:ftp                [::]:*                  LISTEN           
tcp6       0      0 [::]:ssh                [::]:*                  LISTEN

Wat doe ik verkeerd?

Offline Djeba

• Lid
Re: MySQL benaderen met Navicat of MySQL Administrator
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/10, 05:54:02 »
Heb je MySQL in die LAMP-installatie als host 'localhost' meegegeven? En zit je nu niet vanaf je werkstation een andere host te noemen (namelijk het IP-nummer of zo van die LAMP-server) in plaats van gewoon 'localhost'? Het zal wel niet, want je lijkt me aardig op de hoogte. Maar ik heb zelf ooit die fout gemaakt.

Die 1130-melding komt ook vaak voor in combinatie met schrijfrechten voor 'others'.

Sorry, meer kan ik op dit moment niet verzinnen.
De waarheid is altijd het sterkste argument.

Offline rja

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/10, 09:35:50 »
Je zult in mysql moeten aangeven dat je het recht hebt om via die host te verbinden.

# mysql -u root -p mysqlGrant access to new database
If you want to add new database called foo for user bar and remote IP 202.54.10.20 then you need to type following commands at mysql> prompt:mysql> CREATE DATABASE foo;
mysql> GRANT ALL ON foo.* TO bar@'202.54.10.20' IDENTIFIED BY 'PASSWORD';
How Do I Grant access to existing database?

Zie :

http://ubuntu-commands.blogspot.com/2008/11/how-do-i-enable-remote-access-to-mysql.html

Wat ontbreekt in deze beschrijving zo te zien, is het % voor alle hosts.

Ik gebruik de commandline van mysql bijna nooit, ik doe het gewoon via phpmyadmin die je via synaptic kunt installeren.

En dan :

http://localhost/phpmyadmin

« Laatst bewerkt op: 2009/05/10, 10:10:41 door rja »

Offline Josr

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/11, 15:43:27 »
Rja en Djeba,
Ik ging inderdaad naar het IP adres van de LAMP server, nadat ik dat had aangepast naar 'localhost' kreeg ik een andere melding, hij kon /var/run/mysqld/mysqld.sock niet vinden, hij pinkt wel maar naar 127.0.0.1 maar dat is niet de MySQL server.
Ik heb het advies van Rja opgevolgd en gebruik Phpmyadmin en kan alles doen wat ik wil (ook remote).

Ik ben toch wel benieuwd wat het probleem nu is want Navicat en MySQL Administration doen het wel naar een andere site die ik voor een stichting onderhoud, ik zal een keer advies vragen het hosting firma.

Bedankt voor jullie advies en inspanning.

JosR

Offline rja

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/11, 20:22:50 »
Dat werdt  in die link uitgelegd die ik gegeven had.

Niet helemaal duidelijk, nadat ik die pagina nog eens gelezen heb.

1)
 Mysql onder Ubuntu luistert alleen naar localhost  volgens mij, je zult het bind-adress moeten aanpassen staat nu :.
Aanpassen in : /etc/mysql/my.cnf

bind-address           = localhost

bind-adress             = ip nummer netwerk kaart volgens mij.

2)

Permissie voor je hosts in Mysql staan niet goed.
Dat kun je controleren in phpadmin in het tab blad voor rechten, of de hostnaam van je werkstation verbinding mag maken als je alle hosts in het netwerk wilt toestaan, kun je % gebruiken.

Success.