Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: in de knoei met partities  (gelezen 787 keer)

Offline wolfke

• Lid
  • Steunpunt: Nee
in de knoei met partities
« Gepost op: 2009/05/07, 13:05:00 »
Het is nu wat waarschijnlijk te laat maar ik heb te weinig partities op mijn externe HD.

Voor de install van ubuntu, heb ik in Windows 2 linux-partities aangemaakt:
/boot en /
(er stonden al 2 partities op van windows.)

Vraagjes:
- is mijn werkwijze wel de juiste geweest?
- ik heb in Windows dus 4 primaire partities en nog 100Gb over, die ik dus niet kan gebruiken in windows. Kan ik dat nog aanpassen, of stel ik die vraag beter op een windows-forum?

Offline Cumulus007

• Lid
Re: in de knoei met partities
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/07, 13:08:16 »
Waarom heb je Linux-partities aangemaakt in Windows? Via PartitionMagic ofzo? Windows zelf gkn geen ext3 aanmaken.

En normaal gesproken heb je helemaal geen aparte /boot nodig.

Offline track

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/07, 13:14:35 »
Hoi Wolfke,

dat is allemaal geen probleem.  Voor het overzicht is het waarschijnlijk het best als je even vanaf een live-CD opstart
en dan met  gksu gparted kijkt welke partities er feitelijk zijn.  En alles dat niet bij de Win.. behoort bij voorbaat wist.

Voor een Ubuntu-installatie is het makkelijker als je gewoon vrije ruimte hebt (dus geen partities voorbereidt).
Dan kan er minder mis gaan, en het is makkelijker voor het overzicht.

Feitelijk kan de installatie uiteraard ook naar bestaande partities, maar dan moet je de schijfindeling "handmatig" doen.
En als je daar een beetje onzeker bent is het dus makkelijker alle overbodige partitiees eerst te wissen
en daarna in de vrije ruimte te installeren.

Vriendelijke groet,

track

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/07, 13:25:33 »
Even voor de duidelijkheid. Je maakt een / partitie, een swap partitie en eventueel een /home partitie. Dit alles is zoals track al aangaf het beste te doen via de live-cd.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/07, 14:42:58 »
Citaat van: track
Voor een Ubuntu-installatie is het makkelijker als je gewoon vrije ruimte hebt (dus geen partities voorbereidt).
Dan kan er minder mis gaan, en het is makkelijker voor het overzicht.

Dat is inderdaad veruit het gemakkelijkste. Wis alle linux partities vanuit je Windows systeem, start dan de installatie van Ubuntu op vanaf de installatie CD en kies voor "gebruik grootste aaneengesloten vrije ruimte". Al de rest gebeurt dan volautomatisch.

Voor een desktopsysteem is het echt niet nodig veel aparte partities te hebben. Laat dat maar voor serversystemen. Het enige wat wel belangrijk is, is een goede en regelmatige backup van je persoonlijke gegevens.

Offline wolfke

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/07, 19:38:13 »
Waarom heb je Linux-partities aangemaakt in Windows? Via PartitionMagic ofzo? Windows zelf gkn geen ext3 aanmaken.
En normaal gesproken heb je helemaal geen aparte /boot nodig.
Omdat ik linux helemal nieuw is voor en ik dacht dat het zo moest: ik wou absoluut vermijden dat er iets misging met mijn win-partities op diezelfde HD

Dat was de enige manier om te bereiken wat ik wou , nml. ubuntu op een externe HD zonder dat er ook maar IETS veranderde aan mijn winXP. (oa Grub)

@track: ik heb de schijfindeling handmatig gedaan om dat ik maar een zeer beperkt deel van die grote aaneengesloten vrije ruimte aan ubuntu wou geven.

Volgens ik hier hoor is het alleen op te lossen door ubuntu terug te installeren, dat ga ik niet doen (mijn andere problemen zijn bijna opgelost, tozu zonde zijn om te herbeginnen)
Ik zal in windows een partitie vergroten.