Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]kernel update  (gelezen 1667 keer)

jvde

• Gast
[OPGELOST]kernel update
« Gepost op: 2009/05/05, 20:32:11 »
Ik heb sinds enkele weken 8.04 draaien en na wat installatie troubles (ik ben helemaal nieuw in Linux) werkt alles prima en ben ik best tevreden met de vele mogelijkheden.

Mijn systeem bestaat uit Ubuntu 8.04.2, kernel 2.6.24-23-generic.

Nu stelt de update-manager voor om de kernel 2.6.24-24-generic en een aantal bijhorende updates te installeren.
Ik weet niet of het nodig is deze update door te voeren, want
1. Ik begrijp hier niet goed waarom er een nieuwe kernel nodig is als alles goed draait.
2. Ik heb geen goede ervaring met updates (niet in Windows) want een poging om naar 8.10 te upgraden is zelfs met hulp niet mogelijk gebleken.
3. Ik vrees dus een beetje dat iets dat goed werkt (huidig systeem) na de update helemaal verknoeid blijkt te zijn. (remeber: don't fix it if it ain't broken).

Heeft het misschien te maken met de installatie (gisteren) van 'dkms' van VirtualBox? Had ik dat beter niet gedaan? Of heeft het er totaal niets mee te maken.

Al deze vragen stel ik uit onwetendheid over het hele udate-beheer van Linux en omdat voor zover ik het begrijp een nieuwe kernel toch wel heel ingrijpend is.
Nu alles naar behoren werkt wil dat het liefste zo houden.

Is er iemand die mij hierover wat uitleg kan verschaffen?
Thx, jvde
« Laatst bewerkt op: 2009/05/06, 16:49:54 door jvde »

Offline Soul-Sing

• Lid
Re: kernel update
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/05, 20:45:30 »
Ubuntu 8.04.2, kernel 2.6.24-23-generic wordt vervangen door een nieuwe kernel:  2.6.24-24-generic. Verder wordt in deze update X, de grafische driver die de grafische omgeving ondersteunt meegenomen. Een (nieuwe) kernel verbetert en ontwikkelt zich immer in linux. Het verbetert het systeem. U kunt deze updates gerust installeren, het is aan te raden zelfs, al zijn het geen direct security gerelateerde updates. Ik wens u succes, duizenden ubuntu gebruikers gingen u voor deze updates te installeren, er zijn geen bekende bugs waargenomen omtrent deze update.

jvde

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/05, 20:56:34 »
... X, de grafische driver die de grafische omgeving ondersteunt...

Dat is precies wat mij een beetje afschrikt.
Mijn poging om naar 8.10 te upgraden is precies mislukt omdat mijn grafische kaart niet ondersteund werd door 8.10. Ik kreeg helemaal geen beeld meer en zelf met de hulp van deze community heb ik dat niet in orde gekregen (wellicht ook door mijn gebrek aan Linux ervaring). Ik kreeg helemaal geen beeld meer, zelfs niet meer het login-scherm. De grafische drivers die behoren bij de distributie lijken totaal niet te willen weten van mijn grafische kaart. Het is dan ook zo'n onbepaald type dat vast mee op het moederbord zit.
Ik ben dan maar bij 8.04 gebleven en heb mij dat nog niet beklaagd.
Wat doet deze 'grafische driver' precies en is er dan ook niet de kans dat mijn beeld weer helemaal verdwijnt.
Dat is vooral wat ik vrees en niet wil laten gebeuren, anders moet ik 8.04 helemaal opnieuw installeren.
Wat kan ik verwachten van deze nieuwe 'grafische driver'?
Jvde

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/05, 20:59:01 »
Dan moet je even de updates hier posten in een screenshot bijvoorbeeld. Dan kijken we hoe dat bij je zit.

jvde

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/05, 21:05:21 »
Hoe krijg ik de lijst van updates in 1 screenshot?
Via de Update-manager is het een lijstje waarin kan gescrold worden.
Dat krijg ik niet in 1 screenshot.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/05, 21:07:11 »
Hoe krijg ik de lijst van updates in 1 screenshot?
Via de Update-manager is het een lijstje waarin kan gescrold worden.
Dat krijg ik niet in 1 screenshot.

Copy-pasten mag ook. Maar dat update scherm kun je vergroten. Toch?

« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/06, 00:26:23 »
Je hoeft niet bang te zijn dat je grafische omgeving ineens niet meer werkt.
Vermits je de vorige keer een speciale driver in de kernel hebt geinstalleerd.
Dan zal je ditzelfde trucje nu nogmaals moeten uitvoeren.

En de vorige kernel blijft gewoon staan dus je kan altijd nog booten met een vorige kernel vermits de nieuwe niet naar wens werkt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

jvde

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/06, 12:59:50 »
Hoe werkt dat dan om zelf de kernel te kiezen waarmee je wil booten?
Bij mij start Ubuntu gewoon op en wordt er nooit gevraagd naar de kernel waarmee ik wil booten.
Of heeft dat te maken met het feit dat er momenteel slechts 1 kernel aanwezig is om mijn systeem?

Offline Visitor.Q

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/06, 13:22:23 »
Wat voor grafische kaart heb je dan? Mijn vermoeden: een oudere NVidia (pre Geforce 5200 tijdperk) of een oudere ATI (geen idee vanaf wanneer). Ik heb het probleem van niet kunnen upgraden gehad met mijn NVidia Geforce TI 4600, de nieuwe nvidia drivers zijn niet geschikt voor deze oude kaarten en daarom zijn er legacy drivers; nu is het probleem dat deze drivers niet overweg kunnen met de nieuwe X-server die vanaf 8.10 zit ingebakken; daarom is er geen 3D support en zal je alleen via de open-source drivers (Nouveau) een 8.10 desktop op je scherm krijgen.

Tot zo ver de theorie; de kernel update die je ziet staan kun je gerust installeren. Er worden geen compleet nieuwe versies van de X server of de kernel geinstalleerd. DKMS (van virtualbox) heeft niets te maken met de update die je gaat doen; die update was hoe dan ook aan bod gekomen. Wel zal DKMS de 'module' die nodig is voor virtualbox opnieuw in de kernel moeten stoppen maar dit gaat waarschijnlijk automatisch zodra je de nieuwe kernel opstart.

Je oude kernel (lees: degene die je op dit moment nog gebruikt) zal blijven bestaan, en zal ook ebschikbaar blijven in het grub opstartmenu. Bij problemen kun je dus je computer opnieuw starten en dan in het menu voor de 'oude' kernel kiezen.
1: Werkbak - AMD Athlon X2 4600+/4096 MB/Nvidia GPU/Ubuntu 8.10 X64 && Intel I7/6GB/NVidia/Ubuntu 9.04 (number crunching)
2: Laptop - Intel C2D T8100 2.1GHz/2048MB/Intel GPU/Ubuntu 9.04 x86
3: Desktop - AMD Athlon XP 2800+/1024MB/Nvidia legacy GPU/Ubuntu 8.04

jvde

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/06, 15:41:32 »
Bedankt Visitor.Q voor de duidelijke uitleg.
Ik zit nog met volgende vraag.
Ik heb geen Grub-opstartmenu (denk ik). Mijn PC start gewoon op zonder dat er een keuzemenu verschijnt.
Of bestaat er een manier om het Grub-opstartmenu te laten verschijnen?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/06, 15:46:54 »
Als U de PC start en er komt dat zwarte scherm met linksboven dat knipperende streepje dan op ESC drukken.
Dan kunt U kiezen welke kernel.
Geld natuurlijk als U twee of meerdere Kernels heeft.
U kunt natuurlijk ook via - toepassingen - installeren en verwijderen de Opstartmanager installeren , en daar in aangeven met welke kernel hij moet opstarten.

Edit: Arie was sneller. XD
« Laatst bewerkt op: 2009/05/06, 15:50:15 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

jvde

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/06, 16:49:12 »
Bedankt allen,
Ik heb weer wat bijgeleerd.
Weet genoeg denk ik om de update van de nieuwe kernel te doen.
jvde

Offline Visitor.Q

• Lid
Re: [OPGELOST]kernel update
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/06, 16:51:59 »
Je hebt het topic nu wel als opgelost staan, maar zorg eerst maar eens dat je die update draait en dat alles werkt zoals je verwacht :) We horen graag of het allemaal gelukt is :)
1: Werkbak - AMD Athlon X2 4600+/4096 MB/Nvidia GPU/Ubuntu 8.10 X64 && Intel I7/6GB/NVidia/Ubuntu 9.04 (number crunching)
2: Laptop - Intel C2D T8100 2.1GHz/2048MB/Intel GPU/Ubuntu 9.04 x86
3: Desktop - AMD Athlon XP 2800+/1024MB/Nvidia legacy GPU/Ubuntu 8.04