Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fstab en usb drive  (gelezen 874 keer)

Azalin

• Gast
fstab en usb drive
« Gepost op: 2006/10/10, 23:01:45 »
Ik probeer de externe USB schijf die ik hier heb aan te koppelen zodat niet alleen ik maar ook anderen (ftp gebruikers o.a.) gebruik kunnen maken van de schijf. Via een mount --bind heb ik een map van de schijf gemount in een andere map in de ftp home map. Echter is het zo dat de USB drive steeds octaal 0700 krijgt en dan alleen aan mijn account. Ik heb al in fstab geprobeerd om /dev/sda1 te mounten met de juiste rechten maar het maakt niet uit, al sta ik op mijn kop, nog krijg ik de rechten niet anders dan 0700. Iemand een idee?

Dit si de regel die ik in fstab had gezet, overigens is deze regel niet nodig want de drive wordt automatisch gemount... alleen heb ik hem dus ge-umount en toen weer gemount:

/dev/sda1   /media/OPSLAG   vfat   auto,users,umask=0002,rw   0   0

blubber

• Gast
fstab en usb drive
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/10, 23:22:48 »
Je kunt er even een sudo chmod -R 777 /media/OPSLAG tegenaan gooien. Als het goed is kan iedereen dan alles in die map.

Azalin

• Gast
fstab en usb drive
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/11, 07:14:52 »
uhm, zoals je boven in de fstab entry al zag, is het een vfat systeem, dat ondersteunt z

Azalin

• Gast
fstab en usb drive
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/11, 07:38:05 »
Mmmm, het is me gelukt. Gisteravond kreeg ik het met een fstab toevoeging niet voor elkaar... nu dacht ik, kom ik probeer het nog eens... en nu ineens lukte het wel.

/dev/sda1 /media/OPSLAG vfat    auto,rw,shortname=mixed,uid=1000,gid=1000,umask=002,iocharset=utf8 0 0

Vreemd maar het werkt dus ik geef er niets om :)

blubber

• Gast
fstab en usb drive
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/11, 13:28:29 »
Doh, my bad. Maar mooi dat het gelukt is :)

Azalin

• Gast
fstab en usb drive
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/11, 13:45:47 »
:) Maak niet uit... ik dacht eerst ook dat het met chmod moest kunnen maar toen ik de rechten terug zag veranderen naar alex.alex 700 toen realiseerde ik me weer dat het een fat32 drive is... Ik moet gewoon zo gauw mogelijk een nieuwe grote HD kopen, die EXT3 maken, alle data overkopieren en de fat32 drive ext3 formateren. Nog een Windows overblijfsel ... en een overblijfsel van mijn NSA (network storage adapter) die kon alleen maar fat32 aan... had ik gekocht voor de ftp mogelijkheden, wat een miskoop was dat zeg. Sitecom LN-350.. NOOIT! kopen! Desnoods die van mij overkopen voor een prikkie als je dat perse wil :)