Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] GUI start niet meer op  (gelezen 1540 keer)

Offline kilian

• Lid
[opgelost] GUI start niet meer op
« Gepost op: 2009/05/02, 10:52:26 »
Hallo,

Ik heb al een enige tijd Ubuntu hier draaien, maar zit zinds vandaag met een probleempje.

Ik heb enige tijd KDE geprobeerd, maar ik ben sinds gisteren terug naar GNOME gegaan. Ik had om KDE te testen via deze pagina Kubuntu-desktop geinstalleerd. Nu heb ik gisteren dit via diezelfde website gedeinstalleerd. Vervolgens heb ik mijn pc gereboot. Hier waren geen problemen te bespeuren.

Vervolgens heb ik apache2, php5 en mysql geinstalleerd. Toen ik de pc herstarte op deze installaties te testen starte er geen GUI meer op. Ik kreeg een terminal vaar ik moest inloggen en vervolgens commando's kon opgeven. Bij het afsluiten zag ik in een flits dat /var/run/kdm.pid niet gevonden kon worden, dus heb ik "sudo apt-get install kdm" gedaan. Als ik nu opstart krijg ik een vaag, pixelig beeld waarin ik vaar het ubuntulogo kan ontdekken. Van GNOME is geen sprake.

Zouden jullie me kunnen helpen met dit probleem?
Ik kan voorlopig wel voort met mijn Vista installatie, maar deze werkt toch niet zo als Ubuntu doet...

Alvast bedankt
Kilian
« Laatst bewerkt op: 2009/05/06, 16:57:40 door kilian »

Offline track

• Lid
Re: GUI start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/02, 11:04:32 »
Hoi Kilian,

heb je al een keer naar de "recovery" (in het grub-menu) opgestart en "fix xorg" gedaan ?
Dat is vaak een goede methode om de grafische schil weer op een rij te krijgen.

track

Offline kilian

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/02, 11:18:08 »
De recovery console heeft niet geholpen.
Als ik via de recovery console doorstart krijg ik een zwart/grijs beeld, met strepen en groen/rode pixeltjes.
De normale opstart heeft nog steeds hetzelfde probleem.

Zou het eventueel een optie zijn om Ubuntu gewoon te herinstalleren? Ik weet wel niet of er een optie is zoals bij windows, waar je de installatie kan herstellen, zonder alles kwijt te zijn van programma's.

Alvast bedankt
Kilian

Offline track

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/02, 11:21:44 »
Normaal zou je de dingen zeker niet Win..-matig telkens herinstalleren maar repareren.

Maar het verbaast mij wel dat je niet naard de  commandolijn kunt komen.
Lukt het opstarten vanaf de live-CD dan ?

track

Offline kilian

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/02, 11:31:11 »
Blijkbaar heb ik me niet goed uitgedrukt.

Ik zou wel aan de commandolijn kunnen komen via de recovery console. Ik bedoelde met dat hij niet geholpen heeft dat het fixen van de xorg (via de optie in het recovery menu) niet hielp. Ik zal het eens proberen via het commando.

Ik heb hier een Ubuntu 8.10 live-cd liggen. Moest het echt nodig zijn dan kan ik altijd nog een 9.04 Cd branden.

Kilian

Offline kilian

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/02, 21:42:09 »
Het fixen via het commando heeft niet geholpen.

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/02, 22:08:27 »
Mijn gis is nog steeds een probleem met de Xserver.
Normaal worden diverse backups van de  /etc/X11/xorg.conf   opgeslagen toch ?

Wat gebeurt als je een versie van de tijd voor de KDE-installatie terug zet ?
Dus het makkelijkst met de live-CD opstart en de harde schijf mount.
Dan een keer met  gksu nautilus  het bestandbeheer opent  (met root-rechten in dit geval)  en naar de map  /etc/X11 gaat.
Je vind er zeker een aantal bestanden met de naam  "xorg.conf.[weetikwat]" . 
Het best maak je ook de verborgen bestanden met [ctrl]-H zichbaar.
Bekijk welke het jongste, maar van voor de KDE-installatie is, maak ee kopie ervan en hernoem dit naar "xorg.conf" (zonder iets er achter)
Het oude "xorg.conf" moet je voordien wissen of anders hernoemen uiteraard.

Als het goed is zal je nu dezelfde confguratie als toen hebben.

track

Offline kilian

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/03, 14:44:13 »
Ik heb nu die oude backup teruggezet, maar deze dateerde al van na de KDE installatie. Blijkbaar is er geen automatische backup gemaakt bij de installatie van KDE.

Ik heb nu GDM terug geïnstalleerd, Zie bijlage een screenshot van mijn scherm van nu. Dit is al wel wat beter, maar nog steeds niet zoals het zou moeten zijn. KDM heb ik gedeïnstalleerd.

Alvast bedankt

Kilian

Offline track

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/03, 15:03:31 »
Wat is er nu nog mis met je scherm ?

track

Offline kilian

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/03, 15:16:34 »
Bij het inloggen staat heel het venster precies wat teveel naar rechts.
Verder heb je onderaan een zwarte balk, die er normaal niet mag staan. Ik kan er met de muis overgaan, maar alles van icoontje dat eronder ozu moeten zitten is onzichtbaar.

Rechts bovenaan is het afsluiten knopje verdwenen. Ik moet nu altijd afsluiten met het shudown commando.

Kilian

Offline track

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/03, 15:26:25 »
Dat is inderdaad raar.  Staat er soms iets van een offset in de  xorg.conf ?
(mits er iets verdachts in staat zet hem maar hier in de bijlage)
Of gebruik je soms een nvidia- driver ?   Dan wordt het anders ingesteld.

In ieder geval de huidige xorg.conf veilig stellen vor je verder experimenteert.

track

Offline kilian

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/03, 16:03:38 »
Bij het herstarten terug hetzelfde probleem. Ik heb de xorg.conf teruggezet van toen het welk werkte, maar dit heeft niet geholpen.

Zou het geen optie zijn om Ubuntu ter herinstalleren? Ik heb nu gewoon geupgrade van de 8.10. Bij een nieuwe install kan ik ook gebruik maken van ext4. Ik heb een andere partitie waar al mijn data op staat, dus dat zal geen probleem zijn.

Moest ik herinstalleren, wat raden jullie me dan aan om te gaan gebruiken, KDE of GNOME? Ik heb eventjes met de (oude) KDE gewerkt, maar met deze problemen is het laatste wat ik van Ubuntu gezien heb GNOME geweest.

Kilian

Offline track

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/03, 16:06:35 »
KDE of Gnome is maar een vraag van smaak.
Zie hier:  http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingKiezen

track