Op de meeste weet ik wel een antwoord:
Waarom is er geen bureaublad om m'n icoontjes op te bewaren. Noem het gerust een 'luxeprobleem', maar een bureaublad waar ik snelstarters kan opzetten, vind ik wel verdorie handig. In Kubuntu heb ik enkel dat Plasma Dashboard waar ik widgets aan kan toevoegen. Kan ik er ook icoontjes aan toevoegen, of is er een andere manier?
Rechtsklikken op desktop -> Instellingen van het uiterlijk -> selecteer bovenaan onder Bureaubladactiviteit bij Type de optie "Mapweergave". Vervolgens heb je weer een "vertrouwde" desktop. je kunt verschillende locaties als desktop laten tonen, zelfs FTP-mappen, SMB-mappen, NFS-mappen, archiefbestanden, en alle locaties die KDE ondersteunt d.m.v. KIO-slaves (plug-ins die een bepaald protocol verzorgen, bijv. http://,ftp://, tar://, file://, enz.). Ook kun je alleen de door jou gewenste inhoud laten tonen d.m.v. filters. Dit is in te stellen door met de rechtermuisknop op je desktop te klikken, en vervolgens Mapweergave-instellingen te kiezen.
Widgets zijn nog altijd toe te voegen, met de knop rechtsbovenin, en dan Widgets toevoegen. Deze knop is overigens versleepbaar langs de rand van je scherm. Met de knop rechtsonderin pas je veranderingen toe aan je paneel, en kun je panelen toevoegen, verwijderen, enz.
Mijn touchpad is altijd al overgevoelig geweest. De lichtste aanraking wordt geregistreerd als een klik. In Gnome schakelde ik die gewoon uit, zodat m'n touchpad niet meer kon klikken, enkel nog als muis gebruiken. In Kubuntu vind ik hier geen opties voor. Weet iemand dit toevallig staan, of hoe je dit moet doen?
Kun je iets vinden in Systeeminstellingen -> Toetsenbord en muis ? Anders heb ik daar geen idee van, ik heb zelf een degelijke muis

Waar vind ik Synaptic? Ik dacht dat Kubuntu ook met Synaptic werkte als pakketbeheerder? Ondertussen vond ik al "Add/Remove Software", maar ik heb het gevoel dat deze lijst niet compleet is. VLC is bijvoorbeeld niet te vinden, terwijl ik dat (dacht ik toch) altijd installeerde via Synaptic. Het kan ook goed zijn dat ik er even naast slaag en dat ik me gewoon vergis hierover. Hoe dan ook, ben ik (buiten enkele vastlopers tot nu toe) al wel tevreden over "Add/Remove Sotware".
Synaptic is een grafische front-end voor apt. Kubuntu heeft lange tijd de front-end Adept gebruikt, maar sinds Jaunty is die verdwenen, en is er KPackageKit. Dit gebruikt PackageKit, een overkoepelend framework voor pakketbeheer. Het komt uit dezelfde familie als PolicyKit. Het is te vinden in Systeeminstellingen, en dan Add and Remove Software. Je kunt natuurlijk adept, of zelfs Synaptic terug installeren. Let op dat dan een hele rits GNOME-libraries meekomt. Wil je alleen de echte benodigde, en niet alle aanbevolen, installeer dan met apt-get op de terminal, en voeg --no-install-recommends toe aan het einde.
Hoe werken die verschillende bureaubladen precies? Ik heb het gevoel dat deze echt anders werken dan bij Gnome. Ik kan een venster van bureaublad verzetten door het programma in de vensterlijst rechts aan te klikken en te selecteren "To Desktop 2". Het programma verdwijnt dan echter niet en blijft zichtbaar op beide bureaubladen. Doe ik iets verkeerd? ("All Desktops" staat zeker niet aangevinkt)
goed punt. Ik snap de logica hierachter ook niet. Standaard staat ingeschakeld dat programma's van alle bureaubladen zichtbaar zijn in je programmalijst. Je verhelpt dit als volgt: rechtsmuisklik op een leeg gedeelte van je programmalijst -> Takenbeheer-instellingen -> onder Filters, selecteer "alleen taken van huidige bureaublad tonen". je kunt daar ook wat vinden over het sorteren van programma's in de lijst. Dit zet ik zelf altijd meteen aan, dat was ik op GNOME gewend. Het kan trouwens knap lastig zijn om het contextmenu van Takenbeheer te openen, ik zal hier eens voor zoeken in de bug tracker

Hoe laat ik programma's automatisch opstarten bij het opstarten van Kubuntu? Bij Gnome kon ik daar het kopje "Sessies" voor gebruiken maar bij Kubuntu vind ik precies geen alternatief. Het gaat om een .sh scriptje dat BOINC automatisch zal laten draaien in dit geval.
KDE kent Autostart, waarmee je het automatisch starten van programma's heel uitgebreid kunt beheren. Dit is te vinden onder Systeeminstellingen -> Geavanceerd -> Autostart. Daar vind je twee kopjes: Desktop-bestand, en scriptbestand. Een desktop-bestand is een bestand dat een pictogram, een beschrijving, en de executable van een programma bevat in de vorm van een tekstbestand (een soort ini-file). Deze desktop-bestanden worden gebruikt in menu's, enzovoorts. De term scriptbestand behoeft waarschijnlijk geen uitleg. Beide typen zijn toe te voegen door respectievelijk "Programma toevoegen..." en "Scriptbestand toevoegen..." aan te klikken.
"Gnome Subtitle Editor" gebruikte ik altijd onder Gnome om ondertiteling bij video's te voorzien. Dit programma onder Kubuntu krijgt echter mijn .avi-bestanden niet meer open, ook al draait Dragon Player ze wel correct af (kubuntu-restricted-extras is reeds geïnstalleerd). Ik neem aan dat dit ligt aan het feit dat GSE geschreven werd voor Gnome, en daarom geen toegang heeft tot de geïnstalleerde codecs of dergelijke. Moest iemand hierop toch iets weten, is de raad altijd welkom.
Waarschijnlijk een probleem met GStreamer ofzo. Maar waarom zou je hiervoor geen KDE-applicatie kunnen gebruiken? Er zijn er genoeg.
http://kde-apps.org/content/show.php/Subtitle+Composer?content=69822 bijvoorbeeld, of ksubeditor. Zoek eens in je pakketbeheerder, of op Google

Houd vooral in het achterhoofd dat KDE 4 een product is dat nog volop in ontwikkeling is. Het is zeker nog niet zo stabiel en volwassen als KDE 3 of GNOME 2.x, maar er wordt zeer snel vooruitgang geboekt. Kom je wat vreemds tegen, of mis je wat: rapporteer dan a.u.b. een bug op
http://bugs.kde.org . Hiermee help je niet alleen jezelf mee, maar ook veel anderen.