Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] 9.04 geïnstalleerd, maar 8.04 is er nog en nog veel meer  (gelezen 674 keer)

Offline Sophia

• Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Ha, ik ben bijna blij, want 9.04 staat op mijn laptop. Wat een mooie versie zeg!
Alleen ... ik kan hem niet gebruiken, want 8.04 staat er ook nog op  ??? ??? ???!
Verder kan hij geen map /home/sophia/Desktop aanmaken. Hij vraagt of ik dat zelf doe, maar ik kan niet in de Nautilus. Ik kan ook de rechten veranderen, maar ook dan moet ik in de Nautilus, maar dan krijg ik weer de melding dat de map /desktop er niet is. Kringetje.

Dan heeft 'ie mijn bestanden bewaard - w.s. lief bedoeld, maar nu heb ik 2 mappen Sophia. Wat een zootje!

Nou en dan bij het opstarten ... dan heb ik een enorme lijst van versies van 8.04, terwijl ik had gevraagd of 'ie die eraf wilde halen en ook een stuk of 3 versies van 9.04.

Ik heb maar even weer de oude versie opgestart nu. Tot mijn verbazing werkt alles. Met G-parted even de extra aangemaakte partities weggehaald. Wat kan ik nu het beste doen? Ik vermoed dat ik het beste de hele zooi er nog een keer kan afkeilen, maar ik vraag me af of 'ie het dan doet, of dat ik dan nóg meer versies krijg   =D!

Het is wel grappig, maar ook enigszins verwarrend!
« Laatst bewerkt op: 2009/04/29, 13:48:38 door Sophia »

Re: 9.04 geïnstalleerd, maar 8.04 is er nog en nog veel meer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/29, 10:54:11 »
Heb je een "schone" installatie gedaan of een upgrade?
Ik had zelf ook een upgrade gedaan en na de upgrade had ik nog steeds 8.10 erop staan, ook in mijn grub stonden de diverse extra kernelregels. Na een tweede update was dat wel goed gegaan, ik had alleen geen panelen meer.
Heb je een aparte /home partitie? Heb je nog genoeg ruimte op een andere partitie? Installeer dan Jaunty hierop.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/29, 11:01:18 »
Alles wat op de laptop staat, staat op de partitie /dev/sda1. Dan is er nog een partitie die "extended" heet of /dev/sda2 en één die linux swap heet oftewel d/des/sda5. Die laatste zijn allebei leeg.

Wat is een /home partitie? Op die eerste partitie is ruim 125 GB vrij.

Nee ik heb geen upgrade gedaan, want dat kan niet direct vanuit 8.04. Ik had de cd-rom gevraagd of'ie alles eraf wilde gooien en Jaunty erop wilde zetten.

Dus ik moet het maar overnieuw doen? Hm proberen maar. Ik wil de oude installatie niet behouden, neemt te veel ruimte in en dan kan ik alleen maar extra fouten maken, niet handig voor een leek:-)!

Goed, nogmaals proberen dus maar ... ik laat het wel weten wat er nu weer gebeurt:-)

« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/29, 11:21:09 »
Als je tijdens de installatie voor handmatig kiest, kan je aangeven op welke partitie je root zet / en op welke partitie je home zet /home, ook kan je aangeven of je ext3 of ext4 wilt formateren.
Je home map kan je dus een eigen partitie toebedelen, voordeel is dat je gegevens en instellingen bewaard blijven als je een nieuwere versie installeert van Ubuntu. Voor de home zou ik de partitie gebruiken van 125GB en voor de root 10GB-20GB of meer, dit is niet noodzakelijk. Je kan achteraf ook nog een home partitie maken, dit is alleen iets lastiger. De swap partitie behoort ook leeg te zijn dit wordt gebruikt als wisselgeheugen, is ongeveer 2x het geheugen wat in je computer zit, bijv. in je computer zit 1GB geheugen dan je swap 2GB geheugen. Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/29, 11:46:32 »
Gijsbert je had gelijk: ik had de verkeerde optie aangevinkt bij het installeren.  ???Dom he?
Nu heb ik het overnieuw gedaan en is 8.04 eraf. Heerlijk gevoel!!!  =D Nu even de installatie voltooien met lettertypes en al die dingen die er nog bij horen. Joepie, blij!