Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]schermresolutie?  (gelezen 883 keer)

[Opgelost]schermresolutie?
« Gepost op: 2009/04/28, 23:15:44 »
Ik was ingelogd als root toen ik even het huis verliet. Intussen heeft een veertienjarige die hier op bezoek was, bij wijze van grap, mijn schermresolutie op 400 X 300 gezet of zoiets. Het gevolg is dat ik "systeem" niet meer zie staan. De schermresolutie gaan aanpassen via Systeem >>voorkeuren>>schermresolutie is bijgevolg uitgesloten. Ik heb geprobeert om via de terminal te werken met gksudo displayconfig-gtk maar dit resulteert in een vastloper. Geen toetsenbord of muis die nog werkt na het invoeren van mijn rootpaswoord. Mijn schermresolutie is zo klein dat ik niet eens een schermafdruk kan maken. Als ik onderaan klik met mijn rechtermuisknop om de venstergrootte te gaan aanpassen, resulteert dit trouwens ook in een vastloper. Wie heeft advies voor mij?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 23:50:55 door Pattattezak »

Offline joop905

• Lid
Re: schermresolutie?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/28, 23:19:48 »
probeer dit eens denk dat er wel meer om gezet is
De grafische omgeving van Ubuntu kunt u als volgt proberen te herstellen:

1. Start uw computer op in (Esc) Recovery Mode (beperkte herstel modus). Dat is de tweede keuze in het menu van opstartlader Grub. Krijgt u dat menu normaal niet te zien? Roep het dan op, door direct na het BIOS-scherm op de Escape-toets te drukken (Esc).

2. U krijgt op het einde van de opstart van de Recovery Mode, een schermpje te zien waar u een aantal keuzes kunt maken. Kies hier voor Try to fix X-server.

3. Start vervolgens door, in de grafische omgeving. Als herstel is gelukt, dan is alles nu in orde en krijgt u weer een normaal bureaublad te zien.

Re: [Opgelost]schermresolutie?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/28, 23:54:56 »
Hartelijk dank; nu nog mijn toetsenbord terug op azerty krijgen.

Is intussen ook gebeurd.  :D

Maar wel terug problemen bij het opstarten. Meestal start hij vlot op zonder problemen maar eens hij het gedacht heeft ....  :evil: Hij blijft hangen op een zwart scherm in het opstarten terwijl het led lampje van mijn diskettestation brand, dan blijf het scherm weer zwart bij het afmelden zodat ik niet van gebruiker kan wisselen ... En momenteel geeft één aanslag op de b-toets als resultaat: bbbbb?? Blijkbaar zijn nog niet alle probleempjes van de baan.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/29, 00:14:48 door Pattattezak »