Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop effecten kan niet worden gestart. Videokaart probleem?  (gelezen 1552 keer)

Offline Bill

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Gisteravond Ubuntu 9.04 geïnstalleerd. Ik heb eerst de Live CD gedraaid en gekeken of de dingen die in 8.10 niet werkte nu wel werken op mijn laptop.

De atheros netwerkkaart werkt nu out of the box en ik kan ook mijn schermbrightness aanpassen. Reden voor een feestje dus :) Vista is nu hopelijk definitief van de laptop verwijderd.

Het enige waar ik nu tegenaan loop is het feit dat ik de desktop-effecten niet kan aanzetten en dat mijn avi-videobestanden niet soepel lopen in VLC. Bij de beeldscherm eigenschappen kies ik de extra-desktop-effecten en vervolgens krijg ik de melding dat de desktop-effecten niet kan worden gestart. Ik zie een balk verschijnen dat hij probeert een stuurprogramma te vinden voor mijn systeem.

Het Betreft een Sony Vaio NR11M/s en hier zit een intel onboard videokaart op. Ik vermoed dat de videokaart niet juist werkt.

Ik ben gisteravond een tijdje aan het zoeken geweest, maar weet eigenlijk niet zo goed waar en hoe ik moet zoeken. Ik heb al diverse malen de overstap naar Linux gemaakt, maar mijn kennis ligt toch het meest bij Windows systemen.

Heeft iemand een suggestie wat ik kan proberen? Onder 7.04, 7.10, 8.04 werkte de destop-effecten en compiz probleemloos op deze machine. Alle hulp is welkom :)

Offline lizardman

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Desktop effecten kan niet worden gestart. Videokaart probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/28, 11:00:45 »
Als ik het goed heb dan zit er in de Sony Vaio NR11M/s een Intel GMA X3100 (GM965).
Hierover is een opmerking in de ReleaseNotes van Jaunty. https://wiki.ubuntu.com/JauntyJackalope/ReleaseNotes/NL#Bevriezing%20van%20het%20schermbeeld%20met%20Intel%20grafische%20kaarten

"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Bill

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Desktop effecten kan niet worden gestart. Videokaart probleem?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/28, 12:17:23 »
Bedankt voor je reactie. Ik zie inmiddels dat er veel meer mensen met dit probleempje zitten. Ik hoop dat er snel een goeie oplossing voor komt. Tot die tijd maar lekker alles op orde maken zonder de effecten. 8)

Offline tiemenhakvoort

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Desktop effecten kan niet worden gestart. Videokaart probleem?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/28, 12:30:17 »
als je toch compositing wilt gebruiken (voor bijv gdesklets) kun je de compositingmanager van metacity gebruiken.
deze kun je inschakelen in gconf-editor.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline Bill

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Desktop effecten kan niet worden gestart. Videokaart probleem?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/29, 11:42:42 »
Ik lees dat sommige gebruikers het probleem omzeilen door een oudere driver te installeren. Iemand dit toevallig gedaan?

Het lijkt er namelijk op dat het alleen helpt bij mensen die geupgrade hebben vanuit 8.10.

Ik heb 9.04 schoon geïnstalleerd.

Offline Bill

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Desktop effecten kan niet worden gestart. Videokaart probleem?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/29, 21:53:28 »
als je toch compositing wilt gebruiken (voor bijv gdesklets) kun je de compositingmanager van metacity gebruiken.
deze kun je inschakelen in gconf-editor.

Goeie optie. Je bericht was nog iets teveel techtalk voor me maar via onderstaand commando is het gelukt. Kan ik voorlopig toch AWN gebruiken :)

gconftool-2 -s '/apps/metacity/general/compositing_manager' --type bool true

Offline Bertel

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Desktop effecten kan niet worden gestart. Videokaart probleem?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/28, 22:26:36 »
als je toch compositing wilt gebruiken (voor bijv gdesklets) kun je de compositingmanager van metacity gebruiken.
deze kun je inschakelen in gconf-editor.

Bij mij is het X3100 probleem met een van de laatste updates (zie bijlage) opgelost.
Wel eerst even de compositingmanager van metacity uitschakelen.  :D


Wat is vrije software?