Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Instellen van het gebruikelijk datum formaat : dd/mm/yyyy  (gelezen 515 keer)

Offline Merel

• Lid
  • Steunpunt: Nee
(Vraag ingekort)
Met Thunderbird krijgt meestal een datumformaat voorgeschoteld, dat overeenkomt met onze gebruikelijke notaties. Heb wat zitten zoeken op Internet maar dit blijkt reeds een zeer oud zeer te zijn dat al jaren wordt meegesleurd ; en precies dat is zo mateloos irritant !

Ik wens het Europese formaat dag-maand-jaar in alle toepassingen en zeker in de layout van emailservers, die zelf deze optie niet eens laten zien bij de aangeboden formaten (net alsof wij Europeanen geen vinger in de pap mogen hebben).

(Zelfhulp antwoord)
Na de overweldigend aantal antwoorden dat op dit forum binnenkwam, ben ik ten einde raad maar bij de Engelstalige vrienden gaan informeren hoe dit kan worden opgelost. Na vele maanden kwam plots het antwoord uiteindelijk van deze onverwachte kant (de Thunderbird bugs meldingen) waar iemand een turnaround opgeeft.

Met deze turnaround komt men tot het gewenst resultaat (met dank aan de auteur)
De oplossing werkte meteen en ik merk dat ook voor andere toepassingen,  nu tevens dezelfde datum-layout mogelijk is geworden.

Citaat
To make it work edit /etc/environment
(sudo gedit /etc/environment)
and add the following line to it: LC_TIME="en_GB.UTF-8"

Save the file, log out and log in again.

You can check that the variable has been successfully set by opening a terminal and typing: echo $LC_TIME

which should return:  en_GB.UTF-8

Now start Thunderbird again and hopefully all will be well. I know it is annoying to have to do this but maybe the bug should be better addressed by the creators of distributions, who fail to set LC_TIME as a default in /etc/environment.

Toch een verdiende terechtwijzing op het einde van zijn uitleg ... aan het juiste adres  !

« Laatst bewerkt op: 2009/12/18, 21:15:20 door Merel »
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04