Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iemand al ervaring met Computer Janitor?  (gelezen 8736 keer)

Offline ubby

• Lid
Iemand al ervaring met Computer Janitor?
« Gepost op: 2009/04/24, 22:11:09 »
Ik zag net Computer Janitor staan maar is het veilig om de aangeven bestanden ermee te verwijderen?
http://img12.imageshack.us/img12/8971/schermafdruk.png

Offline Soul-Sing

• Lid
Re: Iemand al ervaring met Computer Janitor?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/24, 22:15:38 »
Ja doeg... ik moest opera verwijderen en flock...Wat een onziniets dat janitor.  :evil:

Offline ubby

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/24, 22:17:33 »
Daar wordt je niet vrolijk van nee =D
Zijn het niet de bestanden die gebruikt zijn voor het installeren de verwijderd worden?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/24, 22:23:36 »
Een beetje uitkijken wat hij aangeeft. Verouderde kernels enzo geeft hij aan, maar ook vaak zelf geinstalleerde deb-pakketjes.

Offline ubby

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/24, 22:30:26 »
Wel vreemd dat ze dat dan in Ubuntu hebben gedaan want een newby zou niet weten wat wel en wat niet te installeren.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/24, 22:31:43 »
en ik moet VirtualBox verwijderen???????????

Eagleman
Ubuntu user # 30077

Offline SNWBRDR

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/24, 22:49:42 »
Ook songbird gaf hij aan.
Ik dacht dat het tijdelijke bestanden zouden zijn.
Maar nee, alles was weg nadat hij klaar was.

Ik vind het maar rommel.

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/24, 22:54:25 »
vindt computor janitor nogal verwarrend ...wat wordt er nu eigenlijk daadwerkelijk uitgevoerd remove/fix?,iets verwijderen of herstellen is nogal een verschil  ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/24, 23:09:29 »
ik heb het een keer aangezet en snel weer uit,
ik beslis liever zelf en handmatig, dit is me iets te automatisch en onzeker, ik ga het niet gebruiken.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/24, 23:24:07 »
Ja zeer verwarrend. Er komen in Ubuntu steeds meer opties om geinstalleerde zaken te verwijderen bij; maar helaas geen betere.
Dit is in mijn ogen onzinnig en ik begrijp evenmin als jullie waar dit toe dient.
Kan ik dit via het configuratiescherm misschien ook uitzetten?

¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

JimZ

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/24, 23:53:54 »
En bij mij wil hij per sé Google Earth (geïnstalleerd via de medibunto repo) verwijderen  >:( .

Gr,
Jim

Offline ptb

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/25, 01:29:37 »
1 keer gebruikt,nooit weer.Verwijderde alles wat ik als deb had geinstalleerd zoals bv opera ed.
Ik blijf bij autoclean/autoremove.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/25, 11:32:31 »
Ik heb het een keer gebruikt en kreeg toen zo'n 30 bestanden te zien, die wel weg konden.
Daartussen zaten o.a. Opera, autofsck en AVG.

Ik heb toen als experiment die (schijnbaar overbodige) Operabestanden opgeschoond.
Vervolgens was Opera volledig naar z'n moer.

Ik raad dit onzinnige programma met klem af; ik heb Janitor zelfs helemaal verwijderd via synaptic.

Offline ubby

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/25, 11:34:55 »
Het lijkt mij niet de bedoeling dat dit programma alles verwijderd wat niet verwijderd moet worden.
Zal ook wel een bug melding van gemaakt kunnen worden want dit is natuurlijk niet de bedoeling.

« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/25, 12:19:36 »
Toch vraag ik mij wat af, jullie starten dat programma en dan lees je (net zoals ik dat lees)
het volgende:

(zie plaatje)

In het Nederlands betekend dat altijd nog dat je deze software MISSCHIEN niet nodig hebt. En dat dit proggie jou een suggestie geeft om deze veranderingen te laten doen.

Dat deed in W. ook al niet, want daar maakte zelf je ook uit wat je wilde doen. Dus ik begrijp het even niet, dat jullie dan nu gaan piepen dat het fout is gegaan. Je hoeft het niet te doen!

Mij geeft het proggie trouwens helemaal niets aan.
Weetje, hier is de melding in het Nederlands te vinden:

https://translations.launchpad.net/ubuntu/jaunty/+source/computer-janitor/+pots/computerjanitor/nl/37/+translate

« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/25, 12:35:35 »
Inderdaad cumulus, Janitor suggereert vanalles, maar als je het uitvoert blijf je niet zelden met een probleem zitten.
Bij mij gaat ie er definitief af via synaptic.
Herman Brood

Offline SNWBRDR

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/25, 14:01:39 »
Omdat het kan.

Zo kun je ook een hele grote knop op je bureaublad zetten met als tekst: "Formateer schijf, niet op klikken!".
Wedden dat er mensen zouden zijn die er toch op klikken...
(Extreem voorbeeld om punt aan te tonen).

Offline ubby

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/25, 14:20:15 »
Het werkt in ieder geval niet als de cleaner die in Windows zit die wel echt de rommel opruimt.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/25, 14:23:30 »
Ubuntu heeft vrij weinig last van schijfvervuiling.
Met sudo apt-get autoremove (of clean) en met het verwijderen van resterende configuratie in synaptic-status, heb je genoeg instrumenten.

Veel ex-Winddosgebruikers zijn clean-up-fetischisten en veel Linuxnewbies zullen die clean-up toch uitvoeren met alle gevolgen van dien, zoals een voorgaande poster ook reeds opmerkte.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/25, 14:24:54 »
Er zitten wel nuttige kanten aan.
Ik draai Jaunty al sinds een Beta bijvoorbeeld. Tijdens de verdere ontwikkeling zijn sommige pakketten uit de softwarebronnen gehaald, van naam veranderd, of hebben nieuwe configuratiebestanden gekregen.

Als ik de Janitor open, dan zie ik de pakketten die ik wel heb geïnstalleerd, maar niet meer in de pakketbronnen staan. Die pakketten worden niet meer ondersteund door Ubuntu en kunnen gewoon verwijderd worden. Zo stond er bij mij nog een pakket libnotify0 in, terwijl libnotify1 ook geïnstalleerd was. libnotify0 is oud en is vervangen door libnotify1.
Eigenlijk een bug, want dat oude pakket had verwijderd moeten worden. Dit heb ik alsnog gedaan.

Ik kreeg ook de melding van wat oude configuratiebestanden in /etc. Die zijn daar neergezet tijdens een update. Het zijn backups van oude configuraties die ik niet meer gebruik. Kan dus ook weg. Ik heb wel eerst gekeken of de nieuwe configuratie klopte en of er niks belangrijks in het oude bestand stond wat nog niet in de nieuwe staat.

Ik zie het vooral als een handig stukje gereedschap om wat algemene problemen op te sporen. De dingen die gevonden zijn zoek ik eerst uit, zodat ik zeker weet of het wel echt een probleem is. Kan het weg, dan verwijder ik het, kan het niet weg, dan vink ik het uit.
Het is in ieder geval geen programma dat je blind zomaar moet uitvoeren. Je moet altijd zelf nadenken en uitzoeken of het allemaal wel klopt.

Gewoon je gezond verstand gebruiken dus, of bij iemand anders navragen hoe het zit. Maar dat moet met alles gebeuren, of je nou Ubuntu of Windows gebruikt...

« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/25, 16:09:05 »
Johan, als je dit aan een beginnend gebruiker voorzet gaat het geheid mis.
Dat vind ik nou zo jammer van Janitor; enthousiaste beginners zullen er (achteraf) zeker niet blij mee zijn.

Het is onnodig en onnodig verwarrend, en als je het voorgestelde laat uitvoeren gaat het bijna zeker mis (bijv met Opera).
En een ervaren gebruiker heeft het niet nodig.
Ik begrijp de zin ervan dus niet zo.
Herman Brood

Offline vds

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/25, 17:40:46 »
ik vertrouw het zaakje niet.opkuistooltjes geven vroeg of laat problemen.een gewaarschuwd man............
Registered User # 531403

Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/25, 17:56:01 »
De vertaling vind ik niet de juiste vertaling. you might not need betekend nog altijd je hebt het misschien niet nodig.
En verder stelt het wijzigingen voor, maar die hoef je niet uit te voeren.

Vandaar dat ik het mij afvraag waarom er altijd mensen zijn die het gelijk uitvoeren terwijl het helemaal niet nodig is.

https://translations.launchpad.net/ubuntu/jaunty/+source/computer-janitor/+pots/computerjanitor/nl/37/+translate
zo beter? Dit geeft een betere indicatie van het doel van het programmaatje.

« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/25, 19:40:26 »
Arie jouw geloof in de mensheid is hartverwarmend, en misschien hoopvol voor jou: ik zie er ook geen gat in.
Herman Brood

Offline vds

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/26, 16:40:44 »
even uitgetest.wou die er mijn opera en avast  uitsmijten :evil: ???...

blijkbaar een gevaarlijk programma als je t niet kent
Registered User # 531403

Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10