Er zitten wel nuttige kanten aan.
Ik draai Jaunty al sinds een Beta bijvoorbeeld. Tijdens de verdere ontwikkeling zijn sommige pakketten uit de softwarebronnen gehaald, van naam veranderd, of hebben nieuwe configuratiebestanden gekregen.
Als ik de Janitor open, dan zie ik de pakketten die ik wel heb geïnstalleerd, maar niet meer in de pakketbronnen staan. Die pakketten worden niet meer ondersteund door Ubuntu en kunnen gewoon verwijderd worden. Zo stond er bij mij nog een pakket libnotify0 in, terwijl libnotify1 ook geïnstalleerd was. libnotify0 is oud en is vervangen door libnotify1.
Eigenlijk een bug, want dat oude pakket had verwijderd moeten worden. Dit heb ik alsnog gedaan.
Ik kreeg ook de melding van wat oude configuratiebestanden in /etc. Die zijn daar neergezet tijdens een update. Het zijn backups van oude configuraties die ik niet meer gebruik. Kan dus ook weg. Ik heb wel eerst gekeken of de nieuwe configuratie klopte en of er niks belangrijks in het oude bestand stond wat nog niet in de nieuwe staat.
Ik zie het vooral als een handig stukje gereedschap om wat algemene problemen op te sporen. De dingen die gevonden zijn zoek ik eerst uit, zodat ik zeker weet of het wel echt een probleem is. Kan het weg, dan verwijder ik het, kan het niet weg, dan vink ik het uit.
Het is in ieder geval geen programma dat je blind zomaar moet uitvoeren. Je moet altijd zelf nadenken en uitzoeken of het allemaal wel klopt.
Gewoon je gezond verstand gebruiken dus, of bij iemand anders navragen hoe het zit. Maar dat moet met alles gebeuren, of je nou Ubuntu of Windows gebruikt...