Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alternatieve UNR installatie op Acer aspire one in Jaunty  (gelezen 2653 keer)

Offline lizardman

• Lid
Alternatieve UNR installatie op Acer aspire one in Jaunty
« Gepost op: 2009/04/18, 10:47:10 »
Omdat het installeren van de officiële UNR RC van Jaunty op de Acer Aspire one 150 op (overkomelijke, dat wel) problemen stuit zoals geen iptables en ufw geïnstalleerd en de wireless het niet uit de doos doet. Zie hiervoor de topics http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/geen-firewall-in-jaunty/ en http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/jaunty-netbook-remix-draadloze-atheroskaart-werkt-niet-op-acer-aspire-one-150/

Heb ik een alternatieve UNR installatie geprobeerd en die werkt zeer naar tevredenheid (tot nu toe) ;)

Allereerst instaleer je gewoon de Jaunty RC op je acer aspire one 150. En haal alle updates binnen.
Dan heb je alles aan boord wat nodig is, iptables en ufw zijn geinstalleerd en wireless doet het uit de doos.

In Jaunty repo's zit het meta pakket ubuntu-netbook-remix. Dit pakket installeert eigenlijk alles wat nodig is om van je standaard installatie een UNR installatie te maken:

sudo apt-get install ubuntu-netbook-remixEr wordt een hele rits meegeïnstalleerd wat allemaal nodig is voor UNR.
Na een herstart wordt automatisch UNR opgestart.
Let er wel op dat je van tevoren compiz uitzet, UNR en compiz gaat niet goed samen.

Nadat je in UNR gestart bent rechtsklik op het bovenste paneel-> toevoegen aan paneel-> venster kiezen.  Ook kun je op deze manier 'naar startpagina' op je paneel zetten. Ook kan het handig zijn om evt. de prullenbak toe te voegen. Evt. even een beetje 'schuiven' met de paneelonderdelen om ze de voor jouw gevoel goede posities te geven...

Het onderste paneel kan weg, en het hoofdmenu kan ook weg.

Als je terug wilt naar je standaard bureaublad: Voorkeuren->Andere Bureaubladmodus.

Als je helemaal van UNR af wilt:
sudo apt-get remove ubuntu-netbook-remix
€ 0,02

*edit* bijgevoegd een schermafdruk.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/18, 11:06:55 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

FrSu

• Gast
Re: Alternatieve UNR installatie op Acer aspire one in Jaunty
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/13, 09:23:38 »
Ik heb het inmiddels op een Packard Bell Laptop geinstalleerd vanuit Jaunty.
Werkt prima, het mooie is dat je kunt wisselen tussen je gewone desktop en de UNR.

Weer typisch iets voor Ubuntu. Je hebt keuzevrijheid en het werkt ook nog eens goed. :D

FrSu

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/15, 18:30:02 »
Tot nu toe een leuke oplossing voor gebruik op onze laptop.

Ik heb nog een klein probleempje met de afsluitmogelijkheid van geopende zaken. Het kruisje rechts bovenin is bij de remix alleen in beeld bovenin de tab dit ontstaat als je iets opent. Ik heb inmiddels wel de tab tevoorschijn weten te toveren, maar het kruisje zelf ontbreekt nog.

Even een plaatje toegevoegd, waarop een tab te zien is als home met afsluitmogelijkheid (deurtje rechts).

Iemand een tip voor mij?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/15, 18:37:17 door FrSu »

« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/15, 20:06:36 »
@FrSu: Ik ga eventjes UNR installeren op mijn laptop (gewoon vanuit de pakketbronnen van Kubuntu). Dan zal ik daar op inloggen en kijken hoe je probleem op te lossen is :)

FrSu

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/15, 21:01:57 »
Ik weet even niet hoe het vanuit Kubuntu gaat, maar vanuit Ubuntu kun je via Systeem/Voorkeuren naar Andere Bureaubladmodus. Je hoeft niet via een nieuwe opstart voor een andere sessie te kiezen.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/15, 21:10:52 »
Vanuit Kubuntu moet je gewoon uitloggen, en dan in het inlogscherm kiezen voor de sessie GNOME. Mijn laptop is snel, dus dat is zo gebeurd ;)

In ieder geval heb ik ondervonden dat er inderdaad een probleempje is in de UNR. Direct na opstarten keek ik of er een kruisje op die balk stond door een venster te openen. Kruisje was er. Goed teken, dacht ik. Toen verwijderde ik eens even die balk (niet het paneel, maar alleen dat applet met dat kruisje en de vensternaam enzo). Toen deed ik weer Toevoegen aan paneel...>>>Vensterlijst (o.i.d.) En toen was het kruisje ineens totaal verdwenen op die balk. Dus geen ander icoontje zoals jij hebt, gewoon totaal geen kruisje meer. Alleen nog maar de vensternaam.

Dus ik weet niet wat er fout is gegaan bij jou en mij, maar ik denk dat het een bug is.

FrSu

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/16, 07:41:05 »
Dan zit het waarschijnlijk in de Go Home Applet. Dat lijkt er in UNR niet te zijn. Heb even via synaptic een herinstallatie van GHA gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/16, 07:44:43 door FrSu »

FrSu

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/17, 21:23:22 »
Helaas gaf dat geen verbetering, probleem blijft hetzelfde. :-[

FrSu

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/20, 22:23:36 »
Bump(je), het regent hier toch... ;)

« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/20, 23:30:07 »
Hier ook :)

Ik heb er ook nog even naar gekeken, maar ik kom er echt niet uit wat het probleem is :(