Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup maken [OPGELOST!]  (gelezen 4994 keer)

Offline Sophia

• Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Backup maken [OPGELOST!]
« Gepost op: 2009/04/17, 13:13:34 »
Zit ik goed in deze rubriek? Nou, ik zet mijn vraag hier neer en als het niet goed is, merk ik het wel :)

De vraag is: hoe maak ik een backup van mijn systeem en misschien nog daarvóór: is dat überhaupt nodig? Want ik wil graag upgraden van 8.04 naar 8.10 en dan naar 9. nog wat.

Ik wil mijn gegevens liever niet kwijt, want ik heb een heleboel programma's geïnstalleerd en een heleboel werk gedaan in Ubuntu. Nu gaan de meeste dingen goed, behalve mijn usb-stick, een cd-rom die niet werkt en nog wat kleine dingen.

Alvast bedankt voor antwoord!!
« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 19:06:59 door Sophia »

Re: Backup maken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/17, 13:30:52 »
Hoi Sophia,

Een backup is *altijd* aan te raden, wanneer je een upgrade doet - of misschien zelfs beter: een nieuwe installatie.

1. Ik vraag me alleen af: waarom zou je van 8.04 naar 8.10 willen? Werkt de hardware niet goed?

2. Als je dan toch wilt upgraden, overweeg dan een verse installatie. Persoonlijk vind ik dat een betere manier - hoewel een upgrade meestal ook goed gaat hoor.

3. Maak eerst een backup van de map /home/<gebruikersnaam> - dat is dus je persoonlijke map.
Zorg ervoor, dat je de verborgen bestanden meeneemt in die backup, want daar staan al je mappen van de software die je hebt geinstalleerd, evenals je mail enzo. Je kunt gewoon de inhoud van die map kopieren naar een dvd/cd of naar een ander medium als een externe harde schijf.

4. In principe moet je aan die map voldoende backup hebben.

Heb je hier wat aan?

succes,
groet,
Steven

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/17, 19:24:08 »
Ja slim, daar heb ik zeker wat aan. Ik kan dus eigenlijk gewoon die map /home ... op een cd zetten. Alleen vraag ik me dan weer af of alles het doet in een andere versie van Ubuntu.

Alles eraf is ook weer zo rigoreus, maar ja ... ik werk met Imap in mijn email, dus veel kan er niet misgaan eigenlijk ... Het duurt alleen weer een paar weken voor ik al mijn websites weer heb teruggevonden. Ach, kan je die favorieten ergens op een cd of stick kwijt? En hoe moet dat? Alvast veel dank!

groeten Sophia

P.S. ik had vroeger op de basisschool een meisje in de klas dat ook Klein Haneveld heette, in de prov. Groningen. Kan dat familie zijn?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/17, 19:34:45 »
Gebruik in firefox de xmarks addon en je hebt altijd je bookmarks bij de hand. :)
Kubuntu 20.04

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/17, 19:42:34 »
Je favorieten staan in de map /home/gebruikersnaam/.mozilla/firefox/<een vreemde code>.default/bookmarkbackups die PUNT voor mozilla wil zeggen dat de map verborgen is. Wil je deze zichtbaar maken, dan kan dat met CTRL + H of via het menu "Beeld" -> "Verborgen bestanden weergeven"

Niet alle bestanden in je /home map zijn zo te kopieren, volgens mij. Maar daar zijn tooltjes voor om dat wel te kunnen. Weet er alleen zo geen uit mijn hoofd
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/17, 19:54:16 »
ok bedankt dellkubuntu, ik heb het gedownload. Maar als ik de hele zooi eraf gooi, hou ik mijn favorieten en wachtwoorden dan ook nog? Dat zou wel HEEL erg gaaf zijn!!!

Ronnie, als dit niet zo lukt, ga ik proberen wat jij zegt. Ja, ik weet al van de verborgen bestanden, heb ik al ontdekt:-). Bedankt hoor!

Groeten, Sophia

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/17, 19:59:55 »
o, ik zie dat ik onduidelijk ben. Ik bedoel dus: als ik mijn hele schijf formatteer en de nieuwe versie van Ubuntu erop zet. Houd ik dan mijn favorieten nog met dat leuke xmark?

« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/17, 20:02:00 »
Met xmarks staan uw bladwijzers op hun server. Dus dan behoud ge deze inderdaad. Zelfs op een andere computer kunt ge eraan.

« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/17, 21:00:32 »
Ik gebruik xmarks alleen voor mijn bladwijzers,niet voor mijn wachtwoorden,want die functie werkte bij mij niet,dus wees daar voorzichtig mee.
Voor de bladwijzers is het prima.
Kubuntu 20.04

Offline track

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/17, 21:57:43 »
Hoi Sophia,

als je redelijk ruimte op de schijf hebt kun je eerst een dubbele boot aanmaken toch ?
(Uiteraard ook hier de gehele /home-map eerst backuppen !)

Het hoeft niet rigoreus dus, tenzij je hebt maar een kleine schijf.
En voor het verhuizen is het makkelijker ook als je de "oude" nog ernaast hebt staan.

Je hoeft trouwens niet eerst te formatteren. Als je een nieuwe installatie op een bepaalde partitie doet
(en niet de upgrade) wordet automatisch alles overschreven.

Vriendelijke groet,

track

« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/18, 08:12:26 »
ok bedankt dellkubuntu, ik heb het gedownload. Maar als ik de hele zooi eraf gooi, hou ik mijn favorieten en wachtwoorden dan ook nog? Dat zou wel HEEL erg gaaf zijn!!!

Ronnie, als dit niet zo lukt, ga ik proberen wat jij zegt. Ja, ik weet al van de verborgen bestanden, heb ik al ontdekt:-). Bedankt hoor!

Groeten, Sophia

Hoi Sophia,

Als je de /home map backupt, dan heb je alles, zoals ik in post 2 al zei. Al je mail en programma-instellingen staan daar in.
Wel inderdaad de verborgen bestanden meenemen (Ctrl+H om die zichtbaar te maken).

Succes,

Steven

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/20, 12:23:09 »
wow wat een kennis zeg! Ik ga het proberen. Dus eerst een backup maken, dan ... nou ja direct maar de hele nieuwe versie downloaden dus, en dan de ouwe eraf.

Maar even een domme vraag hoor  ???  :) ... ik heb ontdekt dat ik 3 partities heb - dev1, dev2 en dev5 - even verkorte namen gebruikt.

Maar hoe kom ik in dev2 of dev5? Heb het geprobeerd via locaties > computer > bestandsbeheer > dev, maar dat lukt niet. Een andere manier ken ik niet. Weten jullie raad?

Bedankt!!!

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/20, 12:40:16 »
Je kan natuurlijk gewoon op Locaties klikken, boven in de balk (als je Ubuntu gebruikt, tenminste).

Maar als je wilt zoeken, kan je ze vinden in /media. Daar kan je met Nautilus naar toe "surfen". In mijn geval zie ik dan een CD/DVD speler en een externe schijf.  Maar als je een dual-boot hebt met bijvoorbeeld windows, dan zal je ook je Windows-schijf in dat rijtje zien staan.

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/20, 15:00:32 »
staat'ie bij mij niet tussen. Ik heb alle locaties doorzocht, maar helaas niets hoor ...

Maar als je Ubuntu downloadt, zou'ie dan niet vragen waar'ie hem neer moet zetten? En dan kun je weer wél kiezen tussen die partities?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/20, 15:12:15 »
Partities, nl sda1, sda2, sda5, zijn "onzichtbaar" voor de gewone gebruiker. Alleen de systeembeheerder moet iets over partities weten. Dat is één van de redenen waarom Linux een zeer gebruiksvriendelijk besturingssysteem is.

Partities zijn gemount ergens in je bestandssysteem. He bestandssysteem begint bij / (root). Externe partities werden traditioneel onder /mnt gekoppeld. tegenwoordig worden partities automatisch gekoppeld onder /media. Soms staan de home directories van de gebruikers op een aparte partitie, die op /home gekoppeld wordt. Echter: de eindgebruiker ziet alleen een éénduidige bestandsstructuur, en niet de afzonderlijke partities (en mogelijk verschillende harde schijven).

Als gewone gebruiker hoef je in principe niet buiten je eigen home directory te gaan. Die bevindt zich onder /home en heeft (normaal) de naam van je login. Om gemakkelijk naar directories te kunnen gaan die zich buiten je home directory bevinden, kan je er een link naartoe maken. Zo een link gedraagt zich net als een echte directory, en laat je toe als eindgebruiker je bestanden te organiseren zoals je zelf wil, ongeacht waar ze zich bevinden.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/20, 15:30:54 »
Dank je wel Vanadium, maar ... als ik niet in die partities kan, waar moet ik de nieuwe versie van Ubuntu dan installeren?

En waar moet ik een backup dan neerzetten? Mijn /home map is ruim 3 Gieg groot, kan dus net niet op een usb-stick. Dus die moet op een andere partitie toch? Anders ben ik de map toch sowieso kwijt? Maar dan moet ik er wel inkunnen ...

In feite heb ik mijn documenten en afbeeldingen wel op een usb-stick staan. Dus die zijn veilig en mijn mail is Imap, dus ook veilig als ik de boel formatteer. Op zich moet het dus kunnen (formatteren), maar wat is nou het beste? Ik hoor weleens dat formatteren je computer er niet beter op maakt.

Offline track

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/20, 15:50:44 »
Hoi Sophia,

normaal kun je de partities vanuit de live-CD bereiken en koppelen toch ?

Heb je dat al geprobeerd ?  Want vanuit de "live" kun je gewoon werken, dus ook alle partietes mounten (=koppelen),
data kopiëren en ook partities bewerken.

Dat zou mijn voorstel zijn, dat jij vanuit de "live" dus precies dat doet, en jouw /home - map  opslaat op een andere partitie
(niet vergeten: ook de "verborgen" bestanden meenemen !! -> [ctrl]-H )

Vriendelijke groet,

track

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/20, 16:44:27 »
Klinkt simpel Track, en ik dacht even dat ik er was, maar ... (sorry ik durf het bijna niet meer te zeggen!) die andere twee partities (sda2 en sda5) zijn maar 5,7 GB groot.

Als ik daar de nieuwe Ubuntu op zet, moet ik voor documenten en programma's al gauw een andere partitie gebruiken. Of kun je de grootte van die partities instellen? Ik heb wel G-part geínstalleerd, maar kan er vooralsnog niets mee :)

Groeten, Sophia

Offline track

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/20, 17:05:34 »
Nee, wat denk je ervan als je de /home naar die 5.7 gieg-partitie verhuist ?  En als de ruimte niet strekt kun je hem inpakken met
tar -cvzf  /media/[backupdisk]/backup_home  /home   (zie  man tar  of  http://linux.die.net/man/1/tar ) .

Vriendelijke groet,

track

« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/20, 22:58:11 »
En waar moet ik een backup dan neerzetten? Mijn /home map is ruim 3 Gieg groot, kan dus net niet op een usb-stick. Dus die moet op een andere partitie toch? Anders ben ik de map toch sowieso kwijt? Maar dan moet ik er wel inkunnen ...

Sophia,

Persoonlijk ben ik niet zulk een fan van backups maken op een andere partitie. Natuurlijk is een ieder vrij om te doen wat hij wil, maar toch neem ik de vrijmoedigheid mijn mening te geven.

In jouw geval zou je kunnen overwegen je data naar een DVD-RW te schrijven. Heb ik ook vaak gedaan. Dat gaat prima, mits je natuurlijk een DVD brandert in je computer hebt.... ;-)

Overigens hoeft al die data niet "in 1 stuk" gebackupt te worden. Mocht je twee usb-sticks hebben, dan kan dat ook.

Wat die "onbekende" partities betreft: weet je toevallig wat erop staat? Wil je dat bewaren, of kan dat gewoon overschreven worden? Of zijn het echt externe opslag-plekken, van usb-sticks ofzo?
Bij installatie van Ubuntu, kun je namelijk prima de juiste partitie uitzoeken waar je Ubuntu gaat neerzetten. Mocht het zo zijn, dat je de hele harde schijf voor Ubuntu wilt gebruiken, dan wordt het zelfs nog eenvoudiger - dan kan Ubuntu dat helemaal zelf voor je doen tijdens de installatie. Ik meende begrepen te hebben, dat dit laatste inderdaad je plan was (correct me if i am wrong).
In dat geval heeft een backup op een andere partitie ook geen zin namelijk, omdat die dan ook wordt overschreven.

Misschien begrijp ik de situatie trouwens helemaal verkeerd hoor. Maar misschien heb je er wat aan.

succes
groetend
Steven

P.S.
als je toevallig in (de buurt van) Apeldoorn woont, wil ik je ook wel helpen met dit hele verhaal. Uiteraard in de Ubuntu-gedachte (forever free). Mocht je dat willen, stuur me dan een mailtje.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/20, 23:06:45 door Steven Klein Haneveld »

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/28, 15:07:09 »
Heren, sorry dat het zolang duurt tot ik reageer hoor ... het is af en toe zo druk, dat ik nergens aan toekom!

Hm als ik er zo over nadenk, geloof ik dat een backup maken op dvd of cd-rom inderdaad het beste idee is. Zat ik zelf ook al aan te denken, maar ik ben gewoon nog altijd niet zo handig met dit Ubuntu. Toen ik Windows leerde, stond er ook minder op het spel, want ik had toen nog geen bedrijf, waarvan de gegevens al gauw foetsie waren als ik iets fout deed  :-[. Sorry track, maar ik ben nog niet bekend genoeg met Ubuntu voor jouw ideeën =D! Komt nog wel.

Steven, ik woon een beetje ver van Apeldoorn, maar wel ontzettend bedankt voor het aanbod, echt tof! Ik ga gewoon die backup maken, de nieuwe Ubuntu downloaden en installeren en dan de hele zooi eraf en opnieuw erop zetten. Ik heb sowieso allerlei dingen onhandig ingesteld toen ik net met Ubuntu ging werken vorig jaar. Die krijg ik nu niet meer goed - misschien lukt dat met een format wel.

Offline track

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/28, 15:23:25 »
Mijn voorstel was trouwens wél iets voor de commandolijn (maw in de terminal), maar een basismethode van het backup.
En het is ook compatiebel b.v. met de archief-manager.

Er zijn twee belangrijke voordelen: 
- het pakket met de ingepakte bestanden is maar ± de helft van de grootte van de bestanden (dankzij de compressie)
- de rechten van de bestanden worden meegenomen.

Als jouw /home ± 3 gieg groot is en je een USB-stick van 2 gieg hebt zou het dus lukken.
Ik zal je dat commando ook compleet hier neerzetten als je mij verklapt waar de stick gemount is.
(of, ook een goed idee: een tweede backup op een vrije partitie. Dus ook even verklappen waar die zit)

Vriendelijke groet,

track

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/28, 15:34:37 »
De vraag is: hoe maak ik een backup van mijn systeem en misschien nog daarvóór: is dat überhaupt nodig? Want ik wil graag upgraden van 8.04 naar 8.10 en dan naar 9. nog wat.
maar ik ben gewoon nog altijd niet zo handig met dit Ubuntu. Toen ik Windows leerde, stond er ook minder op het spel, want ik had toen nog geen bedrijf, waarvan de gegevens al gauw foetsie waren als ik iets fout deed
Als je afhankelijk bent met je bedrijf van de gegevens zou ik NU eerst een back-up gaan maken! Ongeacht of je een upgrade doet of niet is de levensduur van IEDERE harde schijf beperkt. Vroeg of (hopelijk) laat zal deze (fysiek of logisch) defect raken!

Als je niet zo handig met Ubuntu bent denk ik dat een upgrade het eenvoudigste is EN al je gegevens blijven er dan in principe op staan.

dan de hele zooi eraf en opnieuw erop zetten. Ik heb sowieso allerlei dingen onhandig ingesteld toen ik net met Ubuntu ging werken vorig jaar. Die krijg ik nu niet meer goed - misschien lukt dat met een format wel.

Naar mijn mening kan je beter een topic op dit forum starten over je problemen vanwege een "onhandige instelling" in versie 8.04. Zeker als je van plan bent om /home te back-uppen (inclusief verborgen bestanden) zou het zomaar kunnen dat de "onhandige instellingen" weer terug komt en dan heb je het risico op dataverlies voor niets genomen!
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/28, 16:41:54 »
Backup is gemaakt, gedeeltelijk op usb en gedeeltelijk op cd-rom. Ik heb niet alles gebackupt, want zoals je al schrijft, testcees, had ik nogal wat zaken onhandig ingesteld en die wil ik niet nog een keer zo hebben:-). En de hele /home-map is ruim 5 Gieg groot.

Ach track het spijt me zo, maar ik waag me echt niet aan die terminal hoor!  =D Heb de boel maar op z'n leeks gebackupt :).

Dus ik dacht: diep ademhalen en opnieuw opstarten met cd-rom erin. Dan gaat 'ie wel installeren. Maar nee hoor, hij start gewoon op. Dit soort dingen zijn eigenlijk beneden mijn waardigheid, maar toch gaan ze steeds mis ... argh! Ik heb toch netjes de nieuwe 9.04 gedownload en op cd-rom gezet?

Nou ja, ik ga wel even de Edubuntu erbij downloaden, want die ga ik toch uitproberen:-) aangezien ik in feite een schooltje ben. Kijken wat ik nou weer fout gedaan heb ... Hebben jullie zo al een idee?

Offline track

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/28, 16:57:22 »
Misschien ben je gewoon vergeten de CD in het BIOS als "eerste startschijf" in te stellen ?

Bij Edubuntu ben ik niet zeker dat dat iets voor jou is.  Zit je ergens in het basisonderwijs ? 
Dan zou dat de passende editie voor je zijn.  (kijk hier: http://edubuntu.org/Screenshots )

Anders toch liever Ubuntu.

track