En waar moet ik een backup dan neerzetten? Mijn /home map is ruim 3 Gieg groot, kan dus net niet op een usb-stick. Dus die moet op een andere partitie toch? Anders ben ik de map toch sowieso kwijt? Maar dan moet ik er wel inkunnen ...
Sophia,
Persoonlijk ben ik niet zulk een fan van backups maken op een andere partitie. Natuurlijk is een ieder vrij om te doen wat hij wil, maar toch neem ik de vrijmoedigheid mijn mening te geven.
In jouw geval zou je kunnen overwegen je data naar een DVD-RW te schrijven. Heb ik ook vaak gedaan. Dat gaat prima, mits je natuurlijk een DVD brandert in je computer hebt.... ;-)
Overigens hoeft al die data niet "in 1 stuk" gebackupt te worden. Mocht je twee usb-sticks hebben, dan kan dat ook.
Wat die "onbekende" partities betreft: weet je toevallig wat erop staat? Wil je dat bewaren, of kan dat gewoon overschreven worden? Of zijn het echt externe opslag-plekken, van usb-sticks ofzo?
Bij installatie van Ubuntu, kun je namelijk prima de juiste partitie uitzoeken waar je Ubuntu gaat neerzetten. Mocht het zo zijn, dat je de hele harde schijf voor Ubuntu wilt gebruiken, dan wordt het zelfs nog eenvoudiger - dan kan Ubuntu dat helemaal zelf voor je doen tijdens de installatie. Ik meende begrepen te hebben, dat dit laatste inderdaad je plan was (correct me if i am wrong).
In dat geval heeft een backup op een andere partitie ook geen zin namelijk, omdat die dan ook wordt overschreven.
Misschien begrijp ik de situatie trouwens helemaal verkeerd hoor. Maar misschien heb je er wat aan.
succes
groetend
Steven
P.S.
als je toevallig in (de buurt van) Apeldoorn woont, wil ik je ook wel helpen met dit hele verhaal. Uiteraard in de Ubuntu-gedachte (forever free). Mocht je dat willen, stuur me dan een mailtje.