Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: jpeg opent niet  (gelezen 1466 keer)

Elske

• Gast
jpeg opent niet
« Gepost op: 2009/04/09, 22:43:11 »
Ik heb Ubuntu 8.10 net werkend. Ging snel en perfect, maar weet nog van niks over Ubuntu. Dus graag hulp in nono-taal, aub.

Maar bij systeem van vriendin met ook 8.10 er op kan ik geen nieuwe jpeg-jes openen. De plaatjes die er al van windows op de harde schijf staan geven geen probleem. Maar bij elk nieuw jpeg-je dat wordt opgeslagen krijg je steeds de volgende mededeling als je het wilt openen:

"kan afbeelding IMGS 2778.jpg niet openen. Fout bij het interpreteren van jpeg-afbeelding ( Not a jpeg file: starts with 0x3c 0x 68 )"

Ik heb Eog al een keertje opnieuw geïnstalleerd en ook in bijvoorbeeld Gimp is het jpeg-je niet te openen.
Misschien is er al een fout gemaakt bij het opslaan. Heb ik eigenlijk nog niet naar gekeken, maar in webmail zijn de jpegs gewoon te bekijken.

Waar kan ik beginnen om dit op te lossen?

Groeten van een Ubuntu-enthousiasteling,
Elske

Offline track

• Lid
Re: jpeg opent niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/09, 23:27:42 »
Hoi  Elske,

als hij zeurt van "Not a jpeg file: starts with 0x3c 0x68"  dan zal het ook zo zijn denk ik.
Een *.jpeg moet met (de hex-getallen) "ff d8 ff e0" beginnen, anders is het formaat stuk (http://www.fileformat.info/format/jpeg/jpeg.magic).

Ben je dus zeker dat het goede plaatjes zijn ?  (je kunt hen met Win.. openen dus ?)
En als je er niet uitkomt kun je een kleine (die geen privé dingen vertoont) een keer in de Extra opties..  Bijlage: (links beneden) zetten. Dan zal ik hem nader onderzoeken.

Vriendelijke groet,

track

Elske

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/10, 00:16:24 »
Hey dank je track, ga het morgen/overmorgen controleren. Remote desktop is nog effe een stap te ver, moet er fysiek heen.

Laat wel weten.

Groeten,
Elske

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/10, 14:10:57 »
Hallo

als je niet bang bent om een terminal te openen;
open een terminal (opdracht; gnome-terminal, of via; Toepassingen-Hulpmiddelen-Terminalvenster )
tik in;
cd /pad/naar/deverdachte (waarschijnlijk; cd Afbeeldingen/   (mocht ie daar staan))
file naamvandevedachte.jpg

als het goed is zegt ie wat voor bestand het daadwerkelijk is.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/10, 15:16:13 »
als hij zeurt van "Not a jpeg file: starts with 0x3c 0x68"  dan zal het ook zo zijn denk ik.
Een *.jpeg moet met (de hex-getallen) "ff d8 ff e0" beginnen, anders is het formaat stuk (http://www.fileformat.info/format/jpeg/jpeg.magic).

Helaas, die link doet het al een tijdje niet meer. Misschien is dit een handig alternatief: http://www.wotsit.org/

gr., Peter

Offline track

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/10, 17:06:10 »
Hoezo ??

Ik heb hem actuëel uitgezocht en hij doet het uiteraard ook nu nog bij mij.
Misschien zijn de haakjes een probleem, afhankelijk van de browser ?
Dus: ( http://www.fileformat.info/format/jpeg/jpeg.magic ).
(bij mij was het andersom reeds een probleem, een link dat een haakje aanhet eind had werkte niet)

track

« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/11, 10:17:09 »
Hoezo ??

Kennelijk lag dat dan aan het moment dat ik dat probeerde... Ik kon via die link alleen door Google gecachte gegevens zien uit 2007 en verder niets...
Nu werkt de link weer wel.

Gr., Peter

Elske

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/13, 08:17:24 »
Het was een raar probleem. Foto's die via webmail worden opgeslagen zijn niet meer bruikbaar/leesbaar. Dan krijg je die foutmelding. Ik kon deze foutmelding ook niet meer op een andere manier oproepen. Via externe vaste schijf of USB stick zijn de foto's gewoon opgeslagen en te openen en te bewerken.
Het probleem is eigenlijk niet opgelost, ik heb er "omheengewerkt". Ik heb in Evolution een account voor d'r aangemaakt en de mails met bijlage op deze manier op de computer binnengehaald. Dan zijn de foto's in de bijlage wèl  weer te openen en te gebruiken.  :|

Dank je voor de tips, allemaal. Ik ga toch nog eens en keertje naar dit rare probleem kijken. Nee, ik ben niet bang om de terminal te gebruiken, dus wie weet kom ik er zo wel achter.
In ieder geval, mijn vriendin is voorlopig geholpen. Zij kan weer verder Ubuntu-en.

Gr., Elske