Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

het forum opruimen?

ja
35 (48.6%)
nee
35 (48.6%)
geen mening
2 (2.8%)

Totaal aantal stemmen: 66

Auteur Topic: Forum opruimen  (gelezen 17282 keer)

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Forum opruimen
« Reactie #25 Gepost op: 2009/04/10, 21:15:00 »
ik zeg nee,,

kortom,, de leden heb je geen last van, ik zie het nut er niet van in.

en info over oudere versie's vindt ik soms best nuttig, ze kunnen je op het goede spoor zetten als er over jouw versie nog geen info is of soms wil je nog wel eens spelen met oudere versie's [lees 7.10 is de enigste die op een lappie van me ootb werkt] en die gebruiken mischien wel meer "lezers" dan je denkt, stel dat deze info wegvalt,, zonde.

« Reactie #26 Gepost op: 2009/04/10, 21:20:20 »
Heb wel ja gestemd,maar als het idd erg veel werk is om het allemaal uit te pluizen en bij te houden is dat natuurlijk geen doen.Het moet wel leuk blijven  :)
Kubuntu 20.04

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #27 Gepost op: 2009/04/10, 21:34:48 »
maar er zijn 2 zoekfuncties op het forum.

Dan is de boel omdraaien: de zoekfunctie werkt NIET goed. De vorige zoekfunctie (zonder google) vond ik beter. Volgens mij was daar het resultaat op datum/tijd gesorteerd? Kan dat ook met de huidige zoekfunctie verbeterd worden?
Je kan bij de zoekopties aangeven dat je recente topics eerst wil. En of je dan topics wil hebben die tussen de 0 en 9999 dagen oud zijn kan je ook aangeven.
Je kan ook sorteren op relevantie of grootte van de topics.
Zo slecht is de zoekfunctie niet, je kan heel veel als je maar even leest en kijkt voordat je op het "zoek" knopje drukt.

Wat blond  ??? Nooit aan gedacht dat er nog een andere zoekfunctie is naast die google custom seach. Gewoon linksbovenin bij "zoek"! :-[  :-[ :)
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #28 Gepost op: 2009/04/10, 22:40:47 »
Het zou al veel helpen als er in de database terug een kolommetje was om aan te geven dat een topic "opgelost" is...
Dan kun je bij het zoeken aangeven dat je alleen maar opgeloste topics wil zien bvb...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Tom

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/04/10, 22:54:18 »
Het zou al veel helpen als er in de database terug een kolommetje was om aan te geven dat een topic "opgelost" is...
Dan kun je bij het zoeken aangeven dat je alleen maar opgeloste topics wil zien bvb...

+1 en een kus van de juf.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline siaman

• Lid
    • Bits of Freedom
« Reactie #30 Gepost op: 2009/04/10, 23:15:23 »
Als lid met weinig posts  =D

Mij lijkt het wel makkelijk als er een subforum wordt gemaakt met alle opgelost items. Dat scheelt al.
Als je dan gaat zoeken in het forum kun je de post die in dat forum staan het eerst pakken.

En inactieve leden verwijderen heeft geen enkele zin, ze genereren geen dataverkeer of wat dan ook.

Samengevat: laat de leden lekker staan en organiseer de posts opnieuw, wat trouwens een heidens karwei zal zijn.
And Tschaikovsky said: Let There Be Rock!

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #31 Gepost op: 2009/04/10, 23:35:46 »
en dan heb je alle hardware , software , netwerk etc posts in een topic met alle ubu versies op een bult.

lijkt me niet handig,, zoek je je nog het ongans.

Offline siaman

• Lid
    • Bits of Freedom
« Reactie #32 Gepost op: 2009/04/10, 23:39:35 »
Dat zie je toch in de topic-titel waar het over gaat.

Offline lcup

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/04/11, 10:49:50 »
Ubuntu is toch vooral gericht op beginnende Linux-gebruikers. Degenen met ervaring hebben ook geen hulp meer nodig, of vinden ze wel ergens anders. Daarom lijkt het me ook niet nodig om echt verouderde informatie te bewaren. Dat doe je thuis ook niet.

De looptijd van een LTS-versie lijkt me een goede leidraad, dus zeg 5 of zelfs maar 3 jaar. Het aantal posten van iemand zou ik niets uit laten maken. Op een gegeven moment heb je niet meer zoveel te vragen of te melden, maar word je veel meer een lezer (ik tenminste wel).

Offline siegi

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/04/11, 12:25:28 »
Als lid met weinig posts  =D

Mij lijkt het wel makkelijk als er een subforum wordt gemaakt met alle opgelost items. Dat scheelt al.
Als je dan gaat zoeken in het forum kun je de post die in dat forum staan het eerst pakken.
Het lijkt me veel werk om opgeloste items steeds te verplaatsen naar een specifiek topic.
Het voordeel zie ik ook niet direct in. Met de zoekfunctie heeft men, als men specifiek zoekt misschien een paar seconden sneller zijn antwoord.

Offline siaman

• Lid
    • Bits of Freedom
« Reactie #35 Gepost op: 2009/04/11, 13:47:00 »
Het voordeel is dat je direct bij de Oplossingen bent, en dat de de andere subfora worden opgeschoond. Dus minder pagina's.
En ik weet niet precies hoe het werkt op een SMF-board met modden, maar in een phpBB forum open je een subforum en kun je alle topics markeren en verplaatsen in 1 keer via het Moderator-paneel.
En op het gevaar af nu alle moderators over me heen te krijgen, dat hoort nu eenmaal bij het moderatorwerk. Het is net als met schoonmaken: als je het bijhoudt is het minder werk  :P

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #36 Gepost op: 2009/04/11, 15:29:01 »
Het levert ontzettend veel werk op, met geen tot weinig voordelen.
Consequent alle topics die als opgelost gemarkeerd zijn verplaatsen levert ook weer een extra probleem op. De originele topicstarter (of degene die hem/haar geholpen hebben), kunnen het originele topic minder makkelijk terugvinden.
Oude links werken dan niet meer (daar gaan je bookmarks...) en zoeken in een specifiek subforum is ook weer lastiger, omdat je niet direct weet of het verplaatst is en zo ja waarheen.
Dat verplaatsen levert dus vooral verwarring op denk ik.

Of het veel werk is? Ga maar na: gemiddeld zijn er zo'n 1000 nieuwe topics per maand. Wil je de laatste 3 jaar opschonen, dan moet je dus 36.000 topics bekijken om te beoordelen of het weg kan of verplaatst moet worden. Nu kan je dat wel gemakkelijker maken door te zoeken en te filteren op "[opgelost]" oid., maar ik heb ook topics gezien die opgelost zijn door er "opgelost", <opgelost>, {opgelost} enz. voor te zetten.

We hebben met het vorige forum wel een knop gehad om topics op "opgelost" te zetten en die data is er nog wel. Dus door rechtstreeks in de database te prutsen kan een beheerder wel een hoop verplaatsen, maar dat geldt dus niet voor nieuwe topics.
Maar door het handmatig verplaatsen van dingen, raken andere functies van het forum weer in de war, zoals bijvoorbeeld de "pretty urls"-mod.

En we wachten al bijna een half jaar op een mod die de "opgelost knop"  toevoegt aan dit nieuwe forum.
Iemand met veel kennis en tijd zou dit wel op kunnen lossen, maar tot die tijd moet de kostbare beperkte tijd van de mods niet verspild worden aan iets waarvan het nut maar zeer beperkt is.

Je kan dan beter leren hoe je de zoekfunctie efficiënt kan gebruiken, daar heb je in andere situaties en op andere fora ook een hoop aan ;)

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/04/11, 15:58:19 »
Ik heb nee gestemd. Het enige wat men kan doen is voor opgeloste onderwerp een apart topic (aparte site) maken met daarin de oplossing, gerangschikt op een duidelijke zoekterm. Maar dat is een werk van lange adem.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #38 Gepost op: 2009/04/11, 16:19:15 »
te filteren op "[opgelost]" oid., maar ik heb ook topics gezien die opgelost zijn door er "opgelost", <opgelost>, {opgelost} enz. voor te zetten.
En dat zijn nu juist de topics die we (zuinig) moeten bewaren :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #39 Gepost op: 2009/04/11, 16:59:24 »
Niemand weet hoeveel echte leden het forum heeft toch is dit makkelijk uit te zoeken als men kijkt naar dit voorbeeld zie je dat die persoon maar 12 minuten op het forum is geweest je kan makkerlijk zien waneer hij of zij het laatst actief was.Wat femke98 schreef zou een oplossing kunnen zijn door die personen een e-mail te sturen of zij nog gebruik willen maken van het fórum.

Ik geloof niet dat deze persoon nog zijn paswoord weet.
Naam: xxxxxx  Berichten: 0 (0 per dag) Positie: Lid Datum van registratie: 2006/06/13, 08:16:19 Laatst actief: 2006/06/13, 08:28:39

Om de topics op te ruimen die ouder dan twee jaar zijn en geen waarde meer hebben kost inderdaad veel meer  tijd maar dat kan langzaam gebeuren ik weet dat dat niet in een maandtje gedaan is .

Ook de vragen die gesteld zijn maar niet beantwoord zijn kunnen worden verwijderd .Ik  ga ook geen twee jaar wachten.

Wat vele misschien niet weten is dat ook heel veel gasten het forum bezoeken meer dan de leden dus ik denk dat het aantal Ubuntu gebruikers groter is dan wij denken .

Ik denk dat iedereen er baat mee heeft met een forum wat up to date is. 

[verwijderd door de beheerder]
« Laatst bewerkt op: 2009/04/11, 18:16:04 door John 50 »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #40 Gepost op: 2009/04/11, 17:40:54 »
Maar leg nou eens uit wat het voordeel is van het verwijderen van gebruikers?
En leg dan ook eens uit wat de nadelen zijn als die gebruikers gewoon gelaten worden zoals het nu is.
Een ledenlijst die beter aangeeft hoeveel actieve leden we hebben lijkt me nou niet echt een mega-voordeel waar je veel werk en tijd in zou moeten steken.

Inactieve leden mailen is echt "not-done". Je valt dan een hoop mensen lastig om niks. Bovendien vraag ik me af of je er überhaupt iets mee bereikt.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/04/11, 17:45:41 »
En leg dan ook eens uit wat de nadelen zijn als die gebruikers gewoon gelaten worden zoals het nu is.
Een ledenlijst die beter aangeeft hoeveel actieve leden we hebben lijkt me nou niet echt een mega-voordeel waar je veel werk en tijd in zou moeten steken.

Inactieve leden mailen is echt "not-done". Je valt dan een hoop mensen lastig om niks. Bovendien vraag ik me af of je er überhaupt iets mee bereikt.
+1

« Reactie #42 Gepost op: 2009/04/11, 18:08:56 »

Ik zeg niet dat het een mega voordeel is maar ik zie toch liever een leden lijst die up to date ook kan zo je de werkelijke groei is van het forum beoordelen.Ook voor niet leden is het forum gewoon te bekijken.Als ik lid ben van het een of andere forum en ik wens er geen gebruik meer van te maken meld ik me af dat vindt ik de normale gang van zaken.Ik zal mij nooit op een forum aanmelden zonder reden.Ook als ik een e-mail zou krijgen zal ik er op een normale manier op reageren.

John 

« Reactie #43 Gepost op: 2009/04/11, 20:38:43 »
Als ik lid ben van het een of andere forum en ik wens er geen gebruik meer van te maken meld ik me af dat vindt ik de normale gang van zaken.Ik zal mij nooit op een forum aanmelden zonder reden.Ook als ik een e-mail zou krijgen zal ik er op een normale manier op reageren. 
Dan ben jij méér dan welopgevoed.
Ik geef grif toe, dat mijn antwoord (ALS ik al de moeite zou nemen om te antwoorden) iets zou zijn in de trant van "Go f** yourself !"
Ik ben bvb op meerdere linuxfora lid waar ik maar één keer ben geweest... (Mandriva en zo)
Ik heb ook nog ergens een profiel (onder een andere naam) op een "sociale" website: hun e-mails markeer ik zelfs als spam...

Ik heb ooit in een ander topic nog eens voorgesteld om een PM te sturen, maar na beter nadenken is dat inderdaad een slecht idee.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Double12

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2009/04/12, 12:51:04 »

Helemaal mee eens.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2009/04/12, 13:06:19 »
+1 johan
En als ik nu naar de resultaten van de poll kijk zie ik dat er veel neen stemmen zijn.

Offline satshow

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2009/04/12, 13:33:29 »
Er zijn ook vrij veel ja stemmen, nee heeft een lichte voorkeur op het moment.
Ik beheer zelf ook een forum, daar hanteer ik de regel iedereen die zich aangemeld heeft en 0 postings heeft en 2 jaar niet ingelogd is die verwijder ik, daar kijk ik naar kalenderjaar dus. Het is nu 2009, dus mensen die niet ingelogd zijn voor 1 januari 2007 die verwijder ik.
Ik kan dat zo bekijken via de ledenlijst en kan ze ineens verwijderen door simpel een vinkje te zetten via het moderatorpaneel, ik beheer wel een phpBB forum versie 3.
Hoe dat in smf zit weet ik niet.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #47 Gepost op: 2009/04/13, 01:54:11 »

Helemaal correct. Je gaat alleen maar een hoop "problemen" krijgen indien je mensen die al lang niet meer hebben ingelogd of gepost gaat verwijderen. (Ik herinner me bv. topics van personen die na een zeer lange periode eindelijk nog eens in proberen te loggen en beseffen dat dit niet meer werkt doordat de forumsoftware is veranderd; alle inactieve personen verwijderen zou een gelijkaardig effect geven) Ze lastig vallen is ook niet leuk.

En wat maakt het uit of het "lijkt" alsof we meer actieve leden hebben dan we werkelijk hebben? Is alleen maar positief.. ik kom liever op een forum waar meerdere personen zijn geregistreerd, omdat ik daar sneller wordt geholpen.

En als men toch zo graag een betere representatieve lijst wil van zogenaamde "actieve leden", dan kan dit ook op andere manieren, bijvoorbeeld door een aanpassing (bv. in de vorm van een zelfgeschreven SMF mod pakket) die bepaalde gegevens op bepaalde tijdstippen analyseert en hiervan lijsten en/of grafieken genereert ;)

En wat het verwijderen van oude topics betreft: oude topics kùnnen nog nuttig zijn, bv. voor mensen die nog een oude versie van Ubuntu gebruiken, of topics waarbij de tijd niet van belang is (bv. topics in de offtopic sectie).. oude topics gaan vanzelf naar de achtergrond verdwijnen, daarvoor zorgt de forumsoftware zelf reeds. Het lijkt me niet nodig om ook effectief hetgeen dat op de achtergrond ligt - en dus niet in de weg zit van personen die er niet om malen - te verwijderen.. en denk ook aan de personen die er misschien wel om malen...
« Laatst bewerkt op: 2009/04/13, 02:00:07 door profoX »
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

« Reactie #48 Gepost op: 2009/04/13, 08:13:59 »
Citaat van: ProfoX
n als men toch zo graag een betere representatieve lijst wil van zogenaamde "actieve leden", dan kan dit ook op andere manieren, bijvoorbeeld door een aanpassing (bv. in de vorm van een zelfgeschreven SMF mod pakket) die bepaalde gegevens op bepaalde tijdstippen analyseert en hiervan lijsten en/of grafieken genereert
Zoiets als een extra bitje in de database dat toelaat om te filteren op "actief", waarbij de definitie van "actief" hierboven al op 50 verschillende manieren is gedefinieerd... XD

« Reactie #49 Gepost op: 2009/04/13, 08:57:42 »
En als je nu gewoon een e-mail stuurt in de volgende trant:

Citaat
Hallo <naam>,

Je hebt je op <datum> geregistreerd op het Ubuntu-NL forum (link). Je bent echter meer dan een jaar niet meer actief. Indien je niet binnen de 14 dagen reageert, weten wij dat je geen interesse meer hebt en zal je account verwijderd worden.

Met vriendelijke groet,

Mensen die hun account nog echt willen houden, zullen reageren. Mensen wie het niet meer kan schelen, reageren gewoon niet en verwijderen desnoods de mail. De meeste mensen krijgen dagelijks mails binnen die ze gewoon eens vlug lezen, en daarna negeren, dus 'lastig vallen' zou ik het niet noemen.

Just my 2c

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net