Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] rsync en rechten tussen twee pc's  (gelezen 1068 keer)

[OPGELOST] rsync en rechten tussen twee pc's
« Gepost op: 2009/04/08, 12:10:30 »
Dag mede-ubuntu-gebruikers,

Een klein vraagje over rsync   (ik gebruik overigens de grafische Grsync).
Ik heb 2 computers (waarvan 1 laptop).
De desktop draait op Ubuntu Hardy, de laptop op Ubuntu Intrepid.
Op de desktop heb ik in mijn /home ergens een map staan met mijn bedrijfsdocumenten. Ik wil echter vooral (niet uitsluitend) met mijn laptop aan het werk.
Nu had ik gedacht om met rsync de genoemde map /home/desktop/BEDRIJF
te syncen naar een externe mobile-drive (naar een map die ook BEDRIJF heet).
En vervolgens die kopie weer te syncen naar mijn klaptop: /home/laptop/BEDRIJF.

De eigenlijke vraag: kan dit ongestraft? De gebruikersnamen zijn dan namelijk anders en ik vroeg me af of ik dan niet tegen problemen aanloop wat de rechten betreft, omdat ik dus in feite met twee gebruikers aan 1 map werk.

Bedankt voor het meedenken,

« Laatst bewerkt op: 2009/04/08, 13:12:49 door sisosteven »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: rsync en rechten tussen twee pc's
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/08, 12:18:28 »
Als je de rechten op de bestanden en mappen goed hebt staan (je kan er gewoon bij vanaf iedere computer met een verschillende inlognaam), dan kan je dat gewoon doen.
Je kan in Grsync aangeven of alle rechten/eigenaren etc. overgenomen moeten worden van de bronbestanden. Dat moet je dan uit zetten.

Als de uid/gid nummers van de accounts hetzelfde zijn, maar alleen de naam is anders, dan is het helemaal makkelijk.
Dan hoef je alleen een vinkje te zetten bij "don't map uig/gid values" in de advanced tab.
Edit: Die nummers kan je makkelijk vinden via het "id" commando.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/08, 12:30:24 »
Goeiendag Johan, dat is nog eens een snelle respons  :)

Bedankt voor je uitleg.
Begrijp ik nu goed, dat ik bij de rechten van de bronmappen en -bestanden de groep "anderen" ook schrijfrechten moet geven? Als dat alles is, dan is het broodje gebakken.

Het commando id zal ik ook op de laptop eens intikken. Vermoedelijk is die hetzelfde. In dat geval heb ik dan niets met bovengenoemde rechten van doen? Begrijp ik het dan goed?

Nogmaals dank,

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/08, 12:43:21 »
Goeiendag Johan, dat is nog eens een snelle respons  :)
Supersnel  8)

Citaat
Bedankt voor je uitleg.
Begrijp ik nu goed, dat ik bij de rechten van de bronmappen en -bestanden de groep "anderen" ook schrijfrechten moet geven? Als dat alles is, dan is het broodje gebakken.
Alleen als de uid en gid nummers anders zijn.

Citaat
Het commando id zal ik ook op de laptop eens intikken. Vermoedelijk is die hetzelfde. In dat geval heb ik dan niets met bovengenoemde rechten van doen? Begrijp ik het dan goed?
Dan hoef je alleen dat vinkje te zetten :)
De rechten zijn dan verder geen probleem, omdat je voor het systeem dan dezelfde gebruiker bent. Het systeem kijkt alleen naar de uid/gid nummers. Alleen hangt er een ander naampje aan die nummers op het andere systeem.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/08, 13:11:35 »
Johan van Dijk,

Bedankt voor je *supersnelle* reacties  :)

Mijn vraag is meer dan helder beantwoord.

Nogmaals zeer bedankt,