Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) verwijdering verouderde software.  (gelezen 3313 keer)

(Opgelost) verwijdering verouderde software.
« Gepost op: 2009/04/08, 02:15:19 »
Gisteren is voor Hardy 8.04 een nieuwe kernel gedistribueerd. Daarmee werd de oude kernel overbodig. Bij het installeren van nieuwe software echter wordt de oude vaak niet verwijderd. Dat moet handmatig gebeuren. Hoe controleer ik of er bij mij nog oude software op de schijf staat en hoe verwijder ik die?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/08, 23:34:10 door HermanDegenhart »

Offline joop905

• Lid
Re: verwijdering verouderde software.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/08, 02:23:39 »
ik weet alleen niet of het met oude kernel werkt
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get clean all && sudo apt-get autoclean all
GrJ

« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/08, 03:28:15 »
Heb de regel in Terminal ingevoerd, maar zonder effect. "0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd".
Dat moet dus anders. Misschien via Synaptics?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/08, 08:30:23 »
De oude kernel wordt niet verwijderd omdat bij het opstarten van de nieuwe heel ooit nog problemen optreden. Als dat het geval is, kun je nog altijd terug naar de oude.

Het verwijderen van de oude kernel doe ik altijd via synaptic omdat ik de oude kernel nummers niet uit mijn hoofd weet.
Kies in de linker balk voor status en dan voor Geïnstalleerd. Typ nu bij Quick Search: linux-.
Nu heb je in een oogopslag de ouder kernels

Verwijder:
linux-restricted-modules-<oude_versie>-generic
linux-headers-<oude_versie>
linux-headers-<oude_versie>-generic
linux-image-<oude_versie>-generic

Volgens mij heb je dan alles

Succes ermee
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/08, 12:58:42 »
Beste Femke, als ik in Synaptics op Linux-generic zoek, dan krijg ik een heleboel kernels gepresenteerd.Deze lopen van nummer19 tot nummer 24. Het ziet er zo uit.
linux-image-2.6.24-19-generic base
linux-image-2.6.24-21-generic base
linux-image-2.6.24-22-generic base
linux-image-2.6.24-23-generic base
Verder nog
linux-ubuntu-modules-26-24-1 base
linux-ubuntu-modules-26-24-2 base
Volgens de Opstart-Manager is de kernel die in gebruik is Ubuntu 8.04.2, kernel 2.6.24-23-386.
Het komt mij voor dat alles wat met de versienummmers 19, 21 en 22 te maken heeft er uit kan want nutteloos. Nutteloze software geeft alleen maar kans op problemen want kan in de weg gaan zitten.

Online vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/08, 13:01:43 »
Citaat
Nutteloze software geeft alleen maar kans op problemen want kan in de weg gaan zitten.
Niet echt onder linux ...
De enige reden waarom je kernels wil verwijderen, is om de luttele megabytes terug in te winnen. Je mag dat zeker doen. Persoonlijk zou ik er de voorlaatste ook nog oplaten.

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/08, 13:52:43 »
Hoi  Herman,

als je iets wilt opruimen kun jet dat hier doen:

Beste Femke, als ik in Synaptics op Linux-generic zoek, dan krijg ik een heleboel kernels gepresenteerd.Deze lopen van nummer19 tot nummer 24. Het ziet er zo uit. ...
Van deze kernels kun je inderdaad alles behalve de actuële plus een of twee reservekernels verwijderen.
Ik zelf heb (om nog ermee te kunnen testen) naast de twee jongste kernels een heel oude vastgehouden, maar dat is een vraag van smaak.

Vriendelijke groet,

track

« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/08, 23:09:21 »
Als ik in mijn grub menu lijst het aantal kernels op 2 zet, gooit het systeem de rest er dan zelf uit, desnoods via sudo apt-get autoremove? Waar vind ik mijn grub menu lijst?

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/08, 23:20:58 »
Als ik in mijn grub menu lijst het aantal kernels op 2 zet, gooit het systeem de rest er dan zelf uit, desnoods via sudo apt-get autoremove? Waar vind ik mijn grub menu lijst?

het beste kan je de ¨oude¨ kernels verwijderen mbv synaptic zoekterm linux-image,advies laat behalve de nieuwste kernel ook de voorlaatste staan kan je bij evt problemen altijd terugvallen op die kernel

de grub menu list is te vinden locatie>>persoonlijke map>>bestandssysteem>>boot>>grub>>menu.lst
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline track

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/08, 23:22:57 »
Citaat
Als ik in mijn grub menu lijst het aantal kernels op 2 zet, gooit het systeem de rest er dan zelf uit,  ...
Nee, als je iets in grub instelt dan geldt dat alleen voor grub. (bij Win.. heb je maar één homp, bij Linux is het netjes gescheiden)
Er worden dus maar twee kernels getoont, maar de anderen zijn er nog steeds.

Als je de kernels wilt de-installeren moet je de installer pakken, apt-get of synaptic dus.
(en sudo apt-get autoremove tast alleen de pakketten aan die niet meer geïnstalleerd zijn !)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/04/08, 23:25:11 door track »

Re: (Opgelost) verwijdering verouderde software.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/08, 23:34:30 »
Bedankt iedereen.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/09, 07:04:47 »
Hoe kom ik in Intrepid 8.10 aan opstartmanager. In Synaptics is deze applicatie n iet te vinden.

« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/09, 09:43:02 »
Jawel, het pakket heet startupmanager .

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/09, 10:07:46 »
@HermanDegenhart

U lijkt mij teveel met windowsogen linux te benaderen. Een linux "vervuilt" niet snel, zoals met windows en haar register. Sterker nog bij linux speelt dat niet. En kijk uit dat u niet teveel "schoonmaakt", want daar kan geen enkel systeem tegen. Laat in ieder geval twee kernels staan in uw grub. En voor de rest take care......(met de grote lente schoonmaak) :)

« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/09, 14:32:06 »
Startupmanager, hoe kun je het bedenken. Ik heb inmiddels zes ere-doctoraten verzameld, maar dat kon ik dus niet. Daar had ik u voor nodig. Heer Nunslaughter, zeer bedankt. Hij zit er inmiddels in.
Heer Leoquant. ik zal ernstig overwegen mijn leven te beteren. Ook u bedankt.