Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Installatie problemen (amd64, 8.04-2 desktop, 8.04-2/8.10 server)  (gelezen 1007 keer)

Offline daigu

  • Lid
Mijn systeem: CPU 920 2.66GHZ CORE I7 QUAD 8MB BOX, LG BLU RAY BRANDER GGW-H20L, HDD 1.5TB SATA SEAGATE 32MB 7200RPM, Asus P6T DELUXE V2. Geassembleerd, en opgeleverd zonder OS; echter wel met Asus Express Gate op het moederbord (soort lichtgewicht Linux OS wat in het flash geheugen zit).

Ubuntu installatie problemen:
[1] ubuntu-8.10-server-amd64.iso komt met een fatale error "Failed to execute grub-install (hd0)" bij het installeren van de GRUB boot loader.
[2] ubuntu-8.04.2-server-amd64.iso komt met "No common CD-ROM drive detected" en vraagt om drivers via een floppy terwijl mijn pc geen diskdrive heeft.
[3] ubuntu-8.04.2-desktop-amd64.iso (de zogenaamde Desktop/LIVE CD) dumpt me in BusyBox met een (intramfs) prompt.

Mogelijke oorzaak? Bij het opstarten krijg ik de melding:

Adapter 1
Disks Information:
No hard disk is detected!

En even later schiet er een foutmelding "...unable to enumerate usb device on port 2..." voorbij.

Ik heb geen behoefte aan Windows, dual/triple/etc boot, RAID, tig partities (of in ieder geval meer dan noodzakelijk is)... maar wel aan een werkend OS met Apache, MySQL en php. Kan iemand op dit forum mij helpen? Of zijn er mensen/bedrijven die tegen betaling Ubuntu installeren? Ik ben helaas genoodzaakt om de aanschaf van Windows Vista te overwegen...

Er zijn blijkbaar allerlei commando's die je via een prompt/terminal kunt uitvoeren. Via "ubuntu-8.04.2-desktop-amd64.iso" heb ik maar een zeer beperkt aantal commando's tot mijn beschikking (in ieder geval al geen "sudo"), en bij de server iso's heb ik uberhaupt geen terminal optie gezien.

Bij "ubuntu-8.10-server-amd64.iso" kreeg ik na afloop de melding "You will need to boot manually with the /vmlinuz kernel on partition /dev/mapper/Satori-root and root=/dev/mapper/Satori-root passed as a kernel argument." Als Linux newbie kan ik daar niet veel mee.

Even voordat het fout gaat, krijg ik het volgende overzicht van de partities (guided with LVM):

The partition tables of the following devices are changed:
- LVM VG Satori, LV root
- LVM VG Satori, LV swap_1
The following partitions are going to be formatted:
- LVM VG Satori, LV root as ext3
- LVM VG Satori, LV swap_1 as swap
- partition #5 of SCSI2 (0,0,0) (sda) as ext3

Ik neem aan dat het klopt, aangezien Ubuntu het allemaal zelf heeft ingesteld. "Satori" is de hostname.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/06, 20:22:12 door daigu »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Waarom maak je gebruik van LVM?
Als dat niet nodig is zou ik de schijf opdelen in een rootpartitie en een swappartitie. Meer heb je in principe niet nodig.
Een swappartitie van een paar GB en de rest voor /

Het kan zijn dat de installatie van grub fout gaat omdat je alleen LVM hebt, ik weet niet of grub daarmee om kan gaan.
Als je wel met LVM moet werken, dan kan je een aparte partitie maken voor /boot, van een paar 100 MB.

Zoals Johan al zij, blijf weg van LVM.

Tis een leuk proggie maar maakt een zooitje van je partities en als er ergens iets fout gaat zoek je jezelf te pletter.
Zelfs ervaren mensen krijgen er grijzen haren van in dat soort gevallen.

Beste is dus om ff opnieuw te beginnen zonder LVM.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jayel

  • Lid
voor
[2] ubuntu-8.04.2-server-amd64.iso komt met "No common CD-ROM drive detected" en vraagt om drivers via een floppy terwijl mijn pc geen diskdrive heeft.

bekijk http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/installatie-ubuntu-8-04-met-sata-cddvd-drive/msg382846/#msg38284

mvg
John

Offline daigu

  • Lid
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

Waarom maak ik gebruik van LVM? Hier heb ik geen specifieke reden voor, anders dan dat dit mijn eerste Ubuntu installatie is (lees: ik heb er geen verstand van), en er bij LVM stond aangegeven dat je achteraf makkelijker eventuele "fouten" tijdens het partitioneren kon herstellen. De praktijk is blijkbaar anders ;)

Iemand anders met eenzelfde soort probleem gebruikt nu LILO i.p.v. GRUB, maar dat heb ik nog niet geprobeerd... ook weer vanwege een (tijdelijk, hoop ik) gebrek aan kennis en GRUB is de default...

Ik zal tevens de "ahci" (gezondheid) oplossing uitproberen, maar ik vind het wel vreemd dat 8.10 er geen melding over geeft.

Klopt de partitionering zoals door Ubuntu is gedaan? Volgens mij komt "root" overeen met /, en swap_1 is ongetwijfeld een swap partitie. Ach, ik neem aan dat ik achteraf toch wel de partities enigzins kan aanpassen? Nu staat swap dacht ik op 250GB (misschien was het zelfs 500) ingesteld; dat lijkt mij erg veel.

Er is nog hoop voordat ik mijn systeem moet vermoorden met Vista :)


Offline track

  • Lid
Hoi Daigu,

welkom op het forum rsp. in de "club" !

Het is niet erg als eerst iets mis loopt, je leer er in ieder geval iets van.  Maar ken je de "standaard" handleidingen nog niet ?
->  http://sites.google.com/site/computertip/  en  http://wiki.ubuntu-nl.org/
Op de helft van je vragen zal je daar een antwoord vinden en voor de andere helft kom je weer hier ...

Vriendelijke groet,

track

p.s.: lilo heb ik gehad bij Red Hat, maar grub lijkt mij stukken veelzijdiger. En het zit er standaard in. (dus ben ik er tevreden mee)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/06, 20:00:55 door track »

Offline daigu

  • Lid
Ongelofelijk bedankt voor de tip. De installatie van "ubuntu-8.10-server-amd64.iso" is dit keer gelukt. Ik krijg nog steeds een melding over het niet kunnen vinden van de harde schijf, en idem voor een usb op port 2, maar het eind resultaat is een prompt waar ik iets mee kan (anders dan dat BusyBox ding), dus nu kan ik uit gaan zoeken hoe en welke GUI ik ga installeren, en hoe ik internet aan de praat krijg, etc.

Ook bedankt voor de links naar de handleidingen. Beide kende ik nog niet. Ik heb wel de Ubuntu Pocket Guide gedownload, maar dat ging over een Windows/Ubuntu installatie dus die heb ik tijdelijk links laten liggen. Voor de rest was het een kwestie van Google en het Engelstalige Ubuntu forum doorzoeken. Mijn prioriteit lag voornamelijk bij de installatie. Nu dit voor elkaar is, kan ik in een rustig tempo de handleiding(en) gaan lezen. Ik ben eerlijk gezegd al vier maanden bezig geweest met het lezen van reviews om een systeem samen te stellen...

Wat de GUI en internet betreft ga ik ook eerst zelf gewoon wat lezen en uitproberen. Ik post normaal ook pas als ik er echt niet meer uit kom.

Nogmaals bedankt voor de info, en voor het welkom.

Offline daigu

  • Lid
Geslaagde installatie van ubuntu-8.04.2-desktop-amd64.iso
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/08, 00:43:15 »
Door het switchen naar ahci is het me gelukt om ubuntu-8.04.2-desktop-amd64.iso te installeren (ik heb voor de desktop versie gekozen i.p.v. server, omdat ik op de desktop ook gewoon LAMP kan installeren en ik eigenlijk geen server nodig heb).

Verder wilde ik nog melden dat de melding "Adapter 1 Disks Information: No hard disk is detected!" niks te maken had met Ubuntu, maar met een instelling in de BIOS. Iets met detectie van IDE wat je op disabled kunt zetten; heb ik zelf echter niet gedaan, maar het komt er op neer dat je die melding blijkbaar gewoon kunt negeren.

Iedereen bedankt. Internet is, zoals je kunt merken, ook gelukt. Kabel was net lang genoeg van de meterkast naar de 1e verdieping. De stappen op http://sites.google.com/site/computertip/directdoen lukken niet allemaal, maar daar kom ik wel uit, en zo niet dan plak ik wel iets op het forum (overigens al gedaan bij "Drivers").