Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST foremost werkt niet?  (gelezen 1193 keer)

Offline sveens

• Lid
OPGELOST foremost werkt niet?
« Gepost op: 2009/03/29, 13:04:40 »
Hoi,

Ik probeer met Foremost jpf files terug te halen. Dat wil maar niet lukken.

Ik heb even een test gedaan.

4 foto's  verwijderd op een externe usb schijf  met de xtensie jpg. De schijf is een NTFS. Deze foto's heb ik verwijderd onder windows XP.

Mijn externe schijf (sdc1) wordt gewoon herkend onder linux. Ik heb alleen de fotś verwijderd en de schijf verder niet geformarteerd.

ik geef het volgende commando:

sudo foremost -t jpg -i /dev/sdc1 -o /recovery/foremost

Nadta hij klaar is met de opdracht kijk ik in mijn map Recovery die is gecreerd in bestandssysteem. De map foremost is niet gecreerd en de foto ś zijn niet teruggehaald.

Wie weet wat ik fout doe?

« Laatst bewerkt op: 2009/03/29, 15:20:14 door sveens »

Re: foremost werkt niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/29, 13:05:41 »
Kan foremost wel overweg met NTFS?

Offline eXtreem

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/29, 13:20:48 »
Heb je iets aan ntfsundelete?

meer info:
man ntfsundelete
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/29, 14:22:36 »
Hallo

Het voordeel van foremost en andere datacarving tools is dat ze dus naar de headers en footers
van de verdwenen data kijken. Zoals je hier;

https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

kunt zien. (klik op foremost);
"can recover files from a number of filesystems, including fat, ext3 and NTFS"
ook van ntfs dus.

Ikzelf gebruik vaker photorec hiervoor en uit gemakzucht specificeer ik geen output directory
ook niet bij de enkele keer dat ik foremost inzet, omdat ik al in die directory ga staan.
Ik meen, dat je niet alleen de dir. recovery aan moet maken, maar ook de subdir foremost; daarin pas schrijft foremost dan een eigen output dir.

Beter/saver vanuit een forensic oogpunt; maak eerst een imagefile (mits voldoende schijfruimte voorradig)
van de schijf en ga (zoals ook in de manual van foremost staat) daar op aan het werk.

En ntfsundelete werkt wel, maar bijv. niet meer op een corrupt filesysteem, datacarvers wel.

Lees ook de rest van de eerste draad inzake de andere leuke tools, op de site van foremost vind je
bijv. ook oefenmateriaal; images.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline sveens

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/29, 14:52:17 »
Nou bedankt voor het antwoord.

Het werkt. Beetje dom. Met de commandoregel zoals ik die hierboven heb gespecifeerd wordt een map aangemaakt waarin alleen de ROOT toegang heeft. Zo lijkt het net alsof er niets is gerecoverd. Met Gnome commander (als root gebruiker) kan ik mijn files zien.

gr,

sveens

Offline Tom

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/29, 14:59:18 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.