Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat installeren voor Digikam: libkdcraw3 of libkdcraw4?  (gelezen 1134 keer)

Offline Jenske

• Lid
Wat installeren voor Digikam: libkdcraw3 of libkdcraw4?
« Gepost op: 2009/03/28, 18:37:05 »
Mensen,

Tijdens het doorbladeren van programma's in Synaptic viel mijn oog op het volgende. Bij mij is libkdcraw3 geïnstalleerd en libkdcraw4 NIET. Nochtans staat er bij dit laatste WEL en bij het eerste GEEN Ubuntu-logo. Dit betekent in principe dat de eerste NIET wordt ondersteund door Canonical, en de versie 4 WEL.

Moet ik nu niet libkdcraw3 eraf gooien en libkdcraw4 installeren? LET OP: ik gebruik Digikam 0.9.4, gebruik makend van KDE 3.5.10 op Ubuntu 8.10. Ik wil NIET dat het boeltje vast loopt.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline SNWBRDR

• Lid
Re: Wat installeren voor Digikam: libkdcraw3 of libkdcraw4?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/28, 18:45:41 »
Trial and error?

« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/28, 20:08:45 »
Je kan ook de nieuwste DigiKam installeren, die heeft de KDE 4-stijl. Is volledig veilig en het is de officële repo.
Voeg deze toen aan je Software bronnen:
deb http://ppa.launchpad.net/digikam-experimental/ppa/ubuntu intrepid main
« Laatst bewerkt op: 2009/03/28, 20:10:32 door Vistaus »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/29, 14:59:05 »
Dit werkt niet.
Nadat ik dit als extra pakketbron had geïnstalleerd, kreeg ik eerst een melding ivm een niet aanwezige sleutel. Na wat gezoek heb ik dan die sleutel geïmporteerd.
Maar vervolgens gaf synaptic een hele resem fouten aan agv niet in orde zijnde dependencies.
Ik heb dan maar die pakketbron eruit gegooid, digikam ge-de-installeerd en terug geïnstalleerd. Het is nu de versie voor kde3 en ze werkt.

Maar wat dat betreft is voor mij Ubuntu echt wel een teleurstelling. Er is blijkbaar een erg groot verschil tussen K(ubuntu) en "gewoon" Ubuntu. Bovendien installeert die synaptic, als ik digikam installeer, er ongevraagd ook K3B en Kooka bij (en wie weet wat nog allemaal).

Ik werk nu al jaren met Ubuntu (en zonder Windows), maar dit soort toestanden kan ik als enigszins amateur toch maar moeilijk slikken. Voor hetzelfde geld was ik mijn database met foto's kwijt en kon ik weer opnieuw beginnen. Ik kan me trouwens voorstellen dat een andere Ubuntero, die nog maar recent ermee werkt, hier wanhopig van wordt.

Een serieus min-punt dus voor Ubuntu, wat mij betreft.

Maar ik blijf volhouden...

« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/29, 15:18:11 »
Dit werkt niet.
Nadat ik dit als extra pakketbron had geïnstalleerd, kreeg ik eerst een melding ivm een niet aanwezige sleutel. Na wat gezoek heb ik dan die sleutel geïmporteerd.
Maar vervolgens gaf synaptic een hele resem fouten aan agv niet in orde zijnde dependencies.
Ik heb dan maar die pakketbron eruit gegooid, digikam ge-de-installeerd en terug geïnstalleerd. Het is nu de versie voor kde3 en ze werkt.

Maar wat dat betreft is voor mij Ubuntu echt wel een teleurstelling. Er is blijkbaar een erg groot verschil tussen K(ubuntu) en "gewoon" Ubuntu. Bovendien installeert die synaptic, als ik digikam installeer, er ongevraagd ook K3B en Kooka bij (en wie weet wat nog allemaal).

Ik werk nu al jaren met Ubuntu (en zonder Windows), maar dit soort toestanden kan ik als enigszins amateur toch maar moeilijk slikken. Voor hetzelfde geld was ik mijn database met foto's kwijt en kon ik weer opnieuw beginnen. Ik kan me trouwens voorstellen dat een andere Ubuntero, die nog maar recent ermee werkt, hier wanhopig van wordt.

Een serieus min-punt dus voor Ubuntu, wat mij betreft.

Maar ik blijf volhouden...
Het pakketsysteem is echt geen nadeel hoor. Je moet alleen oppassen met wat je toevoegt. Pakketbronnen die te nieuw zijn voor je distro werken niet.

Kubuntu en Ubuntu zijn dezelfde distro's, met het verschil dat ze respectievelijk KDE en GNOME draaien.

Je database met foto's wordt nooit gewist, deze staat in je home-map en die blijft daar lekker staan.

Wil je niet werken met het pakketsysteem, dan download je de .tar.gz van de site, en je pakt hem uit in /opt. Dit is echter niet aan te raden, want dan moet je zelf updates installeren voor je software.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/29, 15:32:48 »
OK, maar ik blijf toch een belangrijk "probleem" in Ubuntu merken, voor een man als ik.

Ik ben nl. erg geïnteresseerd in Ubuntu, maar er totaal niet in opgeleid. Ik moet het dus hebben van trial and error.

Dit leidt ertoe dat ik nogal eens iets installeer en het vervolgens terug verwijder. Maar uiteindelijk merk je bijna altijd dat er programma's blijven staan na het verwijderen van "iets", die je schijfruimte alleen maar opvullen.
Bovendien moet je als "ietwat leek" (zo noem ik mezelf) maar aanvaarden dat er bij de installatie van zoiets als digikam "plots" nieuwe dingen worden geïnstalleerd zoals Konqueror (terwijl ik Firefox heb), K3B, Kooka (terwijl ik Sane met Xsane en Vuescan en GIMP gebruik).
Ik begrijp dat de "schrijvers" van digikam hun programma afstemmen op gebruik met Konqueror, maar voor een GNOME-gebruiker zoals ik, blijft dit een vervelende gang van zaken.

Maar ik mag niet klagen: Ubuntu, al dan niet met KDE3 of KDE4  ;) blijft een verdomd betrouwbaar OS, waarin ik nog nooit bestanden ben kwijtgeraakt.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/29, 16:41:29 »
het probleem dat jij ervaart komt doordat Digikam waarschijnlijk afhankelijk is van software in andere pakketten, zoals K3b. Als Digikam een optie heeft om foto's te branden, dan wordt daarvoor K3b gebruikt. Uiteraard zul je met Digikam ook kunnen scannen, dus wordt Kooka meegeïnstalleerd. Dit is onder elk OS zo, en het is onder geen enkel os zo makkelijk als bij Linux.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/04, 15:30:43 »
Ja. Ik begrijp het.
En begrijp me niet verkeerd: ik vind het geen ramp, alleen wel (een beetje) lastig.
Je moet weten: ik draai (principieel) nl. alleen maar op tweedehands apparatuur, in mijn geval een wat oudere pentium 3 met "slechts" 2 harde schijven van 20 (als /) en 40 Gbyte (als /home). Ik heb enkele maanden geleden gemerkt dat ik (door allerlei redenen) tegen de 20 Gb aanliep en dan ben je natuurlijk niet gediend van meerdere programma's met dezelfde functie (Konqueror -- Firefox, Koffice - OpenOffice, Kooka - Xsane enz.).

Zoals gezegd: geen ramp, maar toch wat mij betreft een (miniem) minpuntje.

Maar, point taken, ik ga er maar niet verder over zeuren. Ik heb trouwens sinds gisteren mijn vijfjaarlijkse upgrade naar een nieuwe -- lees: tweedehandse -- PC (met ditmaal 250 Gb schijf) en dan kan ik er weer een tijdje tegen.