Het hangt er een beetje vanaf, welk geluid je wil opnemen en waar het opnametoestel aan hangt.
Zo zit de microfoon van mijn computer ingebouwd in de webcam. Het heeft wat zoeken gekost eer ik door had dat je als input-device moet kiezen (in mijn geval!) voor USB device 0x46d:0x992 (enzovoort).
In volumeregeling zitten een aantal menu's, waarmee je je input-device kan kiezen. Probeer dat eens te veranderen.
Ik heb "ontdekt" welke input-bron ik nodig had door gewoon een aantal skype-testgesprekken te voeren, totdat het programma mijn stem eindelijk weergaf. Zo wist ik ook welk "device" ik moest kiezen als inputbron.
Let op: ik heb gemerkt dat voor sommige microfoons de geluidsversterking (heet "Mic Boost +20 dB") moet aanvinken. Voor andere leidt dat dan weer tot een gigantisch gepiep (a.g.v. zogenaamde accoustische terugkoppeling, d.i. het versterken van opgenomen geluid, dat onmiddellijk wordt weergegeven, dat wordt versterkt, dat onmiddellijk wordt weergegeven, dat weeral wordt versterkt enzovoort totdat je geluidsboxen bijna ontploffen).