Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met graphics driver  (gelezen 987 keer)

Offline gonzalioz

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Problemen met graphics driver
« Gepost op: 2009/03/26, 18:24:37 »
Beste mensen,

Ik heb nogal groot & vreemd probleem. Ik zal het even stap voor stap uitleggen:

Installeren van ubuntu
Ik boot vanaf de installatie cd en kies voor installeer ubuntu
Ubuntu begint te laden.... (laadscherm is dus zichtbaar)
Maar zodra hij klaar is (dat laadbalkje vol dus) gaat mijn beeld op zwart met her en der blokken pixels in alle kleuren van de regenboog.

Dus is installeren op deze manier onmogelijk. Alleen heb ik een omweg gevonden, omdat mijn moederbord een onboard grafische chip heeft, heb ik die aangezet in mijn bios en die werkte wel gewoon goed.. Ubuntu dus geinstalleerd... Daarna van de ati website de hd4670 driver gedownload en geinstalleerd... Toen weer opgestart met de grafische kaart & onboard graphics uitgeschakeld. Doet hij het nog steeds niet.

Dit zijn mijn systeem specificaties:
Processor: AMD Athlon X2 5600+
Moederbord: ASUS M2V-MX (met onboard graphics)
Geheugen: 4GB DDR2
Grafische kaart: ATI Radeon HD4670 1GB

Ik hoop dat jullie een oplossing hiervoor hebben.

Als jullie meer informatie nodig hebben hoor ik 't wel.

Alvast bedankt

sorry: ik draai ubuntu 8.10 (althans... dat wil ik :P)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 19:59:39 door gonzalioz »

Offline heir4c

• Lid
Re: Problemen met graphics driver
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/26, 18:48:45 »
Normaal gezien hoef je niets te downloaden buiten de packages in ubuntu zelf.
Als je 8.04 hebt kan je het volgende commando in de terminal tikken:
gksudo displayconfig-gtkHier kun je je driver, kaart, monitor en resolutie instellen.
Dit werkt enkel in 8.04 dus niet meer in 8.10.

Twee linkjes die je kunnen helpen:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Hardy#Installation_of_ATI_and_nVidia_Graphics_drivers
https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver

Offline track

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/27, 00:32:35 »
Hoi Gonzalioz,

welkom op het forum !

Wat jij beschrijft is niet erg.
Citaat
Maar zodra hij klaar is (dat laadbalkje vol dus) gaat mijn beeld op zwart met her en der blokken pixels in alle kleuren van de regenboog.
Dat betekent alleen dat er iets met de grafische driver mis is gegaan.
Geen problem. Je herstart de computer en in het startmenu van grub waar je oa de kernel-versie kunt kiezen
moet je met de  "recovery mode" opstarten.  Je komt vervolgens in een klein menu waar je  "repair xorg"  moet kiezen.

Daarna kun je verder gewoon starten.
Verder nog een aanrader voor heel goede tips:  http://sites.google.com/site/computertip/  en  http://wiki.ubuntu-nl.org/ .

Als je erst normaal kunt starten zal je vanaf het "bureaublad" heel makkelijker de zaken verder kunnen inrichten.

Vriendelijke groet,

track

Offline gonzalioz

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/27, 15:15:21 »
Oke, bedankt voor jullie reacties. Ik ga het nu meteen proberen. Ik zal het laten weten of het wel/niet gelukt is.

Offline gonzalioz

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/27, 16:42:50 »
Helaas, geen succes. Trouwens met de optie repair Xorg bedoel je denk ik try to fix X server? Die heb ik in iedergeval gedaan... Ook heb ik het geprobeerd via dat rootshell ding: Xorg -configure maar die kreeg een error (saw signal 11. Server aborting, Aborted).

Misschien nog meer ideeen :(?

edit:

Inmiddels al weer een stukje verder... Ik heb met onboard geinstalleerd en nu een oudere versie van ati drivers geinstalleerd (9.1) en nu is alleen mijn login scherm een groot grijs vlak en als ik inlog (blind) dan is mijn muis een fantastisch mooi blok van pixels in alle kleuren, en ook rechts onderin is er een groot vlak met allemaal pixels. Ik heb geprobeerd een screenshot te maken, maar dat werkt ook niet echt want hij print dan alleen maar een zwart vlak.

Help :'(
« Laatst bewerkt op: 2009/03/27, 17:47:31 door gonzalioz »

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/27, 19:30:56 »
Indien je de live cd hebt gebruikt is dit misschien een oplossing. Het is hooguit een uur werk en heeft een grote succeskans.

Download de alternate cd en installeer daarmee. De alternate cd kan beter met dit soort dingen omgaan. Ik had een Asus M2A-VM (naaste familievan de jouwe) en die deed het out of the box.

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/27, 20:20:04 »
Volgens mij wordt jouw kaart niet ondersteund door de meegeleverde drivers, omdat hij betrekkelijk nieuw is.

Overigens, je had de driver niet van hun website moeten plukken. De driver activeren in Hardware Drivers is voldoende.

ATI geen beste drivers voor linux, je kunt beter bij Nvidia zijn :|

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/27, 21:36:37 »
Volgens mij wordt jouw kaart niet ondersteund door de meegeleverde drivers, omdat hij betrekkelijk nieuw is.

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/internet-pc/msg273564/#msg273564

Overigens, je had de driver niet van hun website moeten plukken. De driver activeren in Hardware Drivers is voldoende.

Klopt.

ATI geen beste drivers voor linux, je kunt beter bij Nvidia zijn :|

Nou de mijne doen het prima (M2A-VM en M2A-VM HDMI in mediacenter) met onboard ATI X1250. Ik was niet tevreden over het moederbord, maar dat had niets met Ubuntu te maken. Vond gewoon dat hij niet leverde wat was beloofd volgens reviews, ook in Windows niet. Dat ATI verhaal in Ubuntu is steeds minder (nauwelijks nog) een probleem.

@gonzalioz: Doe ook een BIOS update. Toch denk ik dat de Alternate de oplossing is.