Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: deel een NTFS hd met een andere pc via NFS  (gelezen 629 keer)

Offline Kevin Smeets

• Lid
  • Steunpunt: Nee
deel een NTFS hd met een andere pc via NFS
« Gepost op: 2009/03/23, 16:44:21 »
Hallo mensen.

Ik heb 2 pc's met Ubuntu Hardy geinstaleerd. PC A bevat 4 harddisks, en de meeste partities op die harddisks zijn NTFS. Deze partities worden gemount in '/media/HDx' waar 'x' 1 t/m 5 voor stelt.

Veder heb ik op PC A 'nfs-kernel-server' en 'portmap' geinstaleerd. In het bestand '/etc/exports' heb ik de volgende regel toegevoegd: '/media/HD2/MUSIC*(rw,no_subtree_check,async)'. Echter, wanneer ik de nfs-deamon herstart, kijg ik een error: 'Warning: /media/HD2/MUSIC does not support NFS export.'

Omdat ik al bij de 'server-kant' van NFS tegen een probleem aanloop, heb ik nog niets verandert aan PC B, die de 'client-kant' van het bestanden delen gaat worden.

Mijn vraag is dus als volgt:

Hoe kan ik/is het mogelijk om, een map op een NTFS partitie, die gemount is op de gebruikelijke manier, delen met behulp van NFS??

Alvast bedankt voor jullie ideeen! Groetjes,

Kevin

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: deel een NTFS hd met een andere pc via NFS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/23, 17:39:15 »
Dat kan pas vanaf Intrepid denk ik.
http://ntfs-3g.org/support.html#nfs

Offline Kevin Smeets

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/23, 17:56:55 »
Johan, bedankt voor je reactie!

Ik heb de link gecheckt, en ik las daar:

" Can I export NTFS via NFS?
    Yes. There are two solutions depending on the Linux kernel version:

1. Obsolete: Use the FUSE kernel module from the FUSE 2.7.4 software package and please read the FUSE README.NFS file.
       2. Preferred: Use the FUSE kernel module included in the Linux 2.6.27 and later kernels. "

Op mijn pc draai ik 2.6.24-23 kernel versie, dus inderdaad, het lijkt dat deze optie om NTFS partities te delen met NFS niet door Hardy ondersteund wordt... helaas.
Ik ga toch eens het 'FUSE README.NFS' bestand lezen, misschien dat er toch iets aangepast kan worden waardoor ik wel kan delen wat ik wil.

Verder iemand misschien een andere oplossing voor mijn probleem? Ik heb ook al wat gegoogled naar 'samba'. Maar eigelijk vind ik het een beetje stom om 'windows file sharing' te gaan gebruiken. Ik heb hier 2 pc's met Hardy en een laptop met Intrepid... volledige linux omgeving dus. Daarom ook mijn keuze om NFS te instaleren, en niet samba.

Groetjes, Kevin

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/23, 18:07:26 »
Je kan kijken of je een nieuwere FUSE module kan compileren, maar dat is te ingewikkeld om zo even uit te leggen.
Bovendien verander je dan dingen buiten de pakketten van Ubuntu om, wat bij een volgende update weer in de soep kan lopen.
Alleen doen dus als je een beetje weet waar je mee bezig bent.

Het beste is natuurlijk om die NTFS partities om te zetten naar ext3. Als je alleen Linux gebruikt is het vreemd om dan een bestandssysteem van MS te gebruiken. Want wat doe je als je computer een keer niet netjes afsluit en daardoor de NTFS partitie beschadigd raakt? Er bestaat geen volledige "chkdisk" voor Linux....

Offline Kevin Smeets

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/23, 18:25:09 »
Beste Johan,

Na nog wat meer te hebben gelezen over NFS en FUSE, moet ik je 100% gelijk geven.
Zo ervaren ben ik nog niet met linux, en de nieuwere FUSE module compilen, dat is me te ingewikkeld.

Verder heb je natuurlijk een goed punt, van de 4 hd's met totaal 7 partities, zijn 6 partities NTFS. (1 met windows, 5 met data). De oorzaak hiervan is dat ik  pas sinds januari 2009 Ubuntu heb geinstaleerd om mijn machines. Daarnaast zijn de 5 partities met data (samen goed voor ongeveer 1,5TB) helemaal gevuld met bestanden.
Daardoor wordt het volgens mij lastig om al die partities om te zetten naar ext3, maar ik moet toegeven dat ik daar nog niet naar gekeken heb.

Bedankt voor het met mij meedenken,
ik ga zorgen dat ik naar ext3 overstap voor alle partities met data, dan heb ik ook geen problemen meer met NFS, naast natuurlijk alle andere voordelen van ext3 tegenover NTFS partities onder linux.

Groetjes, Kevin

Offline Prosper

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/23, 19:13:22 »
Let wel even heel goed op met dat omzetten naar ext3 !  Als je dat doet voor een partitie met data op, dan wis je die helemaal... Je moet dus een extra HD, desnoods via USB, hebben om eerst één partitie helemaal leeg te maken. Dan kun je die formatteren, vervolgens zet je daarop de inhoud van de tweede partitie, die formatteer je dan weer, je zet de inhoud van partitie drie erop enzoverder. Op het einde kun je de inhoud van de externe disk terugkopiëren op de laatste partitie.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...