Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ben mijn scherm resolutie kwijt  (gelezen 2402 keer)

Offline juliaan

• Lid
ben mijn scherm resolutie kwijt
« Gepost op: 2009/03/20, 16:08:06 »
Ik heb mijn pc eens aangesloten op de LCDTV.
Daar heb ik mijnj schermresolutie willen aanpassen aan het TV scherm, wat niet lukte.
Maar als ik terug mijn gewoon lcd scherm wil aansluiten zit ik nu met een resolutie,
die een veel te groot beeld geeft (680x384).
Als ik nu naar Systeem/voorkeur/schermresolutie ga kan ik wel de juiste resolutie aanduiden:
voor mij is dat 1280x1024. Maar ik kan niet naar beneden scrollen tot bij het commando: 'toepassen'.

Is er geen mogelijkheid om via de terminal een commando in te geven voor de resolutie?

Re: ben mijn scherm resolutie kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/20, 16:10:45 »
Druk eens op enter?

Of ge kunt een venster eender waar vastpakken met de alt-toets ingeduwd. Dan kunt ge het venster naar boven schuiven om aan de ok-knop te komen.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/20, 16:15:39 »
Je kan ook met de tab toets navigeren. Vanaf de resolutie 7 keer op klikken en dan enter.
In de terminal sudo gedit /etc/X11/xorg.conf en daar de resolutie lijn aanpassen, opslaan en danCTRL+ALT+BACKSPACE om de xserver opnieuw op te starten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline juliaan

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/21, 11:38:58 »
nog geen oplossing.
Met de resolutie die ik nu heb, 680x384 (16:9) geraak ik nergens in.
Ik kan niet scrollen, niet naar beneden, niet zijwaarts.
Voorlopig wacht ik.
Gelukkig heb ik belangrijke mails op gmail staan en worden mijn bladwijzers bewaard in Foxmarks.
En heb ik een tweede pc, waarop ik nu bezig ben.

nog wat wachten dus, en dank voor de reacties

« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/21, 11:42:17 »
Maar ik heb het niet over scrollen. Met de alt-toets ingehouden kunt ge overal in een venster klikken om deze te verplaatsen. Dus schuif het schermresolutie vensterje naar boven tot ge de toepassen toets ziet.

Offline tony37

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/22, 13:42:42 »
je kan ook sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg proberen om je scherminstellingen te resetten

jfritz

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/22, 13:50:09 »
je kunt in een terminal met het commando xrandr de resolutie aanpassen en schermen uit/aanzetten.

door gewoon xrandr in te typen krijg je een lijstje van resoluties en schermen die aangesloten zijn, (of waarvan het systeem denkt dat ze aangesloten zijn).

voorbeeldje
LVDS connected 1280x800+1280+0 (normal left inverted right x axis y axis) 286mm x 179mm
   1280x800       59.9*+   50.0 
   1024x768       60.0 
   800x600        60.3     56.2 
   640x480        59.9 

Je ziet hier de resoluties die je kunt instellen en refreshrates ed. het + geeft aan wat er op het moment staat ingesteld.
Soms staan hier hogere resoluties bij dan je monitor aankan, niet handig om te proberen om die te gebruiken.

om een monitor uit te zetten typ je xrandr --output LVDS --off waarbij je LVDS vervangt door de scherm naam.

LVDS is hier de naam voor mijn scherm, het kan bijvoorbeeld ook VGA of HDMI-1,HDMI-2 etc zijn.

om een andere resolutie in te stellen kun je xrandr --output LVDS --mode 1280x800 intypen. Wat achter --mode staat moet dan wel weer voorkomen in de lijst met resoluties, en niet vergeten om LVDS aan te passen naar het juiste scherm.

Offline juliaan

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/22, 15:20:19 »
Sorry, voor de laatste reactie (wellicht de goede) had ik reeds 'de botte bijl' gebruikt.
namelijk een herinstall van Ubuntu.
Ik had de voornaamste gegevens staan op gmail en de bladwijzers op foxmarks (add-on van Firrefox).

Dank in elk geval voor jullie reacties