Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST)overstelpt met errors?  (gelezen 7338 keer)

Offline joske1

• Lid
(OPGELOST)overstelpt met errors?
« Gepost op: 2009/03/19, 18:38:46 »
Hallo, Wat ubuntu 8.10 gisteren en vandaag heeft weet ik niet?
ik krijg verschillende waarschuwingen: kan niets meer downloaden? tmp zit vol? Heb nochtans 53 GB!! kan ook geen repositoren in de lijst krijgen, en geeft foutmelding bij update - file
zie afdrukken hierbij!file:///home/jozef/Documenten/error%20occured.jpeg[/img] ???

8.10 heeft me al meerdere problemen gegeven die er niet waren bij 8.04 spijtig!

groet, Joske1

heir4c: ik heb die 8.10 genomen omdat ik met twee printers zit die ik niet aan de praat kreeg in 8.04!
dank voor de wegwijs naar jpg's.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/28, 19:44:55 door joske1 »
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline heir4c

• Lid
Re: overstelpt met errors?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/19, 18:50:27 »
Open een terminal en tik in:
sudo apt-get cleanEn probeer het dan nog eens.

Ter info:
Als de 8.04 zo goed werkte, waarom dan overgaan naar 8.10? 8.04 is tenandere een LTS (Long Term Support) en word drie jaar ondersteund. 8.10 word slechts 1,5 jaar ondersteund.
Als je een andere versie wil proberen dan kan je dat best doen in dual-boot (of triple-boot als windows er nog opstaat) Dan kan je alles eens bekijken en zien of er geen problemen zijn met je hardware. In 8.10 zit een andere kernel en dat kan soms wel eens botsen.
Dus bij teveel problemen met 8.10, maak een backup van je documenten, afbeeldingen of wat dan ook dat je wil bewaren en doe een verse install (opnieuw downloaden voor de laatste versie) van 8.04.2.
En wil je in april of later in oktober eens zien wat 9.04 en 9.10 in petto hebben, zet die dan naast 8.04 op je comp.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/19, 18:52:18 »
Ter info:
Om een afbeelding bij te sluiten, zie onderaan het antwoordveld: Extra Opties. Klik dit aan en browse naar het bestand en klik op 'Openen'. Dan verschijnt het in het invulveld naast 'Bijlage'.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline track

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/19, 19:30:41 »
Hoi Joske,

even nog een vraag erbij:  wat levert een df  -h in de terminal op ? 
(Hoe veel vrije ruimte is er op de verschillende partities ?)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 20:07:34 door track »

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/19, 19:37:52 »
kijk onder synaptic pakket beheer >>instellingen >>voorkeuren naar bestanden en zet bolletje aan bij opgehaalde pakketten verwijderen na installatie

en gebufferde pakketbestanden verwijderen

Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline joske1

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/19, 21:13:15 »
Hoi Joske,

even nog een vraag erbij:  wat levert een df  -h in de terminal op ? 
(Hoe veel vrije ruimte is er op de verschillende partities ?)
V.Track: hierbij het overzicht van het systeem!

track
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 21:15:57 door joske1 »

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/19, 21:18:27 »
Het klopt dus dat jouw gehele schijf vol zit. 
Zijn dat allemaal (die ±90 gieg dus) jouw eigen bestanden ?  Of zit er soms een heleboel rotzooi bij ?

Heb je trouwens de prullenbak een keer geledigd ?

track

Offline joske1

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/19, 21:26:55 »
kijk onder synaptic pakket beheer >>instellingen >>voorkeuren naar bestanden en zet bolletje aan bij opgehaalde pakketten verwijderen na installatie

Dat is gelukt! bij niet meer nodig stond aan? heb het aangepast , dank

en gebufferde pakketbestanden verwijderen Waar kan ik deze vinden?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/19, 21:32:32 »

Hier.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline joske1

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/19, 21:41:35 »
Het klopt dus dat jouw gehele schijf vol zit. 
Zijn dat allemaal (die ±90 gieg dus) jouw eigen bestanden ?  Of zit er soms een heleboel rotzooi bij ?

Heb je trouwens de prullenbak een keer geledigd ?

De prullenbak wordt regelmatig leeg gemaakt, maar waar ik die andere zaken moet vinden? :o
track

Offline track

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/19, 21:56:37 »
Ga met het bestandsbeheer  nautilus  gewoon naar jouw thuismap,
rechterklik - "eigenschappen" en je zult zien hoe hij jouw bestanden telt en de grootte vertoont.

Daarna bekijk je op dezelfde manier de verschillende mappen in jouw thuismap enz.

track

Offline Floris

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/19, 22:13:32 »
Kijk eens naar het bestand /etc/mtab (type cat /etc/mtab in de terminal), waarschijnlijk staat daar een regel in de trant van “overflow /tmp tmpfs rw,size=1048576,mode=1777 0 0”; als dat zo is, dan dien je die regel te verwijderen, dat kan met Nautilus: gksudo nautilus /etc/mtab.

Mocht je twijfels hebben, plaats dan vooral eerst de uitvoer van cat /etc/mtab hier!

Bron: ubuntuforums.org
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/20, 00:00:30 »
Je kan eens kijken wat er allemaal op je schijf staat en hoeveel plaats dit inneemt met de 'Disk Usage Analyser'. Via Toepassingen/Hulpmiddelen. Zie de afbeelding. (In het Engels)

[verwijderd door de beheerder]

Offline joske1

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/23, 19:57:34 »
Je kan eens kijken wat er allemaal op je schijf staat en hoeveel plaats dit inneemt met de 'Disk Usage Analyser'. Via Toepassingen/Hulpmiddelen. Zie de afbeelding. (In het Engels)

Hier is precies iets mis! Kan ik dat oplossen zonder te herinstalleren?

Offline joske1

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/23, 19:59:40 »
Kijk eens naar het bestand /etc/mtab (type cat /etc/mtab in de terminal), waarschijnlijk staat daar een regel in de trant van “overflow /tmp tmpfs rw,size=1048576,mode=1777 0 0”; als dat zo is, dan dien je die regel te verwijderen, dat kan met Nautilus: gksudo nautilus /etc/mtab.

Mocht je twijfels hebben, plaats dan vooral eerst de uitvoer van cat /etc/mtab hier!

hier is de uitvoer, hoe krijg ik deze regel er vantussen?

Offline Floris

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/23, 21:13:22 »

Maak eerst een back-up van je /etc/mtab:
sudo cp /etc/mtab /etc/mtab.backopen dan /etc/mtab met Gedit:
gksudo gedit /etc/mtaben verwijder vervolgens deze lijn:
overflow /tmp tmpfs rw,size=1048576,mode=1777 0 0sla het bestand op en herstart je computer.

Overbodige, nodeloos complicerende opmerking: aan het ‘size’-attribuut te zien wordt je /tmp zo gemount, dat er hooguit 1MB (!) in past; wellicht is er zou je dus dit attribuut kunnen aanpassen, maar ik weet niet wat het doet met je systeem; bovenstaande oplossing zal er voor zorgen dat /tmp op je harde schijf wordt gemount, met zoveel ruimte als er vrij is op de /-partitie.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline joske1

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/24, 00:34:52 »

[/quote]
Maak eerst een back-up van je /etc/mtab:
sudo cp /etc/mtab /etc/mtab.backopen dan /etc/mtab met Gedit:
gksudo gedit /etc/mtaben verwijder vervolgens deze lijn:
overflow /tmp tmpfs rw,size=1048576,mode=1777 0 0sla het bestand op en herstart je computer.

Overbodige, nodeloos complicerende opmerking: aan het ‘size’-attribuut te zien wordt je /tmp zo gemount, dat er hooguit 1MB (!) in past; wellicht is er zou je dus dit attribuut kunnen aanpassen, maar ik weet niet wat het doet met je systeem; bovenstaande oplossing zal er voor zorgen dat /tmp op je harde schijf wordt gemount, met zoveel ruimte als er vrij is op de /-partitie.
[/quote]

Floris, ik heb gedaan wat je me vroeg, dat liep goed. Maar na de opstart ben ik terug gaan kijken en die regel staat er terug tussen?

Offline track

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/24, 01:23:01 »
Nee mensen, wat doen jullie?   De  /etc/mtab is maar het protocolbestand dat vertoont hoe en wat gemount werd.
(Citaat man mount:  "The programs mount and umount maintain a list of currently mounted file systems in the file /etc/mtab" )
En als je die bijschaaft zal je het mouten niet beïnvloeden toch  ??

Joske, als ik nu het resultaat van jouw  disk usage analyzer  bekijk zie ik dat er meer dan 100 gieg in de map /media  zitten.

Wil je even de map /media openen en kijken war er in zit ?   Is er iets dat 100 GB groot mag zijn ?
Normaal worden in die map alleen externe toestellen gemount.  Is er een bij dat 100 GB groot is ?

track

Offline Floris

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/24, 09:57:49 »
@track: Even wat uitleg, ik denk dat ik wat informatie over het hoofd zag.  Als de partitie waar /tmp op staat vol is, dan heeft Ubuntu een terugvalfunctie om een /tmp van 1MB te mounten op tmpfs (precies zoals nu bij joske1 gebeurt); echter, bij sommige mensen gebeurt dit ten onrechte en dan is de oplossing, zoals ik die beschreef, nodig.  Wat ik in mijn enthousiasme even vergeten was, is dat bij joske1 de /-partitie inderdaad helemaal vol zit: Ubuntu hoort dus dit gedrag te vertonen, pas als de schijf is opgeruimd en het probleem blijft, dan wordt mijn ‘oplossing’ relevant.

@joske1: sorry dat ik je heb afgeleid; het is inderdaad het beste om, zoals track aangeeft, te kijken wat er in /media zit.

Offline joske1

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/24, 17:59:23 »
Nee mensen, wat doen jullie?   De  /etc/mtab is maar het protocolbestand dat vertoont hoe en wat gemount werd.
(Citaat man mount:  "The programs mount and umount maintain a list of currently mounted file systems in the file /etc/mtab" )
En als je die bijschaaft zal je het mouten niet beïnvloeden toch  ??

Joske, als ik nu het resultaat van jouw  disk usage analyzer  bekijk zie ik dat er meer dan 100 gieg in de map /media  zitten.

Wil je even de map /media openen en kijken war er in zit ?   Is er iets dat 100 GB groot mag zijn ?
Normaal worden in die map alleen externe toestellen gemount.  Is er een bij dat 100 GB groot is ?

track

track, ik heb namelijk twee uitwendige HD: een van 1Teta en een van 300Gb die komen daar gewoon in via USB? Maar de mnt folder is leeg?
Als die daar niet thuis horen,waar dan wel en hoe?
( ik ben graficus en heb die drive's nodig, daar had ik in win geen probleem mee, en deze struktuur ben ik aan't leren!)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/24, 18:13:59 door joske1 »

Offline track

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/24, 18:30:59 »
In dit geval zou ik voorstellen dat je eerst een keer het systeem zonder de "externe" opstart en kijkt of er nog steeds de fouten zijn.

Iets moet er uiteindelijk mis zijn, dus moeten wij het probleem afbakenen.
En de eerste stap zou de disk usage analyzer alleen op de interne schijf zijn.  (-> hoe veel is er vrij ?)
Als dat meevalt kun je een van de "externe" weer aanprikken en met de disk usage analyzer bekijken.

track

Offline joske1

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/24, 21:01:13 »
In dit geval zou ik voorstellen dat je eerst een keer het systeem zonder de "externe" opstart en kijkt of er nog steeds de fouten zijn.

Iets moet er uiteindelijk mis zijn, dus moeten wij het probleem afbakenen.
En de eerste stap zou de disk usage analyzer alleen op de interne schijf zijn.  (-> hoe veel is er vrij ?)
Als dat meevalt kun je een van de "externe" weer aanprikken en met de disk usage analyzer bekijken.

track
Track, diit is een overzicht zonder externe HD mounted! Is het normaal als ik mount dat de inhoud van die disk volledig gelezen wordt en afgetrokken van beschikbare space?

Offline track

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/24, 21:20:44 »
Er zijn enkele getallen die volgens mij niet helemaal bij elkaar passen.

Hij zegt "used: 70 GB" maar in de lijst zie ik maar 19 GB.  Waar schuilt de rest ?
En op het plaatje zijn er vier ontzettend grote bestanden. (zie vraagteken in de bijlage)  Waar zijn die treug te vinden ?
Zijn er misschien nog verborgen mappen ?  (in nautilus:  [ctrl]-h om hen te kunnen zien)
Of iets in de prullenbak ?   Of in  /lost+found ?  (daar pas na de fsck)

En in twijfel met de live-CD opstarten en het bestandsysteem controleren:  sudo fsck /dev/sda1 (of zo).

track

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/24, 21:54:49 »
En als je kijkt naar je vorige screenshot dan heb je daar bovenaan iets van een 1228,8 GB: ???
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/overstelpt-met-errors/msg387590/#msg387590
Er is precies iets mis met de 'inventarisering' van de bestanden.

Offline joske1

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/24, 23:22:44 »
En als je kijkt naar je vorige screenshot dan heb je daar bovenaan iets van een 1228,8 GB: ???
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/overstelpt-met-errors/msg387590/#msg387590
Er is precies iets mis met de 'inventarisering' van de bestanden.
heir4c: (Het systeem met de mounted twee HD samen geven me 1228,8 GB waarvan 180,7 GB used en 1048,1 GB availeble)
Ik heb deze na opstart (Gemount) geen mogelijk heid meer om zelfs een screen afdruk te maken.

Zonder die mounting werkt de comp.blijkbaar normaal, dan kan ik ook terug iets downloaden van internet; anders heb ik geen plaats en zegt hij dat de schijf vol is?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/24, 23:27:47 door joske1 »