Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prullenbak op tweede HD  (gelezen 1357 keer)

Offline 10o

• Lid
Prullenbak op tweede HD
« Gepost op: 2009/03/18, 09:54:13 »
Bij de setup van mijn Ubuntu 8.04 desktop systeem heb ik ik een partitie op de tweede harde schijf ge-automount en gelinkt, als volgt:

- sudo vol_id - u /dev/sdb2 (-> UUID kopiƫren)
- sudo mkdir /mnt/sdb2
- UUID toegevoegd aan /etc/fstab
        # /dev/sdb2
   UUID=blablabla-bla1-bla2-bla3-blablablabla4  /mnt/sdb2       ext3   defaults  0  2
- Directories aangemaakt en gelinkt, bv.
        sudo mkdir /mnt/sdb2/Disk2
        sudo chown $USER:$USER /mnt/sdb2/Disk2
        ln -s /mnt/sdb2/Disk2 ~

Dit werkt al een tijdje vlekkeloos. Echter als ik een bestand verwijder, krijg ik de melding "Kan bestand niet in de prullenbak gooien...". Inmiddels begint dit toch wel te irriteren omdat ik al eens per abuis op "verwijderen" gedrukt...

De vraag is dus: Hoe zorg ik voor een prullenbak op sdb2 zodat deze melding niet meer komt en bestanden te herstellen zijn?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline vanadium

• Lid
Re: Prullenbak op tweede HD
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/18, 10:19:48 »
De manier waarop je dit aangepakt hebt, lijkt mij perfect. Je schijf is ext3, dus daaraan ligt het niet. Misschien komt dat omdat je in de root van de schijf geen schrijfpermissies hebt. Probeer eens tijdelijk alle schrijfpermissies voor de root van de aangekoppelde schijf open te zetten:

sudo chmod ugo+w /mnt/sdb2

Als er dan verborgen directories moeten gemaakt worden voor de trash kan dat ten allen tijde. Het is daarna heel goed mogelijk dat je, eens die er zijn, de schrijfpermissies in de root weer kan dichtzetten.

sudo chmod go-w /mnt/sdb2

Offline 10o

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/18, 11:00:24 »
That's it. Beautiful!  :D

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/18, 16:04:26 »
Bedankt om terug te koppelen. Wellicht kan je nu inderdaad de permissies weer dichtzetten? Als te trash er nog niet is, dan moet nautilus hem eerst aanmaken (.Trash-<uid>), maar daarvoor moet hij even kunnen schrijven in de root directory van de aangekoppelde schijf. Eens de trash er is, is het niet meer nodig als gebruiker te kunnen schrijven in de root directory.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/18, 16:10:42 »
Merci! Klopt, heb 'm meteen weer dichtgezet. Het benodigde Trash-mapje werd inderdaad aangemaakt bij de eerste verwijdering zodat alle benodigdheden er waren voor de gewenste werking.

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/18, 18:16:59 »
geheel niet van nut mijn opmerking maar ik wil toch even mijn hoedje afnemen voor je vanadium,,

ik kom zovaal "rake" oplossingen van je tegen dat dit best eens gezegd mag worden imo.

"petje af"  O0

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/18, 21:48:40 »
'k wordt er even verlegen van  :P  :rolleyes: ... bedankt!

=D