Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] geen geluid microfoon  (gelezen 11133 keer)

Offline canti

• Lid
[OPGELOST] geen geluid microfoon
« Gepost op: 2009/03/17, 21:49:46 »
Ik probeerde recentelijk met mijn moeder te skypen, echter zij kon mij niet horen (ik haar wel). Er was iets met mijn microfoon. Echotest van skype wees ook daarop. In geluidsvoorkeuren van Hardy kon ik mic aankruisen en evt ook mic boost. Dat hielp toen. Die mogelijkheid lijkt te zijn verdwenen in Intrepid. Overigens staat de instelling front wel open. Ik wou microfoon testen via padevchooser. Na een succesvolle installatie ervan wil het niet meer opstarten. Wat nu?

canti

edit: padevchooser was wel opgestart, maar "verdwijnt" in de bovenbalk. Echter, padevchooser staat afgesteld op "ALSA PCM on front:0 (STA92xx analog) via DMA terwijl standaard geluidsinstellingen op HDA Intel gebaseerd zijn. Daar heb ik dus niet veel aan... (denk ik)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/03, 20:59:05 door canti »

Offline mrGee

• Lid
Re: geen geluid microfoon
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/17, 22:59:18 »
Hallo

Als je dubbelklikt op je luidsprekericoontje, gaat de mixer open.
Als je mic boost er niet bij staat; even op de knop voorkeuren
klikken en hem dan uit het lijstje toevoegen.
en dan aanvinken natuurlijk

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline canti

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/18, 21:04:32 »
Dag Gerrit,

Ik had er al gekeken in Voorkeuren, maar mic boost staat er niet bij (zie plaatje). Vreemd... Kennelijk is het met de nieuwe pulse veranderd, of heeft dit te maken met HDA Intel geluidschip?

Front staat wel open.

canti

edit: oeps, plaatje vergeten...
« Laatst bewerkt op: 2009/03/18, 21:11:07 door canti »

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/18, 22:13:46 »
Goed deze weet ik even niet zeker, (in ieder geval niet waarom die mic boost er niet
bij staat, bij mij staat oa. op alle, wel wat oudere boxen/laptops ie er  altijd wel bij nl.)

Vink even die captures aan en opname en kijk wat er gebeurt als je daar mee schuift.

Is dit een laptop? welk model; evt. kunnen we instellingen lenen van linux-on-laptops.com
of tuxmobile.org

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/03/18, 22:16:17 door mrGee »

Offline canti

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/18, 22:22:10 »
Hoe kan ik de microfoon testen? Ik ben zwaar slechthorend, dus een programma met visuele effecten als teken dat de microfoon werkt zou fijn zijn, zoiets als pulseaudio device chooser. Helaas is dat programma volgens mij niet bruikbaar om de reden die ik noemde in de eerste post.

canti

edit: mijn laptop is HP dv7 1199ed
« Laatst bewerkt op: 2009/03/18, 22:25:26 door canti »

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/18, 23:51:00 »
Oa. in het programma audacity heb je een visuele uitslag voor je input (line/mic)
kun je met synaptic even na installeren

Kun je trouwens ook even van apparaat veranderen als je de mixer opengemaakt hebt;
meestal heb ik keuze uit 3 a 4 verschillende apparaten, als je daarna in je voorkeuren klikt
zie je in één keer weer andere opties opduiken. Niet alle 'apparaten' werken overigens   

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 00:11:33 door mrGee »

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/19, 00:20:09 »
Ik zie de laptop zo 1 2 3 niet opduiken, met een kant en klaar receptje, kun je de volgende
commando's in de terminal ingeven (1 voor 1, kopieer en plak)

cat /proc/asound/* 2>/dev/null
lspci|grep -i audio
aplay -l

dan weten we wat voor audio hardware erin zit en of daar nog wat mee is aan te vangen.

Offline canti

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/19, 10:49:57 »
Hallo mrGee,

Audicity registreert geen mic-geluid, zie plaatje (er zijn slechts twee mogelijkheden bij input: oss en alsa zoals in het plaatje). Plug voor mic is wel degelijk in correcte gat gestoken. Mmm, dan zet ik hier uitkomsten van terminal output.

cat /proc/asound/* 2>/dev/null
 0 [Intel          ]: HDA-Intel - HDA Intel
                      HDA Intel at 0xdf300000 irq 2294
  2:        : timer
  3:        : sequencer
  4: [ 0- 1]: digital audio playback
  5: [ 0- 0]: digital audio playback
  6: [ 0- 0]: digital audio capture
  7: [ 0]   : control
 0 snd_hda_intel
00-01: STAC92xx Digital : STAC92xx Digital : playback 1
00-00: STAC92xx Analog : STAC92xx Analog : playback 1 : capture 2
G0: system timer : 4000.000us (10000000 ticks)
P0-0-0: PCM playback 0-0-0 : SLAVE
P0-0-1: PCM capture 0-0-1 : SLAVE
P0-0-3: PCM capture 0-0-3 : SLAVE
P0-1-0: PCM playback 0-1-0 : SLAVE
Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.17.

lspci|grep -i audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller (rev 03)

aplay -l
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 0: STAC92xx Analog [STAC92xx Analog]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 1: STAC92xx Digital [STAC92xx Digital]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0

Kan je er wat mee? Ik hoop het!

groetjes,
canti

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/19, 11:03:01 »
probeer eens: rechtermuisknop audio: volume regeling openen: voorkeuren: schakelaars: daar ook alles correct ingevuld?
verder bewerken: voorkeuren, ook daar alles correct ingevuld? (frontmic boost)
verder bij apparaat: alsa kiezen (bestand: apparaat)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 11:07:12 door leoquant »

Offline canti

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/19, 11:22:36 »
@leoquant, bedoel je dat plaatje in mijn bovenstaande post (derde post)? Als je in het plaatje kunt zien, is er geen mogelijkheid voor micboost. Hoe kan ik nu verder zien dat allesn correct ingevuld is? Apparaat op Capture ALSA etc. zetten levert als resultaat slechts één voorkeursmogelijkheid op, namelijk master.

canti

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/19, 11:45:26 »
Hallo

gek genoeg kunnen we er teveel mee;de stac92xx heeft een heel lijstje; vanwege die xx
maar kijk eerste even met;
cat /etc/modprobe.d/alsa-base |grep -i  model=
wat er nu staat
(we zoeken de regel options snd-hda-intel model=)

Offline canti

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/19, 12:05:52 »
Er is geen model=. Ik heb dus een iets andere commando gebruikt:

cat /etc/modprobe.d/alsa-base
# autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe --quiet snd-ioctl32 ; : ; }
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm && { /sbin/modprobe --quiet snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer && { /sbin/modprobe --quiet snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet snd-seq-oss ; : ; }
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb saa7134-alsa ; : ; }

# Load snd-seq for devices that don't have hardware midi;
#   Ubuntu #26283, #43682, #56005; works around Ubuntu #34831 for
#   non-Creative Labs PCI hardware
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388
# Keep snd-pcsp from beeing loaded as first soundcard
options snd-pcsp index=-2
options snd-hda-intel enable_msi=1

Had er iets anders moeten staan?
canti

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/19, 14:07:06 »
Hallo

Goed er zijn meerdere dingen uit te proberen; eerst maar eens op de automatische tour;
kijk even hier; punt 6.

http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid
(zet evt. even een # voor de; options ..................enable_msi=1)
en voeg;
options snd-hda-intel model=auto
toe; even proberen, maar ik heb mijn twijfels en dus voor verdere experimenten;

Ten eerste, de minst tijd slurpende;
Aangezien hij wel in hardy heeft gewerkt;
boot een live sessie van hardy, test of het idd. werkt en
kijk dan even in die alsa-base om te zien wat daar staat.

De tweede methode;
Via hier ;
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=616845

de volgende (nogal veel) opties voor de stac92xx ;

STAC9200
ref Reference board
dell-d21 Dell (unknown)
dell-d22 Dell (unknown)
dell-d23 Dell (unknown)
dell-m21 Dell Inspiron 630m, Dell Inspiron 640m
dell-m22 Dell Latitude D620, Dell Latitude D820
dell-m23 Dell XPS M1710, Dell Precision M90
dell-m24 Dell Latitude 120L
dell-m25 Dell Inspiron E1505n
dell-m26 Dell Inspiron 1501
dell-m27 Dell Inspiron E1705/9400

STAC9205/9254
ref Reference board
dell-m42 Dell (unknown)
dell-m43 Dell Precision
dell-m44 Dell Inspiron

STAC9220/9221
ref Reference board
3stack D945 3stack
5stack D945 5stack + SPDIF
intel-mac-v1 Intel Mac Type 1
intel-mac-v2 Intel Mac Type 2
intel-mac-v3 Intel Mac Type 3
intel-mac-v4 Intel Mac Type 4
intel-mac-v5 Intel Mac Type 5
macmini Intel Mac Mini (equivalent with type 3)
macbook Intel Mac Book (eq. type 5)
macbook-pro-v1 Intel Mac Book Pro 1st generation (eq. type 3)
macbook-pro Intel Mac Book Pro 2nd generation (eq. type 3)
imac-intel Intel iMac (eq. type 2)
imac-intel-20 Intel iMac (newer version) (eq. type 3)
dell-d81 Dell (unknown)
dell-d82 Dell (unknown)
dell-m81 Dell (unknown)
dell-m82 Dell XPS M1210

STAC9202/9250/9251
ref Reference board, base config
m2-2 Some Gateway MX series laptops
m6 Some Gateway NX series laptops
pa6 Gateway NX860 series

STAC9227/9228/9229/927x
ref Reference board
3stack D965 3stack
5stack D965 5stack + SPDIF
dell-3stack Dell Dimension E520

Die kunnen 1 voor 1 geprobeerd worden, opgeslagen, machine herstart , goto; Die kunnen 1 voor 1....
kortom nogal tijdsconsumerend.

Vandaar dat ik normaal liever even rond kijk, of via live systemen wat uitprobeer, kwestie van tijdsbesparing.

Succes

Offline canti

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/19, 20:40:53 »
Goed. Ik ga het zaterdag uitproberen. Ik ben nu moe van verkoudheid en zo. Morgen moet ik weer werken. Ik hou je komend weekend op de hoogte! Bedankt voor het meedenken tot nu toe, dat waardeer ik erg!!

canti

Offline canti

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/22, 22:50:29 »
Hallo,

Het vervangen van ... enable_msi=1 door model=auto biedt geen soelaas. Ik had eerst algemeen geluidsprobleem, zie http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/geen-geluid-hp-dv7-1199ed-(64bits-ubuntu-intel-corporation-82801i-ich9-family-)/. Het is inmiddels opgelost (door een uiterst simpele oplossing), op één na: microfoon. Tijdens dat algemeen geluidsprobleem had ik al eerder model=hp of model=auto uitgeprobeerd. Het probleem werd nog erger: geluidstest in systeem -> voorkeuren -> geluid liep volkomen vast. Een msi=1 is is dus noodzakelijk gebleken.

Op advies van MrGee heb ik in plaats van model=hp uitgeprobeerd: model=dell*, model=intel*, model=3stack en model=5stack uitgeprobeerd in options snd-hda-intel model=... Na reboot komt er telkens bij het verschijnen van inlogscherm een reeks van irritante, harde, snelle pieptonen die pas verdwijnt nadat ik inloggegevens heb ingevoerd. Zelfs voor mij als slechthorende is dat uiterst irritant. Geluidstesten liepen vervolgens op dezelfde manier vast als hierboven. Ik geloof dat ik op volkomen verkeerd spoor zit.

Verder zoeken op internet (met zeer nuttige google-zoekfunctie) levert niet veel op. Iemand van het debian-forum met dezelfde geluidskaart als de mijne had het microfoonprobleem opgelost via alsaconf en gstreamer-mixer (http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=36379&sid=fcf281242114f1503ded6407a5608f2a). Deze kent Ubuntu niet (meer). Ook HDAIntelSoundHowto van Ubuntu geeft geen afdoende oplossing. Ik weet het niet meer.

Wat overigens wel opvalt, is dat in gnome volumeregeling in tab "opname actief" de "audio-opname vanaf digital mic 1" steeds uit staat, ook al heb ik het aangezet voordat ik het venster volumeregeling afsloot ("digital mic 1" staat wel gewoon aan). Ik weet toch niet of het zou helpen als het normaal zou werken, audacity geeft nog steeds geen teken van microfoon-leven direct nadat ik "audio-opname vanaf digital mic 1" heb aangezet. Ik weet niet of https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-lib/+bug/290121 op mijn situatie van toepassing is. De uitkomst van deze bug is ook niet helemaal duidelijk.

Any thoughts?

canti

P.S.: de vorige keer dat de microfoon wel werkte, was op een oude laptop die na jaren van trouwe dienst kapot ging. De laatste versie daar was de 32-bits 8.10 Nu gebruik ik de 64-bits 8.10 op mijn nieuwe laptop. De tip van MrGee om live-cd te gebruiken heeft dus geen zin, helaas.

Offline track

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/23, 01:02:17 »
Hoi canti,

wat ik van dat Debian-forum begrepen heb, dat ze de ALSA-mixer gecontrolleerd hebben.
Dat zou soms ook nog een aanpak voor jou zijn:  ga nog een keer met synaptic de "alsa-mixers" opzoeken.
Noteer even wat je geïnstallerd hebt en laat dan deze volledig verwijderen.
Nu de "alsa"s opnieuw installeren.  Maakt dat een verschil ?

Zo niet zou ik een precies overzicht over de hardware handig vinden. 
Doe dus in de terminal een  sudo lshw -html > ijzerwaren.html  en zet dit bestand in de  Extra opties..  Bijlage:.
Dit misschein als een uitgangspunt.

Vriendelijke groet,

track

Offline canti

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/23, 11:19:23 »
Hallo track,

Alsamixer(gui) had ik al geïnstalleerd. Na de volledige verwijdering en het opnieuw installeren ervan bleef het resultaat gelijk, zie bijlage. Zie ook een bijlage voor overzicht van alle "ijzerwaren" (grappige term). Hopelijk word je hier wijzer van.

canti
« Laatst bewerkt op: 2009/03/23, 11:22:36 door canti »

Offline track

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/23, 11:39:24 »
Hoi canti,

nog even een: wat heb je op de alsamixer onder  [bestand] - toestel  ingesteld ?   Is daar  (o) Alsa Mixer  aangevinkt ?

En onder [bewerken] is er nog steeds geen "Microfoon" ?   Verandert misschien iets als je de laatste 3 "Opties " aanvinkt ?

track

Offline canti

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/23, 12:12:34 »
Het zal je misschien verbazen, maar onder "bestand" is er geen apparaataanduiding o.i.d. te zien, alleen de volgende: terminal openen, nieuw tabblad, nieuw profiel (die overigens ingesteld is op standaard), tabblad sluiten en venster sluiten. Onder "bewerken" is er geen microfoon, laat staan een optie-mogelijkheid. Alleen de volgende zijn daar aanwezig: kopiëren, plakken, profielen, sneltoetsen en profielvoorkeuren. Geen microfoon-optie. voor de volledigheid heb ik in de bijlage een afdruk van alsamixergui toegevoegd. Daar kan ik het duo-symbool boven de balk capture niet met effect aanklikken in tegenstelling tot die boven de balk master.

Offline track

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/23, 12:24:12 »
Maar waar komen de "volumeregelingsvoorkeuren" (jouw schrmafdruk boven) vandaan dan ?
Bij mij (Uby7.10) zitten deze precies onder [bewerken].  (dan wél de volume met een rechterklik geopend)

Precies dit scherm bedoelde ik eigenlijk.

track

Offline canti

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/23, 12:36:11 »
O, die volumeregelingsvoorkeuren zijn afkomstig van dat symbooltje van geluid op het panel (na het dubbelklikken op dat symbooltje komt de regeling te voorschijn, zie bijlage). Is het dan vreemd dat in alsamixer geen meerdere opties zichtbaar zijn en in de volumeregeling wel? Een opmerking: in systeem -> voorkeuren -> geluid is er bij "geluidsopname" wel testgeluid te horen (zie ook bijlage), al komt die na 1, 2 seconden krakend tot stilstand. De andere keuzemogelijkheden bij "geluidsopname" geven geen kik.

Thoughts?

Offline track

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/23, 12:59:26 »
Mijn idee was dat je met de vinkjes bij de drie  "opties"  beneden in het scherm  "volumeregelingsvoorkeuren"  nog iets zou kunnen bereiken.
Bij deze voeg je bepaalde mogelijkheden bij de alsamixer toch ?

Heb je dat nog even geprobeerd ?

track

Offline canti

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/23, 16:41:40 »
Ik heb inmiddels geprobeerd zoals je aanbeveelt. Het blijkt dat Alsamixer niet mee verandert met het veranderen van voorkeuren in Volumeregeling (had dat wel gemoeten?). Ik heb verschillende mogelijkheden van de drie laatste vinkjes (digital input source, input source 92x)) uitgeprobeerd. Helaas voldoet geen enkele oplossing.

canti

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/23, 19:07:06 »
Hallo

Ik ben nog eens gaan kijken/zoeken en heb ook even in je vorige draadje gekeken.
Ikzelf heb geen enkele laptop met een hda intel soundchipset, dus moet ik gewoon ook
in diverse fora kijken.
Het lijkt er trouwens op dat de stac92xx een verkeerd toegepast label is?

Die optie;
options snd-hda-intel enable_msi=1 is inderdaad een geldige optie voor de 8201i ich9chipset,

wat ik oa. (ook via linkjes op volgende sites ) hier ;
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1043568
en hier ;
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=843012
gezien heb, is dat je hem als volgt mag aanvullen;

options snd-hda-intel model=hp-m4 enable_msi=1 ;  als voorbeeld
dus misschien kun je die optie model=hp-m4 toevoegen cq invoegen in die lijn.
model=hp-dv5 heb ik ook ergens zien toegepast worden.
Deze ;
http://wiki.debian.org/InstallingDebianOn/HP/Pavilion_dv7
lijkt erg veel belovend, ik vond hem via een tjechisch draadje waar 'zvuk mikrofon' in voorkwam
hij heeft wel opmerkingen over het gebruik van de interne mic. (wil niet)  externe mic headset wil wel

En hier meerdere opties voor dell ook toegepast voor hp;
http://forums.opensuse.org/hardware/laptop/406225-no-sound-hp-dv7-1080ew-intel-82801i-ich9-family.html;
try "dell-m4-1" instead of "hp-m4", and restart your PC, test your audio. If that doesn't work, you could try "dell-m4-2" ... etc ... or "ref" ... or "dell-m4-3" .

De mixer laat volgens mij alleen de opties zien van de kaart waarvan hij denkt dat die juist is
gedecteerd. Vandaar mijn twijfels over stac92xx
En volgens de gevonden draadjes, kun je in intrepid in een terminal met

sudo /etc/init.d/alsa-utils restart

de zaak herstarten zonder je laptop elke keer opnieuw te booten, scheelt weer in tijd.
Wel even de mixer settings bekijken of er niet dingen plots gemute worden.

Groeten Gerrit

« Laatst bewerkt op: 2009/03/23, 22:02:04 door mrGee »

Offline canti

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/23, 21:55:01 »
Hallo Gerrit,

Ik hoop dat je niet moedeloos van wordt, maar jouw nieuwe suggesties leveren geen resultaat op, pavumeter gaf geen uitslag aan. Alles unmuted en zo, mic in juiste gat en dergelijke. Zucht...

Ik heb een mail naar HP gestuurd voor de juiste codec van de soundchip. Het is overigens van de fabrikant IDT die een pdf-document van codecs heeft op de site (zie bijlage). Welke de juiste is, daarvoor stuur ik dus een mail naar HP. Antwoord wordt in de regel binnen 1 werkdag verwacht, ik hou jullie op de hoogte!

Graag wil ik jullie nog bedanken voor het meedenken en het aandragen van mogelijke, zeker nuttige oplossingen. Ik zal jullie nog extra bedanken zodra een oplossing gevonden is!!

canti

[verwijderd door de beheerder]