Allereerst: WELKOM! In de wondere wereld die Linux heet...
Neem mij alsjeblieft niet al te serieus, ben een iets verdere beginner dan jijzelf bent, maar.. ik heb me er ook doorheen geslagen, dusssss..
Ik zou eerst eens beginnen met het downloaden van een CD. Welke versie je kiest is een beetje aan jou. Ga je voor absolute stabiliteit, dan kies je voor 8.04, mag het ietsje minder maar wel nieuwer, ga dan voor 8.10.
Start je systeem dan eens op met die CD en kijk wat er gebeurt. Doet alles het? Je netwerk, je videokaart?
Zo ja, installeren dan maar, die hap. Dat kan weer op twee manieren: als Dual-boot, naast je Windows, of helemaal in plaats van Windows. Zorg wel ff voor een recente backup van je data.....
Na de installatie maak je die installatie af met de tips op deze pagina's:
http://sites.google.com/site/computertip. Et Voila, je bent in de lucht met een volledig geinstalleerd systeem, binnen het uur.
Als iets niet werkt, kan het wat lastiger worden. Videokaarten en netwerkkaarten willen nog wel een problemen geven omdat niet iedere fabrikant van zins is de codes vrij te geven, zodat drivers gemaakt kunnen worden tbv linux e.d. Maar heel vaak is er wel een oplossing voor. Zoeken op dit forum zal wonderen doen. En anders: gewoon vragen. Ikzelf zal dan acuut afhaken en de eer aan de echte techneuten laten. Belangrijk is in ieder geval dat je weet welke chipsets er gebruikt zijn.
Die externe schijf zou ik me niet al te veel zorgen over maken. Die gaat het gewoon doen, denk ik zomaar.
Succes.