Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Icon veranderen[Niet opgelost; wel duidelijk en o.k.]  (gelezen 2120 keer)

Offline rijnsma

• Lid
Icon veranderen[Niet opgelost; wel duidelijk en o.k.]
« Gepost op: 2009/03/15, 18:18:38 »
Kleine vraag: als ik properties van iconen bekijk kan je met de knop linksboven op tab 'basic' iconen
browsen. Helaas is er geen echte viewer. Je komt in het filesysteem en je gaat dan naar /usr/share/icons,
wat zoeken niet soepel maakt. Is er een viewer met selektie beschikbaar voor dat knopje? Ik ken dit van
andere Linuxen en dat werkt heerlijk.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 13:06:31 door rijnsma »

Offline rijnsma

• Lid
Re: Icon veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/15, 22:10:32 »
Nee dus?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/15, 22:54:00 »
Misschien kun je de vraag wat duidelijker proberen te omschrijven. Ik snap er niet veel van en waarschijnlijk andere forumleden ook niet, vandaar dat er geen antwoord komt
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/15, 23:24:57 »
Kleine vraag: als ik properties van iconen bekijk kan je met de knop linksboven op tab 'basic' iconen
browsen. Helaas is er geen echte viewer. Je komt in het filesysteem en je gaat dan naar /usr/share/icons,
wat zoeken niet soepel maakt. Is er een viewer met selektie beschikbaar voor dat knopje? Ik ken dit van
Zover ik weet voor de standaard functie "eigenschappen" in Ubuntu niet. Ik weet niet of dit ook zo is voor KDE en of er in Ubuntu misschien een programma aanwezig is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline rijnsma

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/15, 23:37:54 »
@Ronnie

Ik ga het proberen rustiger uit te leggen. Dank je voor de opmerking.  ;)
Ik wil dus een default icon (elke applicatie heeft zijn eigen icon) op de desktop veranderen.
Maar makkelijker dan ik het nu doe.

Als ik met de rechtermuisknop op een icoon op de desktop klik krijg ik het contextmenu.
In het contextmenu zit properties. Als ik dat met de linker muisknop aantik, dan krijg ik een tabje
te zien: 'basic'. Naast emblemen, permissions, notes.

In 'basic' kan ik linksboven in de knop met het icoonteken met linker muisknop klikken.
Dan krijg ik Nautilus met zijn filesysteem.
Nu kan ik een andere icoon voor basic gaan zoeken. Dan ga ik naar /usr/share/icons bijvoorbeeld
(eigen icons kan je eventueel ergens anders zetten) en dan kun je gaan zoeken naar een andere
icoon voor de link op je desktop, het icoon dat je wilt veranderen.

Ik ken het systeem, dat ik niet de filemanager (in dit geval Nautilus) krijg, maar een iconbrowser.
Dan zie je een pagina vol met alternatieve iconen (ook uit /usr/share/icons of zo), daar kan je dan op
klikken en dan is de knop in het tabblad 'basic' van options veranderd in de icoon, die jij kiest.
En dan dus ook de default icon voor de applicatie b.v. op je desktop.

Een iconbrowsertje dus, waarbij de iconen selekteerbaar zijn voor jouw icon op de desktop (of elders).

Ik was dus nieuwsgierig of Ubuntu zo'n stukje software kent. Zo niet, niets aan de hand.
Zo ja, dan zou dat makkelijk zijn. Want het veranderen van icons met het filesysteem is wat
omslachtig.

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is. Zo niet, vraag dan maar wat je van me wilt weten, dan doe ik
graag nog een poging. :D ;)

Offline rijnsma

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/15, 23:45:03 »
Zover ik weet voor de standaard functie "eigenschappen" in Ubuntu niet. Ik weet niet of dit ook zo is voor KDE en of er in Ubuntu misschien een programma aanwezig is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Ja, ik heb de Engelse versie. Dus properties ipv. eigenschappen.
Maar je begrijpt wat ik bedoel.
Als het er niet is, dan doe ik het met het filesysteem. Dank voor je reactie! ;)

Heel fijn trouwens Ubuntu 8,10 met een wat snellere machine hier dan vroeger.
Met mijn oude machine (Coppermine Intel 1Gig) was het te langzaam.
Met deze Intel Celeron 2-core gaat het goed.

Vriendelijke groet terug,

Gerard.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/15, 23:58:28 »
In welke andere linuxxen zat die optie?Dan is het makkelijker uit te vinden hoe dat progje heet  ^-^
Kubuntu 20.04

Offline rijnsma

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/16, 11:37:10 »
Mint, PCLOS, Puppy, Damn Small Linux zo uit mijn herinnering. (Er kan er één fout zijn.)
Als je mij kunt vertellen, hoe ik dat progje in een linux kan vinden, dan is dat ook prima.
Dit is een triple boot configuratie met PCLOS 2007 KDE en PCLOS Gnome 2009.
Die linuxen gebruik ik nu niet, maar het is wél heel makkelijk hier naar het onderhavige
program te zoeken, als ik maar weet waar.  ;)

Offline track

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/16, 12:57:10 »
Wat mij een beetje verbaast, bij de menubalken heb je voor de icons wél een preview en bij de desktop-starters niet.

Volgens mij zou dat in een sleutel van de configuratie-editor moeten zitten (dus een interne instelling, geen extra progje).
Want zover ik het begrijp roept hij maar een interne functie op.
(maar een idee: is er een helpdesk van het gnome-project ?)

track

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/16, 15:04:46 »
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, Windows XP en openSUSE 11.1 (KDE 4.1) hebben een venstertje waarin je door de beschikbare icoontjes kunt bladeren.
Ik geloof dat je het met de standaard "methode" zult moeten doen, of je zou eens Kubuntu kunnen proberen (wat je zoekt is voor zover ik weet een KDE feature).

Offline rijnsma

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/16, 17:23:58 »
Geen probleem. Bedankt voor de antwoorden allemaal. ;)