@Ronnie
Ik ga het proberen rustiger uit te leggen. Dank je voor de opmerking.

Ik wil dus een default icon (elke applicatie heeft zijn eigen icon) op de desktop veranderen.
Maar makkelijker dan ik het nu doe.
Als ik met de rechtermuisknop op een icoon op de desktop klik krijg ik het contextmenu.
In het contextmenu zit properties. Als ik dat met de linker muisknop aantik, dan krijg ik een tabje
te zien: 'basic'. Naast emblemen, permissions, notes.
In 'basic' kan ik linksboven in de knop met het icoonteken met linker muisknop klikken.
Dan krijg ik Nautilus met zijn filesysteem.
Nu kan ik een andere icoon voor basic gaan zoeken. Dan ga ik naar /usr/share/icons bijvoorbeeld
(eigen icons kan je eventueel ergens anders zetten) en dan kun je gaan zoeken naar een andere
icoon voor de link op je desktop, het icoon dat je wilt veranderen.
Ik ken het systeem, dat ik niet de filemanager (in dit geval Nautilus) krijg, maar een iconbrowser.
Dan zie je een pagina vol met alternatieve iconen (ook uit /usr/share/icons of zo), daar kan je dan op
klikken en dan is de knop in het tabblad 'basic' van options veranderd in de icoon, die jij kiest.
En dan dus ook de default icon voor de applicatie b.v. op je desktop.
Een iconbrowsertje dus, waarbij de iconen selekteerbaar zijn voor jouw icon op de desktop (of elders).
Ik was dus nieuwsgierig of Ubuntu zo'n stukje software kent. Zo niet, niets aan de hand.
Zo ja, dan zou dat makkelijk zijn. Want het veranderen van icons met het filesysteem is wat
omslachtig.
Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is. Zo niet, vraag dan maar wat je van me wilt weten, dan doe ik
graag nog een poging.