Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: InstallatieAparteHome  (gelezen 2565 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
InstallatieAparteHome
« Gepost op: 2009/03/15, 00:35:13 »
In de documentatie op http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAparteHome lees ik dat een aparte home partitie het voordeel heeft dat persoonlijke documenten en instellingen niet verloren gaan bij een nieuwe linux installatie. Helemaal waar.
Maar verderop staat een vinkje in de kolom 'Format?' voor de te gebruiken /home partitie. Voor jou en mij is het duidelijk dat bij een her-installatie nu juist dit vinkje uitgezet moet worden. Maar is dat voor iedereen altijd zo duidelijk?

Daarom ben ik van mening dat het een goede zaak ik om een opmerking over het (NIET) formatteren in de tekst te plaatsen bij het aanmaken van de /home partitie. Het betreft een 'vastliggende' pagine vandaar ook dit bericht.

Er is wel een opmerking over het niet verwijderen van een partitie in de introductie, maar de beschrijving in de hier gegeven link stelt ook voor om de /home partitie te formatteren en heeft meer betrekking op het behoud van een windows partitie.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: InstallatieAparteHome
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/15, 10:36:35 »
Waarom gimpen we het plaatje niet gewoon even? Leeg aankruisvakje erop plakken, en klaar. Eventjes een vermelding in de tekst.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: InstallatieAparteHome
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/15, 10:43:09 »
Bij een verse installatie, zoals in de handleiding gedaan is, moet je wel alle partities formatteren.
Een andere optie is er niet. Kijk ook naar de eerdere screenshots waar te zien is dat er nog helemaal geen partities gemaakt zijn. Het was een lege schijf.

Het is misschien beter om een extra handleiding te maken over hoe je een bestaande installatie met een aparte home opnieuw installeert. Die kan dan gebruikt worden voor upgrades of een nieuwe installatie van dezelfde ubuntuversie.
Een extra hoofdstuk op dezelfde pagina kan natuurlijk ook.

Offline vanadium

  • Lid
Re: InstallatieAparteHome
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/15, 10:55:09 »
Citaat
Voor jou en mij is het duidelijk dat bij een her-installatie nu juist dit vinkje uitgezet moet worden.
De handleiding is helemaal correct: ze beschrijft hoe je Ubuntu installeert met een aparte /home partitie.

Het trukje om je oude /home te laten gebruiken door een nieuwe distributie, werkt voor 99%, maar is in principe niet een correcte methode. Niemand garandeert dat je oude configuratiebestanden compatibel zijn met een nieuwe distro. Dat moet je dan ook niet aanraden in een handleiding.

Offline Rulus

  • Lid
Re: InstallatieAparteHome
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/15, 11:01:21 »
Goed punt. Het zou duidelijker moeten zijn dat het vinkje er wel moet staan als je de eerste keer installeert, maar dat het de volgende keren vooral niet moet aanstaan. Dat lijkt me momenteel inderdaad niet voor iedereen duidelijk. Ik zou het wel op dezelfde pagina aanpassen, een nieuw artikel lijkt me wat teveel van het goede want buiten dit vinkje zijn er verder geen verschillen denk ik.

Dit kan volgens mij ook meegenomen worden in de vernieuwing van het installatie-onderdeel waar ik zo dadelijk een topic over zal maken.

Het trukje om je oude /home te laten gebruiken door een nieuwe distributie, werkt voor 99%, maar is in principe niet een correcte methode. Niemand garandeert dat je oude configuratiebestanden compatibel zijn met een nieuwe distro. Dat moet je dan ook niet aanraden in een handleiding.
Volgens mij kan je er wel vanuit gaan dat nieuwere versies van softwareprogramma's overweg kunnen met oudere versies van hun configuratiebestanden? Jij stelt voor om elke keer helemaal opnieuw te beginnen, ook niet upgraden dus? Dat lijkt me nogal drastisch.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: InstallatieAparteHome
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/15, 11:45:05 »
Waarom gimpen we het plaatje niet gewoon even? Leeg aankruisvakje erop plakken, en klaar. Eventjes een vermelding in de tekst.
Het plaatje is geen probleem, die kan ik wel opnieuw maken maar dat is niet nodig, een opmerking is voldoende (of zelfs beter).
Het is misschien beter om een extra handleiding te maken over hoe je een bestaande installatie met een aparte home opnieuw installeert.
Zoals http://wiki.ubuntu-nl.org/community/AparteHomePartitie?
Citaat
De handleiding is helemaal correct: ze beschrijft hoe je Ubuntu installeert met een aparte /home partitie.
Mees eens, de handleiding is goed en correct. Mijn voorstel is om bij het plaatje een (1) extra regel (opmerking) te plaatsten dat het vinkje bij 'Format?' uitgezet moet worden bij een her-installatie. Dat is alles.
Voorin het artikel wordt als voordeel van een aparte /home aangegeven dat deze blijft bestaan bij een her-installatie. Nogmaals voor ons duidelijk dat dat vinkje DAN weg moet. Je wil toch geen vraag op het forum van iemand die deze procedure voor een 2e keer stipt heeft uitgevoert en nu vraagt waarom zijn persoonlijke gegevens weg zijn?

Het trukje om je oude /home te laten gebruiken door een nieuwe distributie, werkt voor 99%, maar is in principe niet een correcte methode. Niemand garandeert dat je oude configuratiebestanden compatibel zijn met een nieuwe distro. Dat moet je dan ook niet aanraden in een handleiding.
Ook mee eens. De ubuntu documentatie moet niet direct gaan over het gebruik van configuratiebestanden in een andere distro. De situatie die ik voor ogen heb is een "eenvoudige" herinstallatie van een (zelfde) ubuntu distributie.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: InstallatieAparteHome
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/15, 11:50:36 »
@rulus:

Citaat
Volgens mij kan je er wel vanuit gaan dat nieuwere versies van softwareprogramma's overweg kunnen met oudere versies van hun configuratiebestanden?
Je kan er misschien wel van uitgaan, maar niemand geeft je de garantie. Je ziet dat ook niet door Canonical als een optie aangeboden. Je moet dat dan ook niet als standaard werkwijze promoten.

Citaat
Jij stelt voor om elke keer helemaal opnieuw te beginnen, ook niet upgraden dus? Dat lijkt me nogal drastisch.
Ik stel dat handleidingen die jullie produceren in eerste instantie officieel ondersteunde procedures moeten aanbevelen. Volgens de officiƫle procedure zijn er twee mogelijkheden, je doet een verse installatie of je volgt de upgrade procedure die voorzien is. Er zijn ook andere mogelijkheden, maar die doe je op eigen risico. Ik vind niet dat authoratieve documentatie (zoals jullie - willen of niet - nu zijn voor het Nederlandse taalgebied ) niet gegarandeerde procedures als standaard moeten maken, zelfs al werken ze in de praktijk voor 99.9%.

Handmatig je oude home behouden zal, ik heef dat gerust toe, voor 99.9% werken, maar is NIET een officieel ondersteunde methode. Niemand garandeert immers dat de configuratiebestanden tussen verschillende versies volledig compatibel zijn.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: InstallatieAparteHome
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/15, 11:55:31 »
Je neemt met een oude home ook veel overbodige instellingen mee van programma's die je niet meer gebruikt.
En je krijgt niet de nieuwere instellingen voor bijvoorbeeld Compiz. Die wijzigen nogal bij nieuwe versies.

Ik maak altijd een backup van alle oude instellingen en zet alleen de nodige/handige instellingen terug. De rest mag standaard blijven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: InstallatieAparteHome
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/15, 12:22:44 »
+1

Ervaren gebruikers weten wel wat ze doen. Voor algemene documentatie beveel je best de volledig correcte procedures aan. Dat zal voor vele gebruikers het meest "foolproof" zijn. Vergeet niet dat je een zeer breed publiek aanspreekt, met een grote verscheidenheid aan ervaring, configuraties, enz.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: InstallatieAparteHome
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/15, 14:58:11 »
Ervaren gebruikers weten wel wat ze doen. Voor algemene documentatie beveel je best de volledig correcte procedures aan. Dat zal voor vele gebruikers het meest "foolproof" zijn. Vergeet niet dat je een zeer breed publiek aanspreekt, met een grote verscheidenheid aan ervaring, configuraties, enz.
Dit topic ben ik gestart vanwege het vinkje in de 'Format?' kolom.
Als ik bovenstaande tekst van vanadium lees zeg ik nogmaals: er moet een opmerking worden opgenomen omdat een gebruiker dit moet uit-vinken om zijn waardevolle gegevens in /home te behouden. Dat bedoel je ook te zeggen?

Het topic was ik niet gestart voor een discussie over het gebruik met andere distributies of niet-ondersteunde manieren van upgrade.
Bedankt voor de opmerkingen en ik ben het helemaal met iedereen eens: dat moet buiten de scope van deze documentatie vallen.
Klik links bovenin op Documentatie