"Readyboost" is een van die lelijke marketingkreten uit Redmond, dat is klaarblijkelijk.
Maar de belofte en de bedoeling ervan is het systeem zo snel mogelijk te maken.
En dat kan wél door geschikte inzet van maar weinig hardware.
1. Je moet voldoende RAM hebben. Bij Linux is dat normaal 1 .. 2 gieg. Veel meer baat niet veel meer.
2. Een knelpunt is de wachttijd van de harde schijven. Dit kun je alleen overwinnen door flash/SSD (met zijn ±0 wachttijd) in te zetten.
(de zwakke punten daarvan zijn bekend, zie boven) Het meeste rendement heb je als de uitvoerbare bestanden allen op een SSD zitten.
3. Alle mappen waar de bestanden vaak en veel geschreven worden zet je liever op een gewone schijf. Deze opslagruimte is goedkoop,
en er is geen extra slijtage door schrijven en wissen.
- De kosten voor punt 1. zijn ± 10 .. 20 €. Dat zal je dus in ieder geval doen.
- De kosten voor punt 2. zijn tegenwoordig v/a 70 .. 100 € (voor een 30 gieg SSD). Dit is wél te veroorloven als je het systeem
wilt optimaliseren. En het baat minstens 50% van de opstarttijd.
Het ankerpunt is een goede indeling. Alle mappen waar Linux veel en vaak in schrijft moet je op de HD zetten, het systeem zelf
liefst op SSD.
De HD- kandidaten zijn dus vooral de mappen /home , /tmp en /var . In de map /etc wordt iets minder geschreven en zij is essentiëel,
dus zou ik haar op de systeemschijf (de SSD dus) laten staan.
Hoe doe je het praktisch dan ? Je hoeft maar Ubuntu gewoon op de SSD te installeren, en de schijf liefst geformatteerd met
ext2.
(Juist,
2 ! Zie
http://sites.google.com/site/computertip/ssd )
Daarna formatteer je op de harde schijf een partitie met
ext3. Vervolgens moet je een statisch mountpunt aanmaken, voor de schijf in de /etc/fstab de passende regel invoeren (de laatste parameter
moet 0 zijn opdat hij het eerst aangekoppeld wordt)
en met
sudo mount -a aankoppelen.
Nu kun je de
volledige mappen /home , /tmp en /var naar die schijf verplaatsen. Om op de SSD deze weer te kunnen bereiken
moet je symbolische links (hard links) op de SSD zetten die precies naar de verschoven mappen wijzen. Bij deze zijn alle bestanden op hun plek te bereiken zonder dat je maar een byte op de SSD hoeft te schrijven.
( p.s. Dit concept heb ik zelf nog niet omgezet en getest. Als ik dus iets over het hoofd heb gezien zou ik graag een signaal terug hebben.
Ook naar praktische resultaten ben ik zeer benieuwd. )
track