Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Themes, hoe en wat?  (gelezen 917 keer)

Offline thieuke

• Lid
Themes, hoe en wat?
« Gepost op: 2009/03/08, 08:49:05 »
Zo, ik was eens bezig met het zoeken naar andere themes.

Nou had ik een mooie gevonden, maar ik kan niet overweg met theme-managers die ik kan vinden in adept.

Zo heb ik inmiddels geinstalleerd:
- Emerald Theme Manager
- KDM Theme Manager
- GTK+ 2.0 theme changer en previewer utility

Maar met geen van de programma's kom ik verder.

Ook kan ik niet in "menu > systeeminstellingen" onder "venster" zelf een theme laden.

Wat is het probleem met Emarald:
- het programma start op
- ik kan het thema laden
- Er is geen knop om het thema toe te passen.
- Ik krijg het idee dat dit alleen bruikbaar is als je gebruikmaakt van Compiz (ik gebruik Kwin)

Wat is het probleem met KDM theme Manager
- Ik start het programma op
- Ik krijg een foutmelding: I can't find the configuration file.
- Ik krijg het idee dat het alleen voor login-schermen is....

Wat is het probleem met GTK+
- ik kan alleen kieze uit de huidige thema's

Hoe kan ik nou het thema veranderen?

Welke theme manager gebruiken jullie?

Ik wil gewoon iets met een strak uiterlijk. De standaard meegekregen thema's zijn mij eigenlijk net iets te speels.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/08, 08:51:56 door thieuke »
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Offline vanadium

• Lid
Re: Themes, hoe en wat?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/08, 09:24:28 »
Thema's zijn inderdaad (ook volgens mij) nogal ondoorgrondelijk de eerste keer. Eerst enkele opmerkingen:

* Emerald is inderdaad enkel voor Compiz (denk ik) en niet voor een andere compositing manager
* Aan de naam te horen is KDM theme manager enkel voor KDM = je opstart. Zo is er ook GDM die met GTK werkt (zoals gnome).

Hoe het standaard werkt voor thema's: je download een thema. Dat is een gecomprimeerd archief (eindigt op .tar.gz). Let op: het volgende geldt alleen voor standaard Ubuntu. Voor KDE loopt het anders.

Je start "Systeem - Voorkeuren -Uiterlijk op" en dan sleep je je gedownloade thema op de dialoog: nu wordt het thema aan de lijst toegevoegd. Je kan ook de "Install" knop in de dialoog gebruiken.

Als je op een thema klikt, wordt het ogenblikkelijk actief (alhoewel je eens moet uit/en inloggen om alle effecten van het thema aan te passen). Je hebt een "customize" knop. Die knop laat je toe het uiterlijk van controle-elementen, kleuren, iconen, ... verder aan te passen. Een bepaald thema kan echter beletten bepaalde van die elementen aan te passen.

Om zelf iconen toe te voegen, is er (eigenaardig genoeg) geen "install" knop. Misschien kan je ook hier eenvoudig een gedownload archief op de dialoog slepen, maar in elk geval werkt het "onder de motorkap" door het gedownloade archief uit te pakken onder ~/.themes. Het thema zelf trouwens wordt geïnstalleerd onder de folder ~./themes. Hier handmatig uitpakken is dus een derde manier om een gnome thema te installeren.

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/08, 09:36:09 »
Bedankt voor de informatie, maar ik heb dus wel weer Kubuntu. Juist KDE staat erom bekend dat je er qua voirmgeving alle kant mee op kan, maar ik kan er maar 10 kanten mee op, de 10 thema's standaard geleverd. Daarnaast kan ik wel weer thema's uit Adept halen, maar daar heb ik dus weer geen voorbeeld van.
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/08, 11:34:06 »
In Systeeminstellingen>>>Uiterlijk>>>Kleuren kun je drukken op "Nieuwe schema's ophalen" Vanuit dat schermpje kun je nieuwe kleurenschema's voor je thema installeren.

Voor het loginscherm moet je wezen bij Systeeminstellingen>>>Geavanceerd>>>Aanmeldscherm>>>wachtwoord invoeren
Bij het eerste tabje kun je, als je dat wilt, de taal van het inlogscherm op Dutch zetten.
Bij het tabje Theme kun je het thema wijzigen en nieuwe thema's op halen via Get new themes

Voor Plasma-thema's (taakbalk en widgets): Rechtermuisknop op bureaublad>>>Appearance settings>>>Nieuw thema... Van daaruit kun je nieuwe plasma-thema's installeren.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/08, 15:04:31 »
Zoals altijd in open source land zijn er velen die het anders doen. Je moet dan in de readme kijken van het bestand om te zien hoe je het wil installeren. Sommige themes komen met installatiescripts, die soms  andere dingen weghalen: van dergelijke themes zou ik ver weg blijven.
[Edit]Het enige "gift of moonlight" theme dat ik vind, is een GDM thema, t.t.z. voor je login: http://www.gnome-look.org/content/show.php/A+Gift+Of+Moonlight?content=69469 Dat installeer je via System - Administration - Login Window
« Laatst bewerkt op: 2009/03/08, 15:10:37 door vanadium »