Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid instellen  (gelezen 1445 keer)

Offline Math.

  • Lid
    • http://www.open-design.nl/
  • Steunpunt: Nee
Geluid instellen
« Gepost op: 2006/09/30, 06:36:41 »
Hoi,

Even een vraagje over het instellen van het geluid.
Zit volgens mij al in de goede richting, maar heb ff een handje nodig.
Geluid doet het verder gewoon goed, XMMS draait ook goed en gebruikt de driver: libALSA.so.
Alleen, kheb nu twee 3D games en in beide games hoor ik helemaal geen geluid.

Nu heb ik zitten googlen en kwam op het commando modeprobe uit.
Als ik modeprobe [TAB] intyp zie ik een hele waslijst, ben 'm ook nagegaan, maar kon geen libALSA.so driver vinden.

Wie kan me verder helpen?

edit: Kom er net ook achter dat het geluid ook niet in de browser werkt.

www.Open-design.nl - Open your mind. B creative with OSS.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
  • Steunpunt: Nee
Geluid instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/30, 14:15:08 »
Als je geluidsdriver werkt, dan zit het probleem niet bij je driver, maar bij
1. je webbrowser
en
2. je 3D games

Welke geluiden werken niet in je webbrowser? (video, flash, video en flash?)

en die 3D games draaien waarschijnlijk via het verouderde OSS; je kan ze dan starten met aoss om ze door te proberen sluizen naar ALSA:

aoss naamvanspel

maar je moet dan wel alsa-oss ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Math.

  • Lid
    • http://www.open-design.nl/
  • Steunpunt: Nee
Geluid instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/30, 17:52:45 »
Op dit moment gaat het om Quake3 en het spel GridWars.
Wat betreft de browser is het flash waarvan ik het geluid niet hoor.

Kheb net sudo apt-get install alsa-oss uitgevoerd en vervolgens aoss quake3 uitgeprobeerd, maar nog steeds geen geluid.

www.Open-design.nl - Open your mind. B creative with OSS.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
  • Steunpunt: Nee
Geluid instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/30, 19:15:49 »
Flash: http://wesley.debianbox.be/2006/07/14/status-van-flash-player-op-linux/
of zoek op het forum naar: Flash AND geluid
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

blubber

  • Gast
Geluid instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/30, 22:45:00 »
Citaat van: Math.
Op dit moment gaat het om Quake3 en het spel GridWars.
Voor op Quake-engines gebaseerde spellen kun je dit doen voordat je het spelletje opstart:
sudo -s
echo "et.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss
echo "et.x86 0 0 disable" > /proc/asound/card0/pcm0c/oss
exit
Of dat voor GridWars ook werkt, weet ik niet.

Offline Math.

  • Lid
    • http://www.open-design.nl/
  • Steunpunt: Nee
Geluid instellen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/30, 22:55:05 »
Citaat van: blubber
Voor op Quake-engines gebaseerde spellen kun je dit doen voordat je het spelletje opstart:
sudo -s
echo "et.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss
echo "et.x86 0 0 disable" > /proc/asound/card0/pcm0c/oss
exit
Of dat voor GridWars ook werkt, weet ik niet.
Werkt helaas niet... :(

www.Open-design.nl - Open your mind. B creative with OSS.

Azalin

  • Gast
Geluid instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/01, 00:27:37 »
is ook niet echt nodig. tot voor kort kon ik zonder problemen Quake3 spelen, maar dat was voor ik dus mijn 3d surround sound van mijn kaart voor elkaar kreeg. daarna wilde quake3 dus geen geluid meer spelen... dat vond ik raar en dus startte ik quake3 in de terminal op. kwam hij met een error dat dev/dsp niet geopend kon worden omdat hij in gebruik was. op een quake3 FAQ kwam ik er achter dat ESD de schuldige was. gek genoeg had ik volgens mij geen ESD draaien, TOT ik dus in Systeem>Voorkeuren>Multimediasystemen selecteren ging kijken. daar stond de uitvoer audio op autodetect. toen ik die op ALSA zette en mijn PC opnieuw opstartte kwam ik er achter dat dit de oplossing was voor mij. het geluid in quake3 deed het ineens weer. in het procesbeheer programma zag ik dat toen hij op autodetect stond, ik twee processen ESD had draaien, na opnieuw opstarten nog maar 1. toen ik voor opnieuw opstarten beide ESD processen beeindigde (niet echt netjes maargoed, moest iets) merkte ik dat Quake3 ineens weer geluid gaf. Zet je audio dus op ALSA, start opnieuw op en start dan quake3 eens.

blubber

  • Gast
Geluid instellen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/01, 00:42:25 »
He da's goed om te weten Azalin, thanks! Die gaan we even proberen :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
  • Steunpunt: Nee
Geluid instellen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/01, 00:58:49 »
Soundservers (ESD, Arts) zijn evil ! Schakel de ESD soundserver uit in Systeem -> Voorkeuren -> Geluid -> Softwarematig geluidsmixen...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Azalin

  • Gast
Geluid instellen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/01, 10:28:18 »
Maar dan kan je helemaal geen geluiden kiezen voor foutmeldingen, aanmelden, afmelden e.d.... of heb ik het nou mis? Als ik dat ergens anders kan doen dan schakel ik ESD met liefde uit. Wat is trouwens het beste? ALSA, OSS of ESD? ALSA is neem ik aan de standaard tegenwoordig? (even een vraagje tussendoor, geen topic snatching :) )

Azalin

  • Gast
Geluid instellen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/01, 10:29:48 »
Citaat van: blubber
He da's goed om te weten Azalin, thanks! Die gaan we even proberen :D
Ik hoop dat het voor jou net zo goed werkt als voor mij. Ik weet dat ESD de toegang tot DSP voor Quake3 blokkeerde bij mij (de Quake3 FAQ waarschuwde hier ook voor alleen gaven ze een voor Ubuntu niet werkende oplossing: esdctl stop doen ... esdctl hebben we niet.)

UPDATE: Het uitzetten van de softwarematig geluidsmixen via Systeem>Voorkeuren>Geluid is dus wel de oplossing. Het bleek een beetje toeval te wezen dat ESD na het specifiek selecteren van ALSA, niet volledig draaide (lees: quake 3 niet meer blokkeerde) met het uitschakelen van de softwarematige systeem geluiden mixen kon ik meteen weer quake 3 spelen. Bij deze dus.