Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toetsenbord error? bij opstarten.  (gelezen 8626 keer)

schoapd

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Gepost op: 2006/09/29, 20:00:28 »
Hoi,

Volgens mij gaat er bij het opstarten van mn pc iets mis.... als er bij het opstarten beel komt is dat een klein horizontaal streepje linksboven in beeld... dan moet ik enkele minuten wachten (vrijlang/ te lang) en ikdat ik een keer snel iets gezien heb als keyboard error....
Dan komen er kort wat gegevens voorbij, en springt an al snel op het keuze menu, Ubuntu, recovery mode, WindowsXP...

Weet iemand wat dit is en wellicht hoe het op te lossen is?

Ben benieuwd.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/29, 22:36:31 »
dus je krijgt dit voor je de keuze kan maken welk OS je wil gebruiken.
Oftewel voor GRUB opstart?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

schoapd

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/29, 22:52:32 »
Klopt ja.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/29, 23:08:27 »
lijkt me een bios probleempje bij u dan. Kan zijn dat je bios hardware herkenning 't moeilijk heeft met Grub maar daar weet ik niet zoveel van, misschien iemand anders?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

schoapd

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/29, 23:17:47 »
Ja graag, iemand anders?

What is Grub precisely by the way?

schoappied

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/09, 15:16:00 »
Citaat van: bartek
lijkt me een bios probleempje bij u dan. Kan zijn dat je bios hardware herkenning 't moeilijk heeft met Grub maar daar weet ik niet zoveel van, misschien iemand anders?
Probleem nog niet opgelost. Wie kan me helpen?

(schoappied was dork... :lol: )

Offline wutnubu

  • Lid
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/10, 07:00:19 »
Gaat hier precies hetzelfde hoor, alleen sneller.

Wat voor PC heb je, oud-nieuw-snel-traag?

Grub (grand unified bootloader) is een bootloader die je de keuze biedt te kiezen voor een OS of herstel of mem-test.

In jouw geval Ubuntu, recovery, memtest of Windows. Heel normaal dat je dat ziet, windows staat kennelijk nog op de computer, dat heet dual boot.

Zit de stekker van je keyboard goed in de pc en in het juiste gaatje?
Doet je keyboard het goed?

Succes

schoappied

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/10, 11:15:38 »
Citaat van: w.hellinga
Gaat hier precies hetzelfde hoor, alleen sneller.

Wat voor PC heb je, oud-nieuw-snel-traag?

Grub (grand unified bootloader) is een bootloader die je de keuze biedt te kiezen voor een OS of herstel of mem-test.

In jouw geval Ubuntu, recovery, memtest of Windows. Heel normaal dat je dat ziet, windows staat kennelijk nog op de computer, dat heet dual boot.

Zit de stekker van je keyboard goed in de pc en in het juiste gaatje?
Doet je keyboard het goed?

Succes
Dat is het juist. Het duurt wel 50 seconden :o voordat ik het de bootloader in beeld krijgt., en daar maak ik me wat zorgen over. Is toch lekker heh als het systeem probleemloos verloopt en ook wel irritant die wachttijd.
Het toetsen bord is goed aangesloten.
 Zie mijn handtekening voor eigenschappen voor mijn pc..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/10, 11:31:13 »
Open het BIOS eens, en kijk eens of je daarin rare dingen aantreft? Wat zou kunnen helpen, is om het BIOS opnieuw een herkenning te laten uitvoeren van de aanwezige harde waren. Vooral denk ik aan de harde schijven en CD-ROM-stations.

Kun je de BIOS-instellingen terugzetten op failsafe defaults?

schoappied

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/10, 11:54:24 »
Citaat van: pjotr123
Open het BIOS eens, en kijk eens of je daarin rare dingen aantreft? Wat zou kunnen helpen, is om het BIOS opnieuw een herkenning te laten uitvoeren van de aanwezige harde waren. Vooral denk ik aan de harde schijven en CD-ROM-stations.

Kun je de BIOS-instellingen terugzetten op failsafe defaults?
Dank. Kun je me ook uitleggen hoe ik precies de Bios kan openen en hoe ik een herkenning uit laat voeren van de aanwezige hardware. Ik heb hier nl geen verstand van...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/10, 12:27:51 »
Dat het 50 seconden duurt is heel goed mogelijk.
Dat had ik ook op een wat oudere pc.

Vanaf dat je je computer aanzet, start als eerste de bios op.
Dit zie je door wat tekst die op het scherm komt.
Hier staat meestal wat voor processor je hebt en hoeveel geheugen en zo.
Dit duurt meestal enkele seconden.

Daarna gaat je bios kijken wat hij op moet starten.
Als je Ubuntu geïnstalleerd hebt, dan is dat hoogstwaarschijnlijk grub.
In het menu van grub kan je dan kiezen wat je op wil starten, Ubuntu of Windows.

Het starten van grub op een oudere computer kan wat langer duren dan op een nieuwe.
Hoe dit komt weet ik niet, maar ik meen dat ik ergens gelezen heb dat het langer kan duren als grub en de bestanden die grub nodig heeft niet helemaal aan het begin van de schijf staan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/10, 14:13:22 »
Meestal zie je meteen bij het opstarten in beeld welke functietoets je kunt gebruiken om in het BIOS te komen. Het wisselt per BIOS. Vaak is het F1 of F8 of F5 of F2. Soms ook de Delete toets. Je moet wel snel zijn, want je moet dat doen voordat het BIOS je besturingsssysteem of je Grub opstart.

schoappied

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/10, 16:38:06 »
Citaat van: pjotr123
Meestal zie je meteen bij het opstarten in beeld welke functietoets je kunt gebruiken om in het BIOS te komen. Het wisselt per BIOS. Vaak is het F1 of F8 of F5 of F2. Soms ook de Delete toets. Je moet wel snel zijn, want je moet dat doen voordat het BIOS je besturingsssysteem of je Grub opstart.
Ik zag alleen een flikkerend streepje.... Als ik bijv delete doe, dan stopt het 'aftellen' en gaat ie niet automatisch naar het OS die op de bovenste plaats in de Grub staat...

In de Grub staat nog zoiets als een memtest86, maar neem aan dat ik daar niets mee moet doen...

schoappied

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/10, 18:20:57 »
Citaat van: pjotr123
Open het BIOS eens, en kijk eens of je daarin rare dingen aantreft? Wat zou kunnen helpen, is om het BIOS opnieuw een herkenning te laten uitvoeren van de aanwezige harde waren. Vooral denk ik aan de harde schijven en CD-ROM-stations.

Kun je de BIOS-instellingen terugzetten op failsafe defaults?
Ben inmiddels in de bios gekomen, maar kwam er niet achter hoe je precies de hardware herkenning kan uitvoeren.
weet ook niet hoe en of ik de Bios-instellingen kan terugzetten op failsafe defaults (wat is dat eigenlijk?)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/10, 18:54:50 »
Het heet soms
- Load default settings

Soms ook kun je kiezen uit twee standen. Voor de betrouwbaarste stand:
- load optimal settings

Andere keuze (meer snelheid, minder betrouwbaarheid) is dan soms:
- Load best performance settings

Maar je wil nu even optimale betrouwbaarheid.

schoappied

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/10, 19:29:15 »
Ben weer in de BIOS Setup Utility geweest.

--> Exit ---> load setup defaults --> Yes

De opstarttijd is niet korter, eerder langer en ik krijg nu geen flikkerend streepje in beeld, maar een Nvidia achtig venster, maar dan van Intel Pentium 4: Intel Desktop board....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/10, 20:13:24 »
OK. Nou zit je dus op standaardinstelling. Ga nu eens kijken in het BIOS, of er dingen in staan die niet kloppen of die je veilig kunt uitschakelen. Zoals bijvoorbeeld een diskettestation, als je geen diskettestation hebt. Of een uitgebreide geheugencontrole bij het opstarten (overbodig). Dat soort dingen.

schoappied

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/10, 20:45:37 »
Misschien kun je iets gespecificeerder aangeven waar ik moet kijken en wat ik moet doen.

BIOS Setup Utility

MAIN                      
- Bios versie etc.    

Advanced
-extended config (not used)

- PCI config --> auto
- Boot config --> alleen numlock on
- peripheral
- IDE
- diskettes config
- event log
- video

Security

Power

Boot
- Quiet Boot Enabled
- Rapid Bios Boot Enabled
- Scan User Flash Area Disabled

Exit



--> Zo ziet mijn bios er ongeveer uit, alleen dan horizontaal naast elkaar. De met - aangegeven items, staan opnder het kopje....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/10, 20:48:51 »
Dit zal je toch zelf moeten opknappen. Kijk eens op de webstek van de maker van je moederbord, of je daar een handleiding kunt binnenhalen, waarin het BIOS wordt uitgelegd.

schoappied

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/10, 20:52:26 »
Citaat van: pjotr123
Dit zal je toch zelf moeten opknappen. Kijk eens op de webstek van de maker van je moederbord, of je daar een handleiding kunt binnenhalen, waarin het BIOS wordt uitgelegd.
Ok, dacht dat je dat even uit uw mauw zou schudden, helaas... ik ga op verder onderzoek uit... maar ik begrijp dat ik evt aanwezige error moet verhelpen en overdreven checks door de 'BIOS' moet anuleren...

Dank voor hulp en tips!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #20 Gepost op: 2007/03/10, 20:54:41 »
Graag gedaan en succes!

Heb je de zaak per ongeluk verziekt in het BIOS, dan kun je altijd weer terug naar af, door de setup default instellingen weer te laden.

schoappied

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #21 Gepost op: 2007/03/10, 21:01:18 »
Citaat van: pjotr123
Graag gedaan en succes!

Heb je de zaak per ongeluk verziekt in het BIOS, dan kun je altijd weer terug naar af, door de setup default instellingen weer te laden.
Deze tip is toch niet te persoonlijk bedoeld hoop ik =)
Bedankt goed om te weten.

schoappied

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #22 Gepost op: 2007/03/13, 23:06:27 »
@ allen

Probleem is opgelost =)

Heb een nieuwe dvd-driver geinstalleerd, wat stekkertje en kabels uit en in de verschillende drivers gestopt en nu heb ik direct het Grub menu voor mijn neus en zo hoort het!!!! =) =)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #23 Gepost op: 2007/03/13, 23:07:53 »
Goed zo!

Wel nog even het BIOS de nieuwe harde waar laten herkennen. BIOS setup oproepen en de schijven laten instellen. Bij sommige BIOS'sen gaat dat vanzelf, maar controle is altijd goed.

schoappied

  • Gast
toetsenbord error? bij opstarten.
« Reactie #24 Gepost op: 2007/03/14, 20:49:38 »
Het lange wachten is terug :(

Ik denk dat het door mijn NEC DV-5800A driver komt. In Windows krijg ik het niet eens voor elkaar om dvd's af te spelen met deze driver omdat hij alleen in DELL-computers zou functioneren....  Hij komt ook uit een DELL PC, maar daarbuiten lijkt ie raar te functioneren...

Zijn er nog een antal handelingen die ik kan proberen om het probleem weer uit de wereld te helpen?