Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows naast Linux?  (gelezen 5988 keer)

Windows naast Linux?
« Gepost op: 2009/03/04, 12:30:48 »
Ik ga na de vakantie naar een MBO opleiding ICT niveau 2 (heb geen VMBO diploma).
En meestal is daar een eis, dat je een Windows (of Mac) machine hebt.
En ik heb alleen maar een Ubuntu laptop (met Vista en 7 in VirtualBox).
En mijn vraag is:
Als ik via GPartEd 40 GB aan een NTFS partitie geef (totale schijf is 320 GB), gaat mijn Ubuntu 8.10 er niet aan?
Sterker nog, gaat Grub er niet aan?
En, na het instaleren van Windows, kan ik Linux nog opstarten?
Want Windows zou ik dan alleen puur voor school gebruiken.

David B.

Offline vanadium

• Lid
Re: Windows naast Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/04, 12:44:08 »
Niets gaat "er aan", maar er komt wel wat bij kijken. Verkleinen van je systeempartitie houdt in dat je UUID van de partitie wijzigt. Die moet je dan aanpassen in /etc/fstab (en in principe ook in grub, maar die moet je toch herinstalleren).

Windows op die vrijgemaakte ruimte installeren zal inhouden dat je grub vernietigd is. Die moet je dan herinstalleren: http://sites.google.com/site/computertip/grub

Je moet evenwel ook een beetje kritisch zijn in het leven, en niet zomaar alles laten gebeuren. Als je naar die opleiding zowel met een mac als een Windows kan toekomen, dan ben ik vrij zeker dat je daar ook met een linux systeem kan overleven. Trouwens, je hebt reeds Windows installaties in Virtualbox voor zover je die toch nodig zou hebben. De kans dat je daar met je huidig systeem uit de boot valt, lijkt mij dus zeer miniem (wel integendeel: showtime! en eigenlijk verdien je je diploma op voorhand!).

Offline track

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/04, 13:31:14 »
Hoi David,

als het om een Dual Boot gaat gebeuert het meestal andersom, eerst Win.. en daarna Uby.  Maarja, jij moet uiteraard niet je Linux eraf slopen.
Net als Vanadium zei: je kunt de partitie verkleinen. 
Dat doe je door vanaf een live-CD op te starten en dmv gparted de desbetreffende partitie in te krimpen.   

En daarna (liefst zonder te herbooten) moet je zien dat de UUID van de partitie weer met degene in jouw systeem overeenkomt.
(voordien kun je vanaf de harde schijf niet booten)
Dat kan makkelijk door het commando  sudo tune2fs -U [uuid] [device].  Je moet "alleen" de gegevens goed invoeren.

En mits jouw Linux maar op één partitie staat (gemount op "/" dus) en jij precies die hebt ingekrompen
kun je ook het scriptje gebruiken dat in de bijlage staat.  Anders moet je het of handmatig doen of het script moet even aangepast zijn.

De volgende stappen daarna zullen zijn:
- Win.. installeren (je verliest erbij de grub in de startsector)
- Grub herstellen volgens  http://sites.google.com/site/computertip/grub  hoofdstuk 2.  Niet echt erg eigenlijk.

track

« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/04, 13:52:36 »
Ik vraag maar tijdens de intake wel even.
En bovendien, moet ik Ubuntu toch zowiezo herinstaleren, omdat het geluid het niet doet.
En niemand op deze forum kan antwoord geven.

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/04, 13:58:46 »
Nee David, telkens de hele boel te herinstalleren is een ondeugd vanuit het Win..-tijdperk.  Bij Ubuntu moet je dat niet doen.

Voor jouw geluid zal er ook een weg zijn. Je moet kijken waar hij vastloopt.  Wat zit er trouwens in jouw computer ?
(type moederbord of geluidchip)

track

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/04, 15:32:27 »
Femke98 heeft hier geluid in gang gekregen door gstreamer te verwijderen en terug te installeren. Het proberen waard vóór een herinstallatie.

http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/nieuwe-installatie-problemen-kernels/msg378661/#msg378661

Offline Floris

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/04, 17:20:20 »
En ik heb alleen maar een Ubuntu laptop (met Vista en 7 in VirtualBox).
Niet om het een of het ander, maar is Windows in VirtualBox niet al voldoende?  Misschien is het handig om te vragen bij je intakegesprek, dat bespaart je weer wat moeite.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline dobby9

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/04, 21:53:46 »
Door een fout van my heeft Ubuntu een hele schijf van 260 GB laten gebruiken.
Middels patitioner van opensuse heb de Ubuntu deel verkleind naar 20 GB na installatie
Dus heb de 180 GB weer vrij
Er werd gesuggereerd dat Ubuntu niet meer zou starten ja hoor zonder enig probleem 
Een ander verhaal is dat windows altijd van de C:drive moet starten en het ALTIJD een FIRST PRIMARY  partition moet zijn.
Met uitzonderingen dan van speciale versies van windows

« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/06, 08:47:16 »
Dat heb ik dus ook al 5 keer geprobeerd, met dat geluid.
Maar ik ga volgende week weer proberen.

Offline track

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/06, 09:12:28 »
Wat heb je precies geprobeerd dan,  David ?
Als je 5x hetzelfde gedaan had zou er uiteraard niets veranderen.  Maar als je even uitlegt welke stappen je gegeprobeert hebt
kunnen wij misschien een fout ontdekken. 

Vriendelijke groet,

track

« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/06, 11:25:19 »
In Synaptic heb ik alle mogelijke GStreamer (multimedia) plug-ins ge"instaleerd, en herge"instaleerd.
De rest is wel begrijpelijk, hoop ik. ;-)

Offline track

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/06, 12:02:20 »
Als je met een rechterklik het applet voor het geluid opent,  kun je de "volume-regelaar openen ?
En wat verklapt de "info" daar ?
Hoe staan de "instellingen"  ?

track

aktep

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/06, 12:46:33 »
Hallo,
ik heb ubuntu naast windows op m'n laptop om er een beetje vertrouwd mee te raken,
nu heb ik de volgende vraag:
hoe kan ik de bestanden , muziek en documenten, overzetten naar ubuntu ?
het lukt me niet vanaf een windowsbackup schijf.

AKteP
« Laatst bewerkt op: 2009/03/06, 12:48:16 door aktep »

Offline track

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/06, 13:07:56 »
Hoi aktep,

welkom op het forum !

Kun je de Win..-schijf niet mounten ("aankoppelen") dan ?   (onder [Locaties])
Anders zal je die óf rechtstreeks aanspreken of naar je thuismap kunnen kopiëren.

Vriendelijke groet,

track

« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/06, 15:07:28 »
Je kunt het op 3 dingen doen:
1. In Linux, ga je naar /media/JECSCHIJFNAAM, en daar is je C: schijf.
2. Mail je bestanden via IMAP.
3. USB Stick.

Van dat eerste is alleen mogelijk via Ubuntu.
Via Windows kun je niks in Ubuntu zien.
Sterker nog, Windows heeft zelfs geen flauw idee dat Linux op je harde schijf staat.

Let op, als je Ubuntu met Wubi (via Windows) hebt geïnstalleerd, staat je C: schijf NIET in /media.
Dan staat het in /host.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/06, 15:38:32 »
Nee David, telkens de hele boel te herinstalleren is een ondeugd vanuit het Win..-tijdperk.  Bij Ubuntu moet je dat niet doen.
Mee eens track. Wat ook wel eens kan helpen bij het zoeken naar zo'n probleem is onder een andere gebruikersnaam aansluiten. Dan kan je uitsluiten dat het probleem door persoonlijke instellingen optreed.

Sterker nog, Windows heeft zelfs geen flauw idee dat Linux op je harde schijf staat.

Dat kan wel! Er zijn voor windows meerdere (freeware) tools die vanuit windows een ext2/ext3 partitie kunnen lezen. Er zijn zelfs tools die ook vanuit windows in ext2 kunnen schrijven maar daarmee heb ik geen ervaring.
bijvoorbeeld  http://www.chrysocome.net/explore2fs of http://www.fs-driver.org/

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/06, 15:48:51 »
Dat kan wel! Er zijn voor windows meerdere (freeware) tools die vanuit windows een ext2/ext3 partitie kunnen lezen. Er zijn zelfs tools die ook vanuit windows in ext2 kunnen schrijven maar daarmee heb ik geen ervaring.

Ik denk dat David bedoelt: zonder daar iets aan te hoeven doen (zoals Linux WEL zonder meer ntfs leest).

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/06, 16:53:40 »
Ik denk dat David bedoelt: zonder daar iets aan te hoeven doen (zoals Linux WEL zonder meer ntfs leest).
Zeker Roel1963, al vanaf versie 2.2 (1999) kan de linux kernel NTFS lezen. En microsoft heeft geen ondersteuning voor ext2/3 ingebouwd.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Floris

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/06, 18:43:30 »
bijvoorbeeld  http://www.chrysocome.net/explore2fs of http://www.fs-driver.org/
Let er wel op dat die tools doorgaans alleen met ext2 overweg kunnen.  Nu is ext3 wel in zekere zin compatibel met ext2, maar je krijgt niet alle functionaliteit uit ext3—je hebt bijvoorbeeld geen journalling—, ik denk daarom dat je het beter kunt vermijden als een vaste oplossing.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

aktep

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/06, 19:20:04 »
Bedankt het is gelukt  :D

gr AKteP

Offline track

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/06, 19:25:29 »
En hoe ?  Anders zullen wij er niets van leren.

track

aktep

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/06, 19:55:00 »
Je kunt het op 3 dingen doen:
1. In Linux, ga je naar /media/JECSCHIJFNAAM, en daar is je C: schijf.
2. Mail je bestanden via IMAP.
3. USB Stick.

Van dat eerste is alleen mogelijk via Ubuntu.

Let op, als je Ubuntu met Wubi (via Windows) hebt geïnstalleerd, staat je C: schijf NIET in /media.
Dan staat het in /host.

is gelukt, kan ik nu ubuntu helemaal installeren zonder dat ik alles weer opnieuw erop moet zetten
ik heb nu windows en ubunto erop staan als ik de insallatiescijf erin doe heb ik 3 opties
1.volledige inst. zonder windows
2.inst. in windows
3.meer leren.

als ik 1. doe behoud ik dan al mń bestanden die ik erop heb gezet??

Groeten AKteP

aktep

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/06, 20:00:50 »

track

via een herschrijfbare dvd schijf gewoon alles back-uppen (is de 1e keer niet gelukt) en dan in ubuntu uitpakken,
ik heb er eerst nog Wine opgezet misschien dat dat heeft geholpen.

AKteP

Offline Floris

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/07, 11:01:27 »
is gelukt, kan ik nu ubuntu helemaal installeren zonder dat ik alles weer opnieuw erop moet zetten
ik heb nu windows en ubunto erop staan als ik de insallatiescijf erin doe heb ik 3 opties
1.volledige inst. zonder windows
2.inst. in windows
3.meer leren.

Nee: bij een volledige installatie wordt in principe de hele harde schijf gewist om ruimte te maken voor Ubuntu.  Aan de andere kant, mocht je je bestanden op een aparte partitie hebben staan, dan kun je er voor kiezen om deze partitie ongemoeid te laten zodat je je bestanden wel bewaard—let er wel op dat je dan met de hand moet partitioneren!

Overigens, als je een back-up hebt van je bestanden, dan kun je natuurlijk voor optie 1 kiezen, en dan later de back-up terugplaatsen.

track
via een herschrijfbare dvd schijf gewoon alles back-uppen (is de 1e keer niet gelukt) en dan in ubuntu uitpakken,
ik heb er eerst nog Wine opgezet misschien dat dat heeft geholpen.
Voor het lezen van een dvd heb je geen Wine nodig hoor, dat heb je alleen nodig om Windowsprogramma’s te kunnen draaien.

« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/07, 22:31:54 »
Voor het lezen van een dvd heb je geen Wine nodig hoor, dat heb je alleen nodig om Windowsprogramma’s te kunnen draaien.
Het kan zijn dat Linux je DVDs niet kan lezen, zoals met mijn DVD+RW schijfjes, die uit mijn DVD Recorder komen.
Maar daar heb ik al snel een oplossing op gevonden:
1. Open Terminal.
2. Tik in, sudo nautilus.
3. Ga naar /media/cdrom0.
Meer info:
http://www.nintenlord.com/tuts/highquality/filesize.cwsl
Ja.