Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen bij het opwaarderen van het geheugen  (gelezen 1668 keer)

problemen bij het opwaarderen van het geheugen
« Gepost op: 2009/03/03, 22:32:02 »
Goede Morgen,

Heb meer geheugen ingestoken (van 2 naar 4gb)
Heb getest met ubuntu en vist.... , geheugen aanvaard maar geluid was weg.
Ging nog eens testen bij de 2 besturingen , nog altijd geen geluid
( vermelding bij vista : er zijn geen audioapparaten geinstaleerd)
oude geheugen terug ingestoken , ubuntu start terug normaal op met klank.
Maar het opstarten van vist... :  is eerst de vermelding microsoft corporations
Daarna een zwart scherm geworden kan enkel de muisaanwijzer bewegen
Ik kan zelfs niet meet normaal afsluiten
Ik Kan zelfs mijn windowsschijf niet meer mounten ;en dit geeft hij aan zie afbeelding/

Groetjes Joske
PB Imedia X9911
2.4 Ghz Intel Core Quad Q6600
2 x 1024 Ram / HD 320 gig / HD 1.5 TB
Hardy Heron 8.04 / Thunderbird /Firefox/skype/Amsn/VLC/Amaroc
Nvidia Gforce 8300GS (128 Mb)
Vista voorlopig nog op HD 500 gig

Offline joop13

• Lid
Re: problemen bij het opwaarderen van het geheugen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/04, 00:54:18 »
Vooreerst lijkt het nieuwe geheugen kapot te zijn. Test dat met de memtest op de live CD of in de bootvolgorde.

Het tweede probleem ligt aan het feit dat onder Vista de NTFS-schijf niet is unmounted omdat je Vista niet gewoon hebt afgesloten. Probeer Vista op te starten en op de juiste manier af te sluiten dan kan de schijf ook weer onder Ubuntu gelezen worden. Er is ook een methode onder Ubuntu om het mounten te forcen maar of dat goed gaat weet ik niet.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline track

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/04, 02:04:29 »
Hoi Joske,

het zou ook best kunen dat het moederbord gewoon problemen heeft om de geheugenreepjes aan te spreken.
Dat heb ik onlangs nog gehad bij een Biostar moederbord (GF8200 M2+).
Ik heb er 4 reepjes à 1 GB. Dus 2x 1GB draaide prima. de andere 2x 1BG eveneens.  Alle 4 erin en hij was zijn gehele BIOS-instellingen kwijt.
Een beetje beurtelings verwisseld en hij startte op.  Een memtest over 4 uren liep vlekkeloos. 
Na twee uren op Linux werd hij instabiel.  Weer gestart en hij was zin BIOS-instellingen kwijt.  Moederbord geruild, en het zelfde verhaal. 
Weer op 2 reepje gezet en alles werkt weer  prima.  De hotline van de c't opgebeld,  "Ja dit soort problemen is bekend. Dat heb je soms. Het is niet zonder reden dat de moederbord-fabrikanten een lijst van getestte geheugenmerken publiek stellen" 
Dus: bepaalde moederborden hebben problemen met bepaalde merken geheugenreepjes. Speciaal als je 4 ervan wil draaien.  Of je pakt meteen 2 stuks à 2 GB.
(dat is de oplossing die ik voor mij heb gekozen, want ik moet niet de dure dingetjes hebben die op de lijst staan)

In jouw geval zal je best even de "aanbevelingslijst" voor jouw moederbord opzoeken en raadplegen.  En als jouw reepjes er niet bij staan
kun je óf voorlopig met 2 GB blijven werken óf misschien de reepjes ruilen.

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/04/04, 18:21:25 door track »

« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/04, 08:22:19 »
Goede morgen
Vooreerst iets rechtzetten :
Computer starte gewoon op met 4 gb en herkende deze.
Zowel met ubuntu als vista in dual boot.
Enkel kon deze geen geluidskaart vinden .
Alle programma's draaide perfect
Heb nadien een vorig herstelpunt genomen op windows , dat hielp niet voor de geluidskaart .
Dus de vorige 2gb terug ingestoken .
Ubuntu draaide perfect ,zelfs met geluid!.
Door deze veranderingen is eigelijk het probleem ,dat mijn vista niet meer opstart.
Ubuntu wel , alle opstart mogelijkheden geprobeerd van vista in de grublijst , dus ook save mode van windows ,
Kan dus ook niet normaal afsluiten : zwart scherm.
Dus mijn vraag is : Weet er iemand hoe ik mijn vista terug kan opstarten ,
Heb geen opstart cd van windows , was voorgeprogrameerd
groetjes joske

PB Imedia X9911
2.4 Ghz Intel Core Quad Q6600
2 x 1024 Ram / HD 320 gig / HD 1.5 TB
Hardy Heron 8.04 / Thunderbird /Firefox/skype/Amsn/VLC/Amaroc
Nvidia Gforce 8300GS (128 Mb)
Vista voorlopig nog op HD 500 gig

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/04, 11:07:32 »
Dus had ik het fout, jouw Linux draait wél goed ?  Sorry.

Windows is bekend dat er soms problemen zijn als de hardware is veranderd.  Als je Vista met 2 GB nog kunt opstarten is er een aanpak vanuit een andere draad:  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/terug-naar-windows/
De opmerkingen van xarvas wijzen de richting:  drivers en diensten (van Vista) afzetten, dan in jouw geval het geheugen opkrikken, herstarten en alles weer aanzetten.

Als er nog iets in jouw Ubuntu ontbreeekt, kun le het nader omschrijven ?
En heb je nog een keer gekeken dat je de lijst  http://sites.google.com/site/computertip/directdoen  afgewerkt hebt ?

track