Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Wat ik intyp verschijnt achterstevoren  (gelezen 25056 keer)

Offline syjo

  • Lid
[Opgelost] Wat ik intyp verschijnt achterstevoren
« Gepost op: 2009/03/02, 21:55:42 »
Regelmatig, als ik Firefox gebruik, en ik wil  b. v. in het googlezoekveld het woord "huis" intypen dan komt op mijn scherm "siuh" te staan. De letters staan dus achterstevoren. De curser blijft links staan en gaat niet naar rechts
Open ik een terminal of in de tekstverwerker dan gaat het inypen zoals het hoort.
Als ik dan Firefox afsluit en opnieuw weer wil starten dan lukt dat niet, omdat ik de melding krijg dat er al een Firefox draait en ik moet de machine herstarten.

Dit is gekomen sinds ik 8.10 geinstalleerd heb en komt steeds regelmatiger voor.

Is dit uniek voor mijn machine, want ik kon op het forum dit niet vinden, of is dit een bekend verschijnsel?

Mijn machine heeft een AMD 64 bitter.

Sytze
« Laatst bewerkt op: 2009/03/15, 20:10:05 door Vistaus »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/03, 02:06:48 »
Rechtsklik eens op een invoerveld, en kies voor "Switch Text Direction". (Ik gebruik Ubuntu in het Engels)
In het Nederlands zal het wel "tekstrichting omdraaien" heten of iets dergelijks.

Offline syjo

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/03, 19:43:56 »
Bedankt voor je reactie, helaas heb ik die optie niet beschikbaar.
Een beetje doorzoeken op andere fora wijst in de richting van een java probleem.
Inderdaad heb ik dagelijks een pagina met java applets open.
Nog iemand met goeie ideeën om dit gefixt te krijgen?

Begint redelijk vervelend te worden.

Sytze.

Offline track

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/03, 19:55:15 »
Hoi Sytze,

welkom op het forum !

Jouw probleem heeft inderdaad met een feature van "utf-8" te maken, nl. dat het zowel rechts- als linkslopende schriften kan weergeven.
Je moet dus een weg vinden om hem te overtuigen weer op "rechtslopend" om te schakelen.

Bij mijjn Firefox zit dat ook onder  rechtsklik - wijzigen textrichting  en onder  [Bewerken] - wijzigen textrichting 
of kort: [ctrl]-[shift]-X

Wil je het even testen ?

track

Offline woteb

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/03, 19:59:26 »
Zomaar een schot in het duister.....  ??? :o Maar het lijkt erop dat je Hebreeuws of Arabisch werkt. Die schrijven namelijk ook van rechts naar links. Misschien staat de instelling van FF soms op een van die talen? Ik zou overigens helemaal niet weten hoe je zoiets aan moet passen. Deze reactie dus gewoon als een suggestie lezen en beschouwen....  =D
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline syjo

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/03, 20:57:21 »
Hoi Track,

Bedankt voor je reactie, maar een rechtsklik op een invoerveld geeft de mogelijkheid van: plakken, alles selecteren,zoekgeschiedenis wissen en suggesties.
Klik ik op bewerken dan krijg ik ook geen mogelijkheid om de tekstrichting te veranderen.

Ctrl / shift en x zou ook de richting moeten veranderen als alles nog normaal is (en dat is nu), maar dat gebeurt niet.

Als de typerichting niet goed meer is is het ook niet mogelijk om tekst te selecteren.
Op mijn laptop die ook Ubuntu 8.10 heeft heeft deze tekstomkeer mogelijkheden ook niet.

Heb ik het juist begrepen met die toetsen?

Nog een andere suggestie?

Sytze

Offline track

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/03, 21:16:04 »
Hebben wij he niet over Firefox dan ?  Welke versie heb je trouwens ( [Help]-About ) ?

En er is nog een weg om iets te vinden:  tik even in het "http-adresveld" van FF het adres "about:config" in.
Als je dan van de lange reeks van regels degene in in dikke letters nagaat: kun je er iets zien dat verdacht zou zijn ?

track

Offline syjo

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/03, 21:52:55 »
Track,

Het is me niet duidelijk wat iets verdacht is.  Al had al even gegoogled naar "text reverse" en daar kwamen bij Firefox in het verleden omgekeerde teksten als probleem naar voren en veelal werd Java genoemd.

Maar ik heb about:config ingetypt en er komt een lange lijst tevoorschijn met veel boolean, intergers en stringen en er zijn veel zwarte kreten, maar ik vond iets met java en die staat op "waar". Ik heb de regel gecopieerd.

javascript.options.showIn    Console;     true

Is dit verdacht? er stonden nogal wat printer regels in die zwart waren.

Helpt dit?
Sytze

Offline syjo

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/03, 22:01:09 »
Track,

Firefox versie 3.0.6
Canocal 1

Ik heb eerst 8.04 ubuntu gehad en later de upgrade gedaan naar 8.10 en ik ben uptodate met de wijzigingen.
Firefox de normale upgrade naar versie 3 gemaakt. (Vroeger draaide ik onder Mandriva en daarvoor Mandrake)

Sytze

Offline track

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/03, 22:05:01 »
@about:config  - Nee, ik dacht aan andere "dikke zwarte kreten".  Misschien iets met Keyboard".

Want ik kan niet begrijpen dat de schakelaar "textrichting wijzigen" er niet meer zou zijn.
Mijn verdenking is dat die soms door een van de "zwarte kreten" buiten haakjes gezet zou zijn.  Dus in die zin "verdacht" ..

Uiteindelijk is het maar een gis.

track

Offline syjo

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/09, 21:51:21 »
Ik kom er weer op terug, want ik kan de oplossing niet vinden.

Wat heb ik gedaan om dit probleem te "tackelen".
Ik ben er achter gekomen, dat als ik bij Binckbank inlog, direct daarna omgekeerde tekst heb. Uitloggen helpt niet om weer normaal te kunnen typen. Via System-monitor kan ik het proces beëindigen  en ik kan Firefox weer starten.
Ik heb 2 andere Ubuntu systemen hier in huis staan en die draaien 8.04 Hardy Haron. Hier is het probleem niet. Laptop is een AMD dual 64 bitter en de andere een AMD 32 bitter.
De 8.10 machine een AMD 64 dual bitter (de 3e machine) waar het probleem in zit, heb ik nu weer voorzien van opnieuw opgehaalde 8.10 Ubuntu.
De Home partitie, die SDA3 zit,  is intact gebleven. SDA1 is Ubuntu en SDA2 is Swop.
Ik heb helaas moeten constateren, dat als ik bij de Binckbank inlog, ik niet meer kan typen en alles nog steeds fout is.
Het lijkt dus op een 8.10 foutje.

Iemand een idee hoe ik hier mee verder moet?

Offline ivo

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/09, 22:22:30 »
Ik zou in dat geval eens proberen om de Opera webbrowser te installeren en dan dezelfde acties uit te voeren. Als dan het probleem ook optreedt zit de fout waarschijnlijk in Ubuntu. Als de fout dan niet optreedt zit de fout waarschijnlijk in Firefox.

sudo apt-get install opera
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Erik_m

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/10, 21:12:36 »
Je bent niet de enige syjo, als dat een troost is. Ik heb het ook gehad op mijn 64bits intrepid, een paar weken terug.
Een herstart van firefox loste het op, maar om daar nu gelukkig van te worden...

Toevallig heb ik in die tijd opera geprobeerd en ik ben eigenlijk meteen overgestapt en heb het probleem verder niet bekenen. In opera kom ik niks van deze aard tegen, dus ik gok op een bug in FF.

Offline syjo

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/10, 21:50:39 »
Ivo en Erik bedankt voor jullie reactie,

"sudo apt-get install opera" geprobeerd maar de boodschap is pakket niet beschikbaar, mogelijk ontbreekt.

Bij Opera de juiste versie opgehaald en geïnstalleerd en het werkt prima alleen is Java niet aan de gang te krijgen en dat heb ik echt nodig.

Dus terug naar Firefox en de verdenking voor het veranderen van de character set (want dat gebeurd er eigenlijk) begint  steeds groter te worden. Icedtea verwijderd en bij de Java-sun site Java opgehaald, maar dat werkte helemaal niet.
Nu alles weer in de oude toestand gebracht en als Java niet draait is er geen probleem met de omgekeerde tekst, maar Java erbij zit gaat het mis en dan verandert de character set.

Heeft iemand ervaring met 64 bits Java en een (soortgelijk) probleem?
Hoe kaart ik dit verder aan?

Sytze

Offline loes

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/10, 22:31:50 »
Zo maar een gok...
Als je kijkt via Bewerken - Voorkeuren - Inhoud - Standaardlettertype / Geavanceerd - Standaard tekenset, dan zou daar Westers (ISO-8859-1) moeten staan.

Offline syjo

  • Lid
Re: wat ik intype verschijnt achterstevoren
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/15, 20:08:01 »
Hoi,

Na veel omzwervingen is hier waarschijnlijk de workaround

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1011899

De oplossing was Sun-Java met 64 bits plugin handmatig installeren.

Morgen als de Binck-bank weer in de lucht is, dan weet ik het zeker.
Achterstevoren intypen lukt me nou niet en zou erg veel moeite kosten.

Hartelijk danl voor uw reacties!

Sytze