Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie gebruikt de vóóringevulde versie van het belastingaangifteprgrma?  (gelezen 19445 keer)

Programma gedownload en gestart, er wordt keurig gevraagd of ik mijn gegevens wil downloaden -> ja. Webpagina wordt geopend en na invoeren DigiD wordt er een bestandje gedownload.

Start ik de aangifte weer op, dan wordt opnieuw dezelfde vraag gesteld en gedownload enz.

Het gedownloade bestandje heb ik in alle door het programma aangemaakt mappen geplaatst, maar blijkbaar wordt het niet gevonden/herkend.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/05, 00:51:53 door Roland »

Offline fred44nl

• Lid
ik heb dit onder WinXP geprobeerd
het werkte wel, alleen waren de gegevens onjuist
maar, het is ook nog maar een proef, toch?
Apple Macbook Air - 128 Gb SSD
Apple Time Capsule 1 TB
HP Compaq Evo D330m

Offline ivo

• Lid
ik heb dit onder WinXP geprobeerd
het werkte wel, alleen waren de gegevens onjuist
maar, het is ook nog maar een proef, toch?

Oh, nou, lekker is dat. Als ze die gegevens al niet goed hebben, wat moeten we dan van de gegevens denken waarmee ze onze definitieve aanslagen berekenen????

Kansloze instelling, dat is het altijd al geweest, is het nu nog steeds en zal ook altijd zo blijven.
Je moet wel alles invullen maar als je iets niet goed doet krijg je een brief in de bus met daarin vermeld de correctie die de inspecteur gaat toepassen. Doe het dan f*ck*ng gewoon helemaal zelf. Maar nu is dit plots off-topic, naar ik meen :-))

Discussie gesloten!!

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline liobadd

• Lid
Programma gedownload en gestart, er wordt keurig gevraagd of ik mijn gegevens wil downloaden -> ja. Webpagina wordt geopend en na invoeren DigiD wordt er een bestandje gedownload.

Start ik de aangifte weer op, dan wordt opnieuw dezelfde vraag gesteld en gedownload enz.

Het gedownloade bestandje heb ik in alle door het programma aangemaakt mappen geplaatst, maar blijkbaar wordt het niet gevonden/herkend.

hier staat een heel artikel over de belasting aangifte onder linux, misschien heb je er wat aan.
http://lcardinaals.wordpress.com/2009/03/01/belastingaangifte-onder-linux/

Lioba

@ivo  Dit is wel heel erg off topic; sluit bepaald niet aan op mijn vraag en groffe woorden zijn ook niet nodig.

@liobadd  Hier heb ik wat aan! Dank je.

Offline Roel1963

• Lid
Oh, nou, lekker is dat. Als ze die gegevens al niet goed hebben, wat moeten we dan van de gegevens denken waarmee ze onze definitieve aanslagen berekenen????

Die lever je toch zelf aan? En als je dat goed doet, krijg je gewoon de aanslag die je zelf hebt berekend :)

Wees blij dat de belastingdienst zijn intrede gedaan heeft in de 21e eeuw!

Offline bertus

• Lid
Hallo
Ik heb hetzelfde probleem als beschreven door roland, met een verschil  dat bij mij dewebpagina niet opend,en bij de vraag of ik de gegevensvooringevuld wil hebben dan vedwijnd het programma als ik op (yes) klik,dus ook geen webpagina.

In eerst instantie heb ik de autopackage gedownload.en dat werkte niet maar de tar download  werkt evenmin ... dus ik weet het niet meer.als er iemand is die mij verder kan helpen dan graag.
Ik draai UBUNTU8.04
Alvast zeer bedankt.
mvg. Bertus

Offline jthijsen

• Lid
Ik werk bij de belastingdienst en heb hetzelfde probleem, dus natuurlijk heb ik het probleem op ons interne forum aangekaart. Hierbij het antwoord:

Soms loopt de detectie van de (default) browser onder Linux, met name
Ubuntu, moeizaam (niet).
Of je dit probleem ondervindt kun je vaststellen door het aangifteprogramma
vanaf de command line te starten en "Ja" (Yes ;) te antwoorden op de
VIA-vraag, bijv: (als je de autopackage-variant geinstalleerd hebt):
      ~/.local/bin/ib2008ux
en te kijken of je iets ziet a la:
      execvp(epiphany, https://webdiensten.belastingdienst.nl/...) failed
with error 2!

Daaraan zie je dat het programma probeert "epiphany" te starten met de VIA
start URL.
De meest eenvoudige work around is (in een directory in je PATH) een
symbolic link te maken naar je browser, bijv (als je firefox geinstalleerd
hebt en /usr/local/bin in je $PATH hebt staan):
      ln -s `which firefox` /usr/local/bin/epiphany
Daarna kun je de applicatie nogmaals starten, weer "Ja" antwoorden en zal
je browser starten met de VIA-download-startpagina...

Ditzelfde probleem speelt overigens bij het "Naar ondertekenen" gaan, zoals
ook onderkend in

http://ictwiki.belastingdienst.nl/mediawiki/index.php/Hubi-D_CD_bouwbeschrijving
Alleen daar is het zo dat als fallback de URL waar je naartoe "moet"
getoond wordt in het aangifteprogramma, zodat je zelf een browser kunt
starten met die URL en door kunt gaan met ondertekenen.
Die fallback is er voor de VIA URL overigens (bewust) niet.

De tweede link zal buiten de belastingdienst waarschijnlijk niet werken, dat is onze interne wiki. Het advies daarboven is mij iets te technisch om te snappen na een werkdag, daar kijk ik dit weekend nog wel eens naar.

Hier: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/bij-dubbeklik-op-www-link-opent-thunderbird-en-niet-firefox-hoe-te-verhelpen/ hetzelfde probleem.

Kan er misschien een stap voor stap uitleg komen op het forum?

Niet-programmeurs zullen van de tekst geplaats door jthijsen niet veel snappen.

Of de belastingdienst te benaderen is voor een oplossing is mij niet bekend.

Offline jthijsen

• Lid
De belastingdienst is alleen te benaderen via de belastingtelefoon en die zijn niet erg technisch. Aangezien ik zelf ook niet veel snap van wat ik hiernaartoe heb gekopieerd, hoop ik ook dat een wat technischer iemand me kan vertellen wat mijn collega met deze uitleg precies bedoeld heeft.

Roland, wil je misschien in de tekst van het onderwerp het woord "OPGELOST" weg halen?
Het probleem is namelijk nog niet verholpen.
Er zal bij nog meer ubuntu gebruikers hetzelfde probleem optreden deze maand.

Offline Cugel

• Lid
Ik heb die file met mijn gegevens gedownload, maar waar ik hem ook neerzet, het programma 'pakt' hem niet (ik heb zelfs handmatig ~/belastingdienst/ib2008 aangemaakt, maar dat hielp ook niet). Waar moet die file komen te staan?

zet hem hier maar neer:

/home/GEBRUIKER?/belastingdienst.nl/ib2008

Offline Cugel

• Lid
zet hem hier maar neer:
/home/GEBRUIKER?/belastingdienst.nl/ib2008
Zoals ik dus zei: dat werkt niet.

Roland, wil je misschien in de tekst van het onderwerp het woord "OPGELOST" weg halen?
Het probleem is namelijk nog niet verholpen.
Er zal bij nog meer ubuntu gebruikers hetzelfde probleem optreden deze maand.

Bij deze.

Misschien nog een interessant detail: toen het belastingprogramma me vroeg of ik mijn gegevens wilde downloaden en ik 'ja' antwoordde, werd niet mijn standaardbrowser Firefox geopend, maar Opera, dat nog ergens op de pc stond.
Ik heb de gedownloadde gegevens in /home/[user]/belastingdienst.nl/ib2008 geplaatst en de gegevens werden herkend.

Offline bertus

• Lid
Re: Wie gebruikt de vóóringevulde versie van het belastingaangifteprgrma?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/06, 17:41:10 »
@estampie
Dank voor de url  ;
https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload/startVIA.html?belastingjaar=2008&stroom=IB&soort=aangifte
 heb ik m'n gegevens kunnen downloaden en heb ik mijn aangifte succesvol kunnen afsluiten.
Zeer bedankt
M.vg Bertus

« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/07, 00:09:30 »
@estampie
Dank voor de url  ;
https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload/startVIA.html?belastingjaar=2008&stroom=IB&soort=aangifte
 heb ik m'n gegevens kunnen downloaden en heb ik mijn aangifte succesvol kunnen afsluiten.
Zeer bedankt
M.vg Bertus

Bedankt.
Heb jij het al verstuurd? Ik moet het nog doen. Ben benieuwd of dat vlekkeloos verloopt.
Ik hoop nog wel op de oplossing van het niet openen van FireFox.
succes, anton

Offline bertus

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/07, 01:21:40 »
@estampie
Nee, ik heb m'n aangifte nog niet verstuurd omdat ik nog even alles wil checken, maar is wel klaar voor verzending.
btw. ik heb ook m'n dochter met het probleem geholpen en is ook goed gelukt... zij gebruikt Suse. ::)
Nogmaals dank.
groet
bertus

Offline jthijsen

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/07, 15:49:46 »
Nog even terugkomend op de "uitleg" van mijn collega: er zit onder de toepassingen die je kunt installeren een webbrowser genaamd epiphany. Toen ik die eenmaal geïnstalleerd had ging het op zich goed, alleen startte bij het downloaden niet automatisch het aangifteprogramma op. Dus heb ik voor opslaan als gekozen en het bestand onder de al wel aangemaakte directory belastingdienst.nl/ib2008 gezet. En toen werkte het, en de gegevens klopten nog ook.

Let trouwens bij de WOZ waarde wel op dat daarbij de waarde van vorig jaar moet zijn ingevuld, wat de reden kan zijn dat velen met de zojuist ontvangen WOZ beschikking over dit jaar in de hand denken dat dit bedrag verkeerd is ingevuld.

nrpil

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/08, 19:39:01 »
@jthijsen: Gaat de belastingdienst de volgende versie verbeteren ? Misschien handig om dan test versie's aan Linux gebruikers te verstrekken.

Ik moest inderdaad ook handmatig inloggen, jammer. Tevens heb ik het gedownloade bestandje op een locatie moeten plaatsen die niet genoemd wordt in deze thread namelijk ~/Documents/belastingdienst.nl/ib2008. Hier kwam ik achter door een strace op het programma los te laten.

ps. Ik gebruik Ubuntu Intrepid

Offline jthijsen

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/08, 19:48:42 »
@nrpil: Ik zou willen dat ik het wist. De belastingdienst is erg groot, zelfs bij de automatiseringsclub ervan werken al zo'n 4000 mensen, dus wij krijgen dit soort zaken over het algemeen niet eerder te horen dan de rest van de Nederlandse bevolking. Ik kan wel een vraag zetten op ons interne forum, maar ook dan is het telkens maar weer afwachten of er antwoord op komt en of je daar wat aan hebt. :|

In z'n algemeen kun je wel stellen dat je in /belastingdienst.nl/ib2008 moet wezen, maar waar die dan weer onder zit kan blijkbaar nog afhangen van je persoonlijke settings. Ik gebruik zelf ook intrepid en bij mij stond het onder home/jacqueline (m'n eigen naam, dus).

Offline Cugel

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/08, 23:16:45 »
Ik moest inderdaad ook handmatig inloggen, jammer. Tevens heb ik het gedownloade bestandje op een locatie moeten plaatsen die niet genoemd wordt in deze thread namelijk ~/Documents/belastingdienst.nl/ib2008. Hier kwam ik achter door een strace op het programma los te laten.
Bedankt hiervoor. De dir bestond nota bene al op mijn systeem. Nu werkt het zoals ik het graag zie (met een miljoen GTK-errors in de console maar dat doet er niet toe).

griffioen

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/01, 22:26:26 »
Ik heb met firefox de gegevens kunnen downloaden.

Ik heb via de autopackage geinstalleerd. De blabla.package bij rechtsklick 'eigenschappen' --> tab rechten --> 'uitvoeren van dit bestand toestaan' aanzetten).

Dan start het (vanuit een colsole:  Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster) zo:

/usr/bin/ib2008ux

Je ziet dan een foutmelding. Zo iets:
execvp(epiphany, https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload/startVIA.html?belastingjaar=2008&stroom=IB&soort=aangifte) failed with error 2!

Doe dan (in de terminal) dit:

sudo ln -s /usr/bin/firefox /usr/bin/epiphany

Er komt dan een linkje naar firefox dat epiphany heet.

hierna werkt het downloaden (bij mij...).

Ik gebruik Ubuntu 8.10